Gå til innhold
Arkivverket

[#62599] 1647: Groe Ascheland i Gieffuedall - Gård (hvor) person (hvem) ?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

I skattematrikkelen 1647 står overnevnte oppført med eierandel 1 tn i gården Særend i Vinje i Telemark.Jeg kan ikke finne noen gård eller noe distrikt i Vinje som passer. I FT 1801 finner jeg gårdsnavnet i Vest-Agder, Rogaland og Hordaland, men er ikke lokalkjent nok til å se om noen av dem ligger i 'Gieffuedal'. Noen som kan hjelpe?Og er det noen proff på området som kan fortelle meg mer om damen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** takk for sist Tom - eg ser i Hodne:Gjøvdal Ætt og heim side 120 - i 1624 åtte Torvild Askland og medeigarar 1 hud i Høgetveit i Vinje . Det var kansje arv etter Helga Torjesdtr og i 1647 åtte ''Groe Ascheland i Gieffuedall'' 1 tn i Høgetveit --- ***** detta va interessant Tom *** eg skal studere meir seinare *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** Vanskeleg å ta ut slekt frå tekst som handlar om så langt tilake - men Torgils Hodne er utruleg på dei eldre tider * har prøva 'snikre sammen litt - sender direkte email til deg *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Selv en geografi-dummy kan finne Gjøvdal i Åmli i Vest-Agder i våre internettdager...Men HVEM var Helga Torjesdatter? Og hvorfor skulle HUN eie noe i Høgetveit i Vinje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** hei Tom - eg får spøke litt med deg Men Gjøvdal høyrer til Åmli kommune og for deg desverre i Aust Agder fylke. Verkeleg artig med denne Helga Torjesdtr - får sjå etter i Reidar Vollen's Byglandsbøker om han kan ha noko meir enn Torgils Hodne. *** med skøyeragtig hilsen kjetil sigvart ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Fritt frå Reidar Vollen’s Bygland Gard og Ætt B3 side 66Aslak Bjugson Austad hadde sonen Gunnar Aslakson Austad nemnd til 1598. Gunnar var fyrst g m Hæge Tarjeisdtr og i 1552 fekk han lov til å gifte seg att. Me kjenner ikkje opphavet til Hæge, men ho var fødd i Vinje – ho vigde att m Tallak Barskor i Skafså. Ei dotter til Gunnar og Hæge heitte Gro ho g m Tjøl Tarkjelson Askland i Gjøvdal. Dei hadde sonen Torvild ( nevnt ovafor ). *** Dette blir vel for deg Tom å dykke vidare i Vinjebøkene etter Hæge. *** mvh kse *** ps * det turbulente forholdet mellom Gunnar og Hæge har Reidar Vollen gått grundig inn i – og kan verkeleg anbefalast å lese ds ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Til (7): Spøk i vei du, det har jeg godt av når jeg skriver feil etter hukommelsen uten å sjekke skikkelig.Til (8): Iflg bygdeboka for Mo (bind II, Skafså) kom Hæge Tarjeisdotter fra et ekteskap på Vik i Valle. Dessverre har jeg ikke bindet som inneholder denne gården, så jeg får ikke sjekket der...Men 1000 takk for alle innspill, Kjetil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** eg ser vidare frå Reidar Vollen han visar til Mo side512 ** det at rekkefylgja på ektemennene til Hæge i kanskje feil rekkefølge pga ingen årstall v gifte **** Etterkommere ( 2 gen ) etter Hæge Tarjeisdtr 1 Hæge Tarjeisdtr f: i Vinje ** skulda utan grund lauslivnad ** askeroi sei ho etter eit ekteskap kom frå Vik i Valle Mo bok b2? .. Gunnar Aslakson Austad f: i Bygland - blei lensm i Valle bustad Viki * nemnd til 1598** gifte seg seinare m 'frilla' og kom til Valle 2 Gro Gunnarsdtr Austad f: 1550 i Bygland *truleg ho som åtte 1tn i Høgetveit Vinje d: i Gjøvdal .... Tjøl Torkildson Askland f: i * fleire born?- 2 NN dtr Austad .... Tjøstolv Kollen f: i Åraksbø ** sjå Stoplestog 2 NN dtr2 Austad f: i ** nemnd kvittering frå dom 1584 fyrste ?. Ektemann til Hæge Tarjeisdtr: .. Tallak Barskor f: i Skafså * hadde søner (m Hæge?) Levard og Halvor ** sjå bygdebok Mo Skafså sokn s 512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.