Gå til innhold
Arkivverket

[#62628] Slektsbok etter Hr Peder Rasmussen og Elin Nilsdatter i Strandebarm - omfang?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg ble sjokkert å høre om Kjellaugs død. Visste ikke at hun var syk, selv om jeg begynte å ane at noe var skjedd. Jeg kommer til å savne henne på dette forumet. Jeg lyser fred over ditt minne.Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Dette var virkelig trist å høre. Kjellaug var en av de mest aktive i dette forumet, og hennes engasjement og interesse for slektsforskning vil bli savnet. R.I.P. Kjellaug, kondolerer til de etterlatte.mvhLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kor lite me veit om kva som skal henda....Eg lyser fred over den alltid hjelpsame og hyggelege Kjellaug sitt minne!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det var en veldig trist beskjed å få. Jeg vil savne Kjellaug her på forumet. Fred over hennes minne.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg slutter meg til rekken av kondolanser. Kjellaug og jeg var jevngamle og vi besøkte henne og Jean Petit i Angers i november 2008 på vei tilbake fra Norge til vårt eget sted i syd-Frankrike. Ringte ham og en av guttene for en måned siden og oppfordret dem til å holde motet oppe og kanskje håpe på at et under kunne skje. Selv var jeg i tilsvarende situasjon 10. november ifjor da min Unni gikk bort med leverkreft, og Kjellaug var blant dem som kondolerte, i et veldig personlig og medfølende brev til meg. Etter den 10. nov. har jeg dessverre manglet den nødvendige motivasjon til å følge opp i slektsbokarbeidet, men håper motivasjonen og lysten kommer tilbake når min egen kones urne er satt ned i Tønsberg om ca. to uker.Fred over Kjellaugs minne, etter at nå også hun har byttet tiden med evigheten.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

R.I.P. Kjellaug Robberstad Petit savnet vil din energi og engasjement være. Samnanger, Os og Fusa har mistet en ildsjel. Fred over ditt minne.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Kjellaug sin brå, og for mange av oss høgst uventa, bortgang er ikkje berre eit stort og svært sørgjeleg tap for hennar aller næraste; men også for små- og store slektsinteresserte, - særleg her i Hordaland.Men opp i all sorgen ser vi at det solide og grundige arbeidet ho la ned lever att etter henne. Kjellaug kjøpte ikkje utan vidare såkalla etablerte 'sanningar' og annan gammal synsing nedfelt i bygdebøker, slektstavler m.m.. Ho synte difor sunn skepsis, gjekk til kjeldene og undersøkte samanhengane sjølv.- Eit føredøme til etterfølging.Signe minnet hennar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Kjellaug sin brå, og for mange av oss høgst uventa, bortgang er ikkje berre eit stort og svært sørgjeleg tap for hennar aller næraste; men også for små- og store slektsgranskarar. Ikkje minst då i Midt- og Sunnhordland.Men opp i all sorgen ser vi at det solide og grundige arbeidet ho la ned lever att etter henne. Kjellaug godtok ikkje utan vidare såkalla gamle og etablerte 'sanningar' nedfelt i bygdebøker, slektstavler m.m.. Ho synte difor sunn skepsis, gjekk til kjeldene, granska dei og fann ut av tinga sjølv.- Eit føredøme til etterfølging for andre.Signe minnet hennar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Kjellaug var en av de føste jeg kom i kontakt med etter at jeg begynte med slektsgranskning. Hun var veldig hyggelig og delte gjerne informasjon siden vi jobbet med felles aner. Jeg har hele tiden fulgt debattene som Kjelluag og Arnfrid med flere har jobbet med. Ja, jeg kommer nok til å savne hennes hjelpsomhet og engasjement. Hun vil alltid bli husket av meg.Fred over Kjellaugs minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

