Gå til innhold
Arkivverket

[#62624] Hans Kaddan, en 'kvakksalver'


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Hei.Da vi var småunger (jeg er f. i 1963) og hadde gjort noe ugagn eller ødelagt noe, eller rørt noe vi ikke hadde lov til, pleide min mor herme etter sin far (som var f. 1869, med foreldre fra mandals-området) og si 'Har Hans Kaddan vært her?'.....Senere i livet forklarte mamma hva uttrykket kom av; Det var en 'kvakksalver' som het Hans Kaddan i Mandalsdistriktet som hadde blitt nektet å utføre 'kvakksalveri'.En gutt var blitt syk, og vanlig lege var tilkalt. Han kunne lite eller ingenting gjøre for gutten. Han avtalte å komme igjen etter en viss tid, og ventet da å utskrive dødsattest på gutten. Imidlertid tok foreldrene kontakt med Hans Kaddan og ba han om råd. Han svarte at han ikke hadde lov å gi råd for denne gutten, 'men hvis det hadde vært min gutt ville jeg laget avkok av harpet ..... (har glemt ordet, men skulle bety noe sammenrasket halm eller noe sånt) og gitt ham'. Foreldrene gjorde som Hans Kaddan ville gjort, og gutten ble frisk.Da legen eiden kom på sin avtalte visitt, sprang gutten frisk omkring. Legen ble overrasket og utbrøt: 'Har Hans Kaddan vært her?'.... og så betrodde han visstnok foreldrene at hvis det hadde vært hans gutt, så ville nok han også ha tilkalt Hans Kaddan.Noen som har hørt noen liknende historier? Noen som kjenner til fyren? Eller Valborg Valand? Eller andre kvakksalvere?Jeg syns uansett at dette er en artig og 'kulturell' historie.God helg alle sammen.Erling T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.