Gå til innhold
Arkivverket

[#62628] Slektsbok etter Hr Peder Rasmussen og Elin Nilsdatter i Strandebarm - omfang?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei til alle delatkere i prosjektet og andre interesserte, Vi begynner vel etterhvert å innse at å føre slektsboken frem til vår tid, dvs rundt FT 1900, kan bli svært omfattende. Noen grener er det ingen av oss som har hatt befatning med. Jeg har et forslag, som er omtrent identisk med det Christian foreslo tidligere, at vi stopper etter FT 1801, dvs at vi fører slektsboken frem tom 7. generasjon, for å sikre oss at vi får alle med fra 1801-tellingen. Da legger vi lenker til FT. Da er det heller ingen som har emigrert, slik at vi slipper det voldsomme arbeidet det medfører å spore dem opp. For mitt eget vedkommende vil det bli slik som dette, utfra der vi i dag er kommet, 4. generasjon; 1.3.3.4. Anne Pedersdatter Tysse 1700 – 1780 & Nils Pederson Staalby 1696 - 1733 1.3.3.4.7. Nils Nilsen Kvitingen (1730 - † 1788) gm Brita Olsdtr Nordbø (1733 - † )1.3.3.4.7.1. Nils Nilsen Kvitingen 1762-1804 & Brite Olsdatter Steintveit 1758-18381.3.3.4.7.1.7. Nils Nilsen Kvitingen 1803-1845 & Kristi Knutsdatter Fiske 1808-1841Så fortsetter jeg, og andre som ønsker det på sin egen slektsbok derfra. For eget vedkommende vil jeg føre grenene fra Kvitingen frem til etter FT 1900, og gjerne til etter FT 1910, når den blir frigitt om vel 1 år og 3 mnd, slik:1.3.3.4.7.1.7.1. Nils Nilsen Kvitingen 1832-1909 gm Anne Monsdtr Langeland 1830-1913 i 18521.3.3.4.7.1.7.1.2. Kristi Nilsdatter Kvitingen 1854-1931 gm Aksel Haldorsen Landaas 1851-19241.3.3.4.7.1.7.1.2.3. Ingolf Wilhelm Landaas 1880-1949 gm Olava Vidarsdtr Bjørgen 1885-19651.3.3.4.7.1.7.1.2.3.1. Aksel Kristian Mæland 1910-1991 gm Eldbjørg Sigurdsdatter Dommersmæs Førsund 1913-1995 ..og da ser vi at hos meg blir det 11 generasjoner tom min far.Synspunkter? http://home.online.no/~harmell/slektsbok.html Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og utfra mine regneferdigheter blir det godt og vel 145 000 personer i 11. generasjon, beregnet utfra 200 i 5. generasjon og med et snitt på 3 barn på etterkommer i alle generasjoner fremover. Stopper vi derimot etter 7. generasjon blir det 1 800 personer, noe som jeg mener skal være overkommelig innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er greitt for meg, Arnfrid.Jeg har holdt på med etterkommerne jeg har funnet i Samnanger boka, og det er blitt uhorvelig mange som du nok såg av de 9 eller 10 generasjonene jeg sendte til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det har jeg ingen innvendinger mot.Jeg har jo selv fulgt noen grener frem til 1900-tallet, og ser jo hvor vanskelig, ja nesten umulig det blir om man skal følge alle grenene, helt ned i den minste kvist på treet. Hver og en av oss kan videreføre den eller de grenene som vi selv er en del av.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det viser seg at noen grener ikke når 1800 før i 8. generasjon, så vi får gjøre noen unntak i de tilfellene. I første omgang gjelder det etterkommerne etter Maren Mathiesen og Peder Severin Garboe, men der har jeg fått ganske mye fra Carsten Fischer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Ole Gunnar for 'analog' postsending. Du forteller i brevet og i epost at Brothers Keeper ver 5.2. ikke lar seg så enkelt sende som fil, men den er jaggu meg så god å lese og å forstå på gamle måten. Også fra Carsten i Danmark fikk jeg en slik fil sendt 'analogt', og det er en fryd å skrive det inn i slektsboken. Jeg bruker jo PCen som en skrivemaskin i denne sammenheng. