Gå til innhold
Arkivverket

[#62621] Jens Michelsen død 1834


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Det er korrekt som Geir sier. Jens Michelsen er min tipp tipp oldefar :-) Det har vært vanskelig å finne ut hvor han kom fra. Har jobbet mye med det, og også skrevet en artikkel om han i bladet Arven som Sannidal Historielag gir ut.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ja, ser ut til at det er det samme du har opplevd. Jeg stusset på at innlegget ikke havnet på toppen i lista og at innlegget ikke var medregnet og at navnet mitt manglet i oversikten. Vi får håpe at rette vedkommende finner en løsning på dette etterhvert.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hei og takk til dere alle sammen!Jens Mickelsen var min manns tipp-tipp oldefar. Han skal ha hatt en datter Anne Susanne som er vår kobling i slektstreet. Jeg lurer på om det er denne Jens som Gunnar Aabøe viser til?Håper på svar for nå kommer jeg ikke lenger. Sitter med bygdebok for Bamble og har lest under Bjørkset uten at jeg har funnet noe.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ja, mye tyder på at dette er de samme personene. Jeg har mye informasjon om disse og deres forfedre. Har også en god del etterkommere på Anne Susanne som forøvrig er oppkalt etter Jens sin første kone, Anne Susanne. Hun er nevnt i folketellingen for Bamble i 1801, men døde trolig dette året, uten at jeg har greid å finne eksakt dato. Datter til Jens, Anne Susanne var født 31 juli 1804 på Aabyeiet i Bamble.Jens Michelsen var en skikkelig nøtt og det tok oss mange år å finne en løning på hvor han kom fra. Løsningen på nøtta kan være et godt tips for andre som strever med å finne forfedre. Ved et par av dåpene til Jens Michelsen dukker navnet Anders Michelsen opp. Det kunne derfor være en mulighet for at dette kunne være en bror til, Jens, men dette kunne vi ikke vite med sikkerhet. Vi droppet derfor Jens og valgte å 'bygge' opp 'familiebildet' til Anders. Det var ved giftet til Anders 2 gang at vi fant svaret :-) Anders var fra gården Giostad på Wegaarshejen. Når vi så begynte å lete i den første kirkeboken for Gjerstad som også dekker Vegårshei så dukket søsknene til Anders opp og her fant vi da Jens og alle de andre :-) Skikkelig gøy ! Etter nesten 20 år på leting hadde vi svaret. Se debatt 40219. Anne Susanne og Lars Larsen Burvald hadde mange barn. Anne Kirstine, Kirsten Andrea, Lar Petter, Alaug Carine, Ingeborg Eline (Helene), Johanne Marie, Jens og Erik. Jeg regner med at din mann stammer fra en av disse. Jeg stammer fra Gunder og faktisk også fra Michael.Forsøker å legge med et bilde av broren til Anne Susanne, Michael Jensen.m.v.h. Gunnar.