ArnfridDet er eit trist budskap du kom med her, har ei tid sakna dei friske og raske debattane om anene i Strandebarm.Ta vare på dei gode minnene.Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Dette var fryktelig trist. Jeg er utenforstående, men du verden hvor jeg ofte jeg har kunnet glede meg over å lese Kjellaugs gode og kloke innlegg her på Digitalarkivet. Vi vil savne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg slutter meg til kondolansen. Jeg møtte aldri Kjellaug,men det var alltid inspirerende å diskutere med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Det var et trist budskap Arnfrid ga oss i går. Kjellaug var alltid hjelpsom, engasjert og hyggelig, ingen spørsmål var for ”dumme” til å svare på. Kommer til å savne deg. Savnet blir nok størst hos familien. Ta vare på alle de gode minnene Fred over Kjellaugs minne. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Jeg slutter meg også til kondolansen. Mitt samarbeid med Kjellaug gikk for det meste via e-post og en del innlegg på Digitalarkivet. Ho var alltid kjapp med å gi tilbakemelding, at en slik kapasitet som henne nå er borte er svært trist. Vi vil savne henne.Mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Var tilfeldigvis innom denne tråden og ser kva som har hendt - eg vil føreslå at nokon (Arnfrid?) rett og slett opprettar ein 'kondolanseprotokoll' under eigen overskrift - innlegga herfrå kan vel kopierast over. Kjellaug har vore ein stor ressurs og fortener ein 'virtuell minnestein' her i Brukarforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til alle sammen,Ja, Anne ringte meg i dag og vi snakket også om det. Sjekket hvordan det evt kunne gjøres på bloggen min, men det funket ikke. Ser at det har vært laget kondolanseprotokoller på Facebook, men der er vel ikke alle.Jeg må også få noen til å oversette til fransk slik at Jean kan få protokollen oversendt. Kanskje Christian takler det, eller er det noen andre som har fransk i fagkretsen? Nå må Kjellaugs datter få ro til alt er over, så jeg vil ikke ta kontakt med henne med det første.Skal ta kontakt med de på Statsarkivet i morgen og diskutere hvordan vi kan gjøre det.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg oppretter en kondolanseprotokoll med det første.Mht tidspunktet Kjellaug ble syk så har det vært en misforståelse. Hun var til lege 3. mars og ble innlagt på sykehus 4. mars. Jeg fikk melding om dette 4. mars og ettermiddagen. Vet ikke hvordan jeg har rotet det til med 19. februar, men da fikk jeg siste eposten fra Kjellaug. Det må være den datoen jeg har blandet inn. Beklager dette.Kjellaug blir bisatt i morgen. Urnen blir siden brakt til Norge og Bømlo.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da ber jeg dere om å legge inn de videre kondolanser i den nylig opprettede tråden; kondolanseprotokoll i forbindelse med Kjellaugs bortgang.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Dette var virkelig trist å lese. Kjellaug har vært til stor hjelp for meg, spesielt når det gjelder min hustrus slekt. Fikk mange mailer fra henne. Jeg slutter meg virkelig til kondulansen. Fred over hennes minne!Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har tapt alle dokoumentene til slektsboken, samt adresseboken min. Dette vil bli gjenfunnet, men det kan ta en del tid. Dette kom i tillegg til at deler av dataene er tapt i og med Kjellaugs bortgang. Vær vennlig og informer dem som har bedt om tilgangkode til slektsboken, om dere kjenner dem og har adressene deres. Deltagerne i slektsbokarbeidet bør også sende meg en mail slik at jeg kan få lagt dere inn igjen i adresseboken. På forhånd takk!Fra manus:'Slektsboken er blitt til ved et samarbeid mellom slektsforskere og lokalhistorikere tilknyttet Digitalarkivets debattfora.Statsarkivar ved Statsarkivet i Bergen, Yngve Nedrebø, har bistått gruppen med å gjøre oppslag i skifteprotokollene. Elin Galtung Lihaug har delt av sin kunnskap om Galtungslekten, Karin Romstad om jordegods i Hardanger og Sunnhordland, Carsten Fischer om slekten til Maren Mathiesen og Peder Severin Garboe i Danmark og Geir Kamsvaag Berntsen om Christiania-beboerne. Et titalls andre debattanter har bidratt med dokumentasjon og innspill, ikke minst med oppslag i gardssoger og bygdebøker. Her vil jeg spesielt nevne Johan Arthur Hansen, Marie Skålnes, Elin H. Skibenes og Arne Gjerstad.Forøvrig er de fleste medvirkende etterkommere etter Hr Peder Rasmussen og Elin Nilsdatter i Strandebarm. Arnfrid Mæland har vært redaktør for prosjektet.Der det kan dokumenteres dåp, vielse, konfirmasjon eller gravferd er det laget hyperlenker til primærkildene, i kirkebøkene eller i transkriberte databaser, direkte i teksten. Også til saker i tingbøkene er det laget hyperlenker, i tillegg gis det gjerne et lite sammendrag, f eks. avsagte dommer, i teksten. Vi har også referert fra bygdebøker og annen slekts- og lokalhistorisk litteratur.Det er meningen at man etterhvert skal kunne bevege seg fra denne slektsboken til andre slektsbøker og bygdebøker via hyperlenker. Noen slike er allerede tilgjengelige på nett, andre vil nok bli det etterhvert.Deltakere i prosjektet har vært:Kjellaug Robberstad Petit, Christian Arentz, Rune Thorstensen, Kjell-Arne Mellum, Lars Johannessen, Anne K. Landholm, Alf B. Glad, Terje Hatvik, Arnfrid Mæland m. fl.Dessverre, og helt plutselig, døde Kjellaug Robberstad Petit i april. Kjellaug var den personen som hadde det meste av dataene til slektsboken, og dette kan nå være tapt. I og med denne tragiske hendelsen er slektsbokarbeidet lagt på is inntil videre.Bergen, 7. juni 2010Arnfrid Mæland'affi [alfakrøll] online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.