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Dere er kjempeflinke som tar på dere arbeidet med denne boken. Gleder meg til den er ferdig, men det er vel for tidlig å bestille den nå.Min gren fra Samnanger er Anne Pedersdtr. Tysse og Nils Pedersen Staalby sitt barnebarn:Anna Nilsdtr. f.1766 i Kvitingen, død 1841 i Ytre Boge, Vaksdal. Hun var gift med Erik Nilsen 1758-1847 Ytre Boge. Vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Lillian.Du kan følge prosessen ved å gå inn på http://home.online.no/~harmell/Vi har imidlertid bestemt oss for å avslutte etter FT 1801. Skulle vi ha fortsatt videre ville det bli snakk om over 100 000 personer. Tanken er at den enkelte av oss viderefører vår gren, og da kan jo du henge deg på Kjellaug og meg når det gjelder etterkommerne etter Peder Hansen og da spesielt den grenen som kommer fra Anne Pedersdatter g 1) Nils Smedby (Stålby) 2) Peder Thomassen. Her er det gode kilder, så det skal vi få til. Min ane fra Nils og Anne er Nils Nilsen Kvitingen og Brita Olsdatter Nordbø.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Min ane fra Anne Pedersdtr og Nils Smedby/Stålby er Sissele/Seselia/Zidselle, så da er du litt nærmere Arnfrid-:)Ellers er tre av Peder Hansen Tysses barn mine forfedre!Ha en fin helg du og.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Da er første del, d.v.s. t.o.m. gen. 3-4, ferdig etter kildebelegg. Fortsatt vil det nok bli endinger også på de eldste generasjoner, men dere får hvertfall et innblikk i hvordan slektsboken vil bli seende ut.Jeg skal legge inn litt illustrasjoner etter hvert.http://home.online.no/~harmell/slektsbok.html Lykke til!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette ser veldig fint ut, Arnfrid.Ser du har kalt Malene Pedersdtr (Peder Tysses uekte datter) for Magdalene, hun ble da døpt som Malene. Men jeg vet og at disse navna ble brukt om hverandre. Ble hun kalt for Magadelen i andre kilder? Hva tror du om min hypotse at hennes mor kan være en Sissele Tomasdtr?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Ja, dette ser kjempefint ut! Veldig bra med henvisninger til belegg og andre kilder! Har et par rettelser til Glade-delen:1.2.5. Povel Glad. Han giftet seg i 1672. Har ikke notert kilde, men han fikk jo barn i slutten av 70-årene, så det var iallfall før 1684.1.2.5.3. Rasmus Glad døde vel i 1733, ikke 1725?1.2.5.7. Elisabeth Glad ble ikke født i 1723, men giftet seg dette året. Vi vet ikke når hun var født. Hennes mann Morits Müller levde fra 1685-1745.mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for det Gunn!Takk også til x-menningen som nettopp var innom meg med to flasker rødvin, så nå har jeg litt styrkedrikk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Johan Arthur, og takk for at du hele tiden sender meg mailer med bidrag, og ikke minst oppslag i bygebøkene.Jeg lurer på en ting;Nå lager jeg en etterkommerrapport innledningsvis i slektsboken, nærmest som en innholdsfortegnelse, men i selve slektsboken kommer de generasjonsvis. Virker det forvirrende, eller er det en grei måte å sette det opp?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg synes det var en grei måte å sette det opp på. Har aldri skrevet noen slektsbok, så jeg har ingen erfaring med det. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,Da er 4. generasjon etter1.1. Anne Pedersdatter og Hr Abraham Jørgensenog etter1.3. Hr Hans Pedersen & Anne Jensdatter Losspå plass i Slektsboken for Hr. Peder Rasmussen & Eline Nilsdatter i Strandebarm http://home.online.no/~harmell/ 1. lenke.Det nye er at jeg også har laget en første versjon av et kart, nederst i dokumentet.Når man skal lese om en bestemt person, etter at man har funnet vedkommende i etterkommerlisten (innholdslisten), er det foreløpig nødvendig å bruke nettleserens søkefunksjon. Skal man f eks lese hva jeg har skrevet om 1.1.2.1. Cille Gad, kan man skrive 1.1.2.1. i søkefeltet.Jeg ønsker at noen ser gjennom personnumrene, for å sjekke at de stemmer overens i etterkommerlisten og i selve teksten i slektsboken.Lykke til!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempebra, Arnfrid! Har sendt linken til min søster og selv om hun ikke driver med slektsforsking selv er hun interessert.Skal se hva jeg får tid og muligheter til (her er det AV og PÅ igjen) siden i dag. Det er jo greitt å bruke søkemotor, skal du lage hyperlenker til alle disse, så blir det og litt av et arbeid!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.