bilete5592.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk nok en gang. Det er Kirsten Andrea somvar min manns oldemor. Nå har jeg i flere måneder prøvd å finne Lars Larsen og hvor og når han ble født. Dersom du kan hjelpe meg med det så hadde jeg blitt kjempeglad.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er noe av det jeg har notert meg om Lars Larsen:Lars Larsen Burvald. Født 1798. Død 79 år gammel 26/6 1879 på Gjetholmen, Skåtøy. Begravet 3/7 1879 i Skåtøy.BiografiFra Bamble. I 1865 bor familien på Lille Orholmen. Lars er oppført som huseier, strand- sidder og fisker, født i Bamble, 67 år gammel. Død 79 år gammel 26/6 1879 på Gjetholmen, Skåtøy. Gift29/12 1824 i Bamble med Anne Susanne Jensdatter. Født 31/7 1804 i Aabyeiet, Bamble. Døpt 5/8 1804 i Bamble. Død 76 år gammel 5/8 1880 på Gjetholmen, Skåtøy. Begravet 18/8 1880 i Skåtøy.Far:Jens Michelsen. Snekker. Døpt 14/9 1766 i Vegårshei. Død 67 år 1834 i Bjerksetheiet, Bamble.Mor:Kirsti Gundersdatter. Født 13/5 1782 i Sannidal. Døpt 20/5 1782 i Sannidal. Død 3/9 1857 i Røsholmen.BarnAnne Kirstine Larsdatter. Født 1825.Kirsten Andrea Larsdatter. Født 1826. Gift med Ole Halvorsen.Lars Petter Larsen. Født 1830.Alaug Carine Larsdatter. Født 1835.Ingeborg Eline (Helene) Larsdatter. Født 1838 i Bamble. Død 1934 på Solli, Jomfruland. Gift med Nicolay Nilsen. Født 1840 i Sverige. Død 1906 på Solli, Jomfruland.Johanne Marie Larsdatter. Født 1842 i Bamble. Død 1916 i Kragerø. Barn utenfor ekteskap med Peder Jensen Hagane. Født omkring 1849. Død omkring 1932. Gift 10/7 1870 med Jacob Eriksen. Født 1838 i Sillerud, Sverige. Død 1902 i Kragerø. Begravet (alderdomsvakhet) 19/10 1902 i Skåtøy.Jens Larsen. Født 1845 i Bamble. Finner han på folketelling for Sannidal og Skåtøy i 1865. Han er da bosatt sammen med sine foreldre på Lille Orholmen. Jens er oppført som jungmann, født i Bamble og er 21 år gammel. Dette gjelder hans kone: Den 21 juni 1892 reiser den 36 år gamle Klaudine Larsen og hennes 7 barn fra Kristiania til Milwakee USA. Halvor 14 years. Hanna 11 years. Anna 10 years. Jens 7 years. Inga 4 yrs. Kristen 2 yrs. Hans ? yrs. Hun og de 7 barna ankommer Ellis Island, New York den 5te august 1892 med skipet 'Thingvalla'.Erik A Larsen. Født 1847 i Sannidal. Han er i folketelling for Sannidal og Skåtøy i 1865 oppført bosatt med sine foreldre på Lille Orholmen. Erik er oppført født i Sannidal, jungmann og 18 år gammel.Håper det kan være til hjelp.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen, tusen, hjertelig takk.Dette var fantastisk. Jeg har lett i lang tid etter Lars Larsen som jeg trodde skulle blitt født i ca. 1802 på Burvall.Nå trenger jeg ikke lenger å studere kirkebøkene for Bamble nok en gang for å prøve å finne ham.Dette ble en kjempefin dag.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er Røssholmen:LenkeJeg har en mor på 82 år (fra Jomfruland) som er helt hekta på internett og en gammel garvet slektsforsker, hun forteller meg via MSN mens hun leser det vi skriver:'Jens Larsen var fisker og ble borte på sjøen utenfor Jomfruland sammen med sønnen Lars 12.02.1892, det var etter det at kona og barna reiste til Amerika'Jeg har funnet 2 barn av Kirsten Nadrea Larsdatter og Ole Halvorsen, Lars Andreas Olsen og Peter Theodor Olsen. Lars Andreas sin familie kom til Røssholmen (se kartlink). Peter Theodor vet jeg ikke mer om. Er det fra en av disse din man stammer, eller var det flere barn her ?m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Kirsten Andrea og Lars hadde barna:Maren Susanne født 15.03.1851 på Skåtøy, Halvor født 26.02.1854 på Skåtøy, Lars Andreas født des 1856 på Gjetholmen, død 19.11.1916 på Skåtøy,(dette er vår kobling), Peter Teodor født 01.01.1860 på Skåtøy, Hans født 19.03.1862 på Skåtøy, Olette Andrea for 11.03.1865 på Skåtøy og Anne Kristine født 02.09.1868 på Skåtøy.Vi har nå kommet i kontakt med noen etterkommere etter Jens og Inger Claudin i Amerika.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Mange takk for opplysninger om Kirsten Andrea og Ole Halvorsen sine barn. (Du skriver Lars, men det er vel bare skrivefeil ?)Her er det jeg har om Lars Andreas sin familie:Lars Andreas Olsen. Født 2/10 1856. Døpt 3/5 1857 i Skåtøy. Faddere: Michael Jensen, Ansten Halvorsen Rogn, Kittil Halvorsen Rogn, Anne Eriksdatter, Aslaug Karine Larsdatter Oterø.Far Ole Halvorsen.Mor Kirsten Andrea Larsdatter. Født 1826.Lars Andreas Olsen var gift med Anne Tellefine Amundsen. Født 1865.Barn:Ingeborg Olsdatter Røssholmen. Født 1885.Ole Olsen Røsholmen. Født 1887.Kirsten Olsdatter Røssholmen. Født 1891.Amund Larsen (Røssholmen). Født 14/7 1893. Gift med Ingrid.Jens Olsen Røssholmen. Født 1894.Halvor Larsen (Røssholmen). Født 1897.Nils Larsen (Røssholmen). Født 13/10 1900.Andreas Olsen Røssholmen. Gift med Jørgine.Ågot Lovise Larsdatter. Døpt 8/11 1903 i Skåtøy. m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hei igjen!Du hadde helt rett. Ting gikk litt fort. riktig navn skulle være Ole Halvorsen.Barn som jeg har funnet er følgende: Nr. 1)Ingeborg 29.11.1885-06.01.1976 Skåtøy, Nr. 2)Ole Andreas født 16.10.1887-10-06-1986 Skåtøy gift med Jørgine, Nr. 3) Kirsten født 22.05.1890 - 05.07.1890 på Røssholmen Nr. 4) Kirsten født 28.06.1891 på Røssholmen, Nr. 5)Amund født 14.0.1893 på Røssholmen - 24.08.1966 Skåtøy Nr. 6)Jens født 19.02.1896 Nr. 7)Halvor født 20.03.1898 Røssholmen Nr. 8) Nils Thorvald født 13.10.1900 på Røssholmen - 04.06.1987 Gimsøy, Skien Nr. 9)Ågot Lovise født 30.07.1903 på Skåtøy- 29.06.1990 Kragerø Nr. 10)Inga Olette født 28.11.1905 på Røssholmen Nr. 11) Julie Elenor født 14.07.1908 på Røssholmen.Min manns bestefar var Nils Thorvald gift med Agnes Anette Andersen født 29.05.1895 i Kragerø - 10.01.1979 Gimsøy i SkienMvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Flott, mange takk. Her var det endel datoer jeg ikke hadde.Her er noe av det jeg har funnet bakover: (Det er mulig du må klikke i bildet for å få det stort nok til å lese)

