Gå til innhold
Arkivverket

[#62613] Hans Jacob Olsen og Juliane Olsdatter, Kolvereid/Foldereid/Bindalen


Gjest Vibeke L Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke L Hansen

Jeg prøver å finne ut hvor Hans Jacob og Juliane bodde og hvor de kom fra og når de ble født..Med utgangspunkt i sønnen Benjamin Olaus Hansen (bare kalt Olaus) i Bunæsfjord, Flakstad, finner jeg at han opprinnelig er fra Kolvereid/Bindalen.FT 1865: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f61859&gardpostnr=63&personpostnr=395#nedre>Lenkeog FT 1875: LenkeFinner også dåpen hans i KB for Kolvereid/Foldereid i 1827: Nr 5: Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Her er vigselen, nederst til høyre Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Foldereid i Kolvereid, Ministerialbok nr. 780A03 /3 (1815-1829), Ekteviede 1815-1826, side 228. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Takk, den har jeg lett etter, men ikke funnet. Antakelig blir man 'blind' i all letingen.Da vet jeg at han er født i Bindalen, men ikke hvor i Bindalen.Hun er fra Kværnmo. I Nærøy-bøkene er det ikke nevnt noen gård Kvernmo.Er det mulig å finne ut mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hva tror du om denne Hans Jacob døpt i 1803? Kan han være den rette? Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bindal i Brønnøy, Ministerialbok nr. 810A01 (1752-1817), Kronologisk liste 1803, side 148. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Lette litt i Nærøy bygdebok 1. På gården Krekling heter bnr 4, Kvernmoen. Antar at det er den Kvernmo som Juliane står oppført på i vielsen.Det er riktignok en Ole Olsen f 1774 på Kvernmo, men han gifter seg ikke før i 1814 og får ikke barn før i 1816. Foreldrene hans, Ole Joensen Krekling og Anne Gundersdatter er født i hhv 1727 og 1734, så de kan ikke være foreldre til Juliane (1800) heller.Min antakelse er at hun tjenestegjorde på denne gården, men er nok fra et annet sted.Andre innfallsvinkler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ved vigselen står det at hun er 26 år. Jeg fant denne kandidaten i riktig alder Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Overhalla, Ministerialbok nr. 764A05 (1799-1816), Kronologisk liste 1799, side 34-35. Permanent sidelenke: LenkeOm det er den rete er jo en annen sak.Jeg tør ikke å komme med noen tyding av det som står ved dåpen til Hans Jacob utenom navnene, noen mer drevne kan kanskje hjelpe til her?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Faren Ole Jacobsen i 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f11814&gardpostnr=334&personpostnr=5213#nedre>LenkeFaren Ole Jacobsen døbt i 1772. Trolovet for første giftemål Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Gift første gang Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Boletta død på barsel Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeOle trolovet annet ekteskap med Maren Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Annet giftemål i 1798 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Gårdsnr 20 i Grong, Kvitem med husmannsplassen Kvitesmoen med personene nevnt i lenken i innlegg nr 9. Ingen flere opplysninger om disse personene i bygdaboka for Grong, bind 1. side 286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg prøvde innflytterlistene, og kan det være Juliane her? Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Kolvereid i Kolvereid, Ministerialbok nr. 780A03 /1 (1815-1830), Innflyttede 1819-1821, side 302. Permanent sidelenke: Lenke (nr 92)Hvis jeg leser riktig kommer hun fra Bindalen, og da er nok Juliane i innlegg 7 ikke den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hans Jakob f. 1803, sønn av gbr. Ole Jakobsen og Maren Jonsdtr. Skaaren Bindalen er den riktige. Han reiste til Kolvereid i 1826. Ole Jakobsen f. 1772 d. 1820, sonn av Jakob Nilsen og Anne Olsdtr. Skaaren.Julianne var ikke født i Bindal. Jeg ser en i 1801 paa Kvitum Grong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Den Juliane som er nevnt ovenfor var datter av Ole Andersen (Bjerken)f 1770 og konfirmert 1793 i Overhalla, kona Elen Jakobsdtr (Moum) f 1769 døpt 26.01.1769 i Grong, konfirmert 1784 i Grong. De ble gift i 1797 i Grong. Døtrene Ane Johana døpt 17-05-1798 i Grong, og Julianna døpt 08.12.1799 i Grong. De står nevnt i Grong bygdebøker på s 286 i B 1 under Kvitem. Plassen de bodde på ble bygslet til en annen i 1810. Det er vel ikke usannsynlig at de har flyttet ut. Desverre starter ikke utflyttingslistene før rundt 1821. Ingen av dem er listet opp som død under Kvittum.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Jeg vil takke alle for flotte innspill!Ang Julianna så aner jeg at det bare blir gjetninger. Det er selvfølgelig mulig at de først bodde på Kvitem og siden flyttet til Bindal.Men det ser ut til at det har løsnet litt ang Hans Jacob. Er det riktig at det ikke er gitt ut bygdebøker for Skåren i Bindal ennå?vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Forresten Margaret, når du nevner at Hans Jacob flytter til Kolvereid i 1826, har du funnet det i noen lister, eller kjenner du til familien? Du nevner også hans besteforeldre...Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Se kirkebok for Vassaas Bindalen 1819-1841. Der ser du at Hans Jakob Olsen Bogestad flyttet til Kolvereid. Jeg har gjort mye arbeid med Bindal og har alle familiene fra 1665 opp til 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Takk. Flyttet han fra Skåren til Bogestad først?Kan du hjelpe meg med å komme enda lenger bakover i tid, hvis du har denne familien i ditt arbeid??Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.