Gå til innhold
Arkivverket

[#62608] Johannes Berntsen Vang, emigrant till Nya Zealand


Gjest Lena Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Eriksson

Johannes Berntsen född eeu 1842, son till Bernt Andersen Vang och Martha Olsdotter (hans anhöriga tas upp i nr 60309, 60121 och 44297) gifte sig 29/12 1865 med Karen Olava Hansdatter.Karen var dotter till Hans Gundersen och Johanne Olsdatter och född 26/3 1842 i Moss. Paret fick åtminstone 3 barn, Josefine Charlotte född 1866, Jonette Berntine Charlotte född 1869 och Hjalmar Bernard Sophus född 1871. Familjen emigrerade 30/5 1872 med fartyget 'Høvding' från Christiania till Napier, NZ. Möjligen tog de sig sen vidare till Norsewood. Men kan också slagit sig ner någon annanstans på NZ, jag har inte hittat dom i listan över begravda där som finns på samma hemsida. Kanske de blev kvar i Napier.Äldsta dottern verkar inte finnas med på passagerarlistan.Uppgifterna har jag hittat på hemsidan 'Norsewoodcemetery.co.nz'Vet någon mer om dessa personers vidare öden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Lena! Jeg håper virkelig noen vet mer om Johannes! At en kar av reisende slekt endte opp i New Zealand er jo ganske spesielt! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Hej Jonny! Ja spännannde med denna familj. Jag hittar honom som en av de första bosättarna i Norsewood. Han bär namnet Johan Berntsen. Men inga andra uppgifter. En man vid namn Pip Peck är tydligen en av eldsjälarna i projektet som går ut på, vad jag förstår att dokumentera skandinaver i Norsewood. Tyvärr hittar jag inte hans mailadress, annars vore det en god idé att skriva ett par rader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.