bilete5594.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk.Dette var virkelig spennende. Kanskje det blir en lang natt for meg idag. Klarer ikke å stoppe når det dukker opp ny informasjon. Mannen min er på jobb men måtte inn å lese på webben han også. Hilsen Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk.Dette var virkelig spennende. Kanskje det blir en lang natt for meg idag. Klarer ikke å stoppe når det dukker opp ny informasjon. Mannen min er på jobb men måtte inn å lese på webben han også. Hilsen Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Bare hyggelig.Du får si i fra dersom det er noe mer rundt dette du lurer på. Ser at enkelte navn er forkortet ned noe på oversikten jeg la ut. Mulig du må trykke et par ganger på bildet slik at webleseren din forstørrer det tilstrekkelig.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hei Gunnar!En liten ting som jeg lurer på. Har du funnet foreldrene til Lars Larsen?Det er nøtten min. Jeg har funnet så mange forskjellige alternativer til Lars så nå våger jeg ikke å forsøke å komme meg bakover fra hans vielse i 1824.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

På grunn av generasjonsforskyvning blir Nils Thorvald 4 menning til min mor. (dobbel sådan)Jeg har desverre ikke noe mer på Lars Larsen Burvald siden han er giftet inn i slekten. Men jeg skal gi deg beskjed om jeg finner noe her.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.