Gå til innhold
Arkivverket

[#62594] egersunderen Gerhard Olsen f. 1888, Helleland, falt i krigen 1. okt. 1918, hvor?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Gerhard Olsen (Tveida/ Tvede/ Tveite) faldt i krigen 1ste oktober 1918, 31 aar gammel, sto det å lese i Dalane Tidende i en dødsannonse 13. juni 1919. Finnes det noen kilder med oversikt over faldne nordmenn fra 1. verdenskrig hvor jeg kan få greie på hvor gerhard ble et av krigens mange ofre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kjenner ikke til noen oversikt, men mange steder har minnesmerker og sikkert avisomtaler av sine falne. Så det må vel bli å gjøre undersøkelser i lokalmiljøet.Jeg ser han er født i 1888 på Helleland og tilhører trosamfunnet 'Samfundet'. Han bor hos pleieforeldre Lars Pedersen og Jertru Endresdtr.på Hafsø i Egersund i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Magne Paulsen

Gerhard Olsen f. 1888 finner du under Emigranter fra Stavanger. Her ser du at han hadde Montana som bestemmelsested da han emigrerte i 1904. Se lenke LenkeTror derfor du må lete videre angående detaljene om hans krigstjeneste og dødsfall i amerikanske kilder. Har nettopp sjekket raskt på World War 1 Drafts, men fant ham ikke der. Kanskje noen som leser dette har flere søkekilder å lete i?? Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Tror det var et godt tips Magne !World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Gerhard Olsen City: Staten Island County: Richmond State: New York Birthplace: Norway Birth Date: 8 Aug 1888 Race: White Roll: 1818489 DraftBoard: 186

bilete5629.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Dette er spennende! Om ikke man kan finne ut mer, så gir det jo en pekepinn på hvor han oppholdt seg så sent som i 1917-1918. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg lurer imidlertid nå på om jeg var litt rask med å konkludere ang. WWI registreringen. Denne Gerhard er født 8. aug. 1888, mens din Gerhard var født 6. okt. iht. innlegg 3 ovenfor.Du bør gå inn på originaldokumentet i kirkeboka (innlegg 3 viser til en avskrift av denne) og se om det var 6. okt. som var korrekt fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Men, det er kansje din Gerhard vi har her med ankomst Boston 5. mai 1904. Tidspunktet stemmer med Digitalarkivets emigrasjon som viser 22. april fra Norge, med destinasjon Montana. Han skal til sin onkel John Sjursen, i Big Timber, Montana.Boston Passenger Lists, 1820-1943 Name: Gerhard Olsen Arrival Date: 5 May 1904 Age: 7 years (Kan se ut som 17 på originaldokumentet?) Estimated Birth Year: abt 1897Gender: Male Ethnic Background: norwegian Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Ivernia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: John Sjursen Last Residence: Norway

bilete5631.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Endelig, her er krigskortet til din Gerhard World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 about Gerhard Olson Name: Gerhard Olson City: Not Stated County: Custer State: Montana Birthplace: Norway Birth Date: 6 Oct 1888 Race: Caucasian (White) Roll: 1684109 DraftBoard: 0

bilete5632.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg lar meg stadig imponere over all ekspertisen som finnes der ute. Takk for alle svar.Er det noen som vet hvilken 'kamp' jeg kan knytte Gerhards død til? Han har vel falt på fransk jord 01.10.1918, siden han er gravlagt på Meuse-Argonne American Cemetery and Memorial Romagne, krigskirkegård i Frankrike.Men uansett er jeg takknemmelig for alle svar så langt.Gerhard hadde en onkel Johan Sjursen som bodde i Egersund i 1900. Det er vel som Gerhard skulle besøke? Jeg syns det står i originaldok. innlegg 12 at han oppgir at han skal 'to my uncle Johan Sjursen' i Big Timber, Montana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja det var utrolig bra av Jon å finne ut hvordan Gerhard døde.Men har stadig problemer med å finne disse folka i Montana selv om Gerhard på krigskortet oppgir Miles city, Custer, Montana, som adresse. Originaldokumentene fra US census 1910 er omtrent uleselige.I Egersund er det i 1900-tellingen en Johan Sjursen, en født i 1868, med kone født i Helleland.Men i Emigrantbasen finner jeg bare en Johan Sjursen fra Egersund som skal til Montana, det det står at han er født i 1873 og emigrerer i 1923 (!)År Mnd. Dag Førenamn Etternamn Kjønn St. Livsst.1923 April 16 Johan Sjursen m g kaiarbeiderFødd år Bustad Reisemål Billett Årsak1873 Egersund B. Montana Nei Liten arb. fortjeneste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Jeg er også imponert over hva Kurt Østbye og Jon Torp har greidd å finne ut om Gerhard Olsens krigsskjebne.Skal her forsøke å bidra med litt mer selv, men må understreke at WW1 amerikansk krigshistorie på dette plan er upløyd mark også for meg. Men min mors onkel, Emil Erickson Lindanger (f. 1888, i Skjold i Rogaland) ble som Montanainnbygger innrullert i 1917 og deltok under kampene i Frankrike inntil freden i november 1918.Jeg har kopi av hans ''Enlistment Record'' og under ''Battles, engagements, skirmishes'' står det i dette dokumentet bl.a. innført:''Oise-Aisne off(ensive) 26 Aug-6 Sept 1918, Meuse-Argonne 26 Sept 1918''. Jeg tolker dette som at det den 26. sept 1918 har funnet sted et slag/trefning ved Meuse-Argonne. Siden Gerhard Olsen er gravlagt på Meuse-Argonne American Cemetery kan vel det tyde på at han har deltatt i det samme slaget som min mors onkel, altså 26. sept. Hvem vet, kanskje har de to jevnaldrende rogalendinger fra Montana kjempet side om side ved Meuse-Argonne? Det får vi nok aldri svar på.Jon Torp - du nevner i (15) boken ''Soldiers of the Great War Volume 2''. Er det bare de døde som er med her? Finnes det også fortegnelser over øvrige soldater fra Montana der Emil Erickson Lindanger står oppført?Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Har lest meg litt opp om Meuse-Argonneslaget på Wikipedia. Over 26.000 amerikanere ble drept i dette avgjørende slaget som førte til våpenhvilen 11. november 1918. Lenkemvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeSjekk konfirmant Johan Leif Sjursen (endret 1961 til Leif Johan) i Egersund 1921, nr. 9. Han er født i Big Timber, Montana, i 1905, sønn til Johan Sjursen og Lise Gjertine. Det er denne onkelen og tanten Gerhard har hatt som reisemål. Johan Sjursen og kona fikk muligens 2 barn i Amerika. Lise Gjertine var søster til Talette Marie, Gerhard Olsens mor..... så da var vel dette mysteriet også løst.Forøvrig er rett fødselsår for Johan Sjursen 1866, selv om dette er oppgitt med variasjoner i ulike data, blant annet da han reiste til Amerika.Leif Sjursen ble forøvrig siden en kjent misjonsprest på Madagaskar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.