Gå til innhold
Arkivverket

[#62635] Supernøtt: Guri Clausdatter, f. ca. 1760 -65


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har tidligere prøvde å finne foreldrene til en av mine tipper, Lars Andersen, som var enkemann da han i 1809 giftet seg med Eli Ulriksdatter (jfr. innlegg 53194). Jeg har forlatt 'Griserud-sporet', men det er nok han som ble døpt på nyåret 1768, uten av jeg har dermed har funnet ut noe mer enn at faren het Anders Hansen, og dem er det nok av.... Nåja, jeg tenkte jeg skulle prøve å finne ut mer via den første kona hans, Guri/Guro, men møter veggen totalt!De gifter seg 1. april 1799, og det står 'pigen Guro Clausdt. Korsrud' på henne (trolig arbeidet hun på Kosrud), og er fortsatt 'Clausdatter' da datteren deres, Marthe, blir døpt (Marthe døde i 1815). Hun har blitt til Guri Larsdt., 38 år, i 1801-tellingen (Solberg, Lier), men Clausdatter igjen da hun begraves i oktober 1806, nå 48 år.... Ifølge bygdeboka, var hun født ca. 1765 på Landfald-eie, og den eneste jeg har funnet, er Guri, datter av Lars Jonsen pottemager Landfaldeie, døpt 17. november 1765. LenkeKlarer noe å tyde hva som står i margen - må være i forbindelse med introduksjonen - så hadde jeg blitt glad!Har riktignok litt vondt for å tro at dette er rett jente, men.... Det er flere gårder som heter Landfall (store og lille Landfall, nå Drammen) og Landfald, som rent geografisk passer bra med Meren (Lars Andersen Mereneie) navnet Klaus. Jeg er totalt forvirret og trenger sårt til hjelp...vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Konen som engang tilforn har udeblevet med Kirkegang, og nu ville det samme, have deels paaskyldt Svaghed, deels andet, blev ved holdte Kirkegang d. 15 Junii 1766 gjort Bøn for af hr. Grønbek.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk, Else - da er det 'problemet' løst. Faren til Guro/Guri kan selvsagt hete Clas, noe som lett kan bli til Lars, men etter å ha saumfart det som saumfares kan, er jeg like langt. Trolig fikk ikke Lars og Guro flere barn, men under 'døde' 23. oktober 1803 står det et dødfødt pikebarn for Lars Andersen Solbergeie, men bevares, det kan like gjerne være navnebroren hans på Solberg.Det eneste jeg har funnet ut, er at den andre kona hans, Eli Ulriksdatter (min ane), allerede var på Solberg i september 1806, for da er hun fadder, men det er ikke hun som er problemet!!Rart at det skal være så inni hampen vrient å finne ut av Lars og Guro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis FT1801 (den transkriberte nettversjonen) er den eneste som oppgir at Guri var ei Larsdatter, ville jeg nesten ha undersøkt originalen for å se om dette er en lesefeil. Og er det ikke en lesefeil, kan det jo også tenkes at det ble begått en feil i 1801.Det er også interessant å prøve å finne ut hvorfor bygdeboka skriver at hun var født ca. 1765 på Landfall-eie. Hadde forfatteren ment at hun var datter til pottemakeren, burde det jo ikke ha vært nødvendig å skrive ca. foran årstallet, ettersom den dåpen er dokumentert.Som du sikkert har regnet på selv, virker det som Guri tross alt var litt eldre enn som så - 38 år i FT1801 gir født ca. 1763, mens 48 år i 1806 gir født ca. 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Kristian: jeg er ikke fremmed for at det står feil farsnavn i 1801-tellingen, for alle andre steder står det Clausdatter, og JA, jeg har tatt høyde for slingringsmonn hva gjelder alderen hennes, men jeg finner henne ikke, samma søren! Hun behøver selvfølgelig ikke være fra Lier, for uansett fødselsår, var hun godt voksen da hun giftet seg, og kan ha rukket 'å flytte mye på seg', men hittil intet spor, bortsett fra opplysningen i bygdeboka, der det står under en ukjent plass på Vestre Solberg at hun var 'trolig f. 1765 på Landfall-eie'. Har også lett i Drammen, men....Jeg har funnet et par, Claus Amundsen Lyngås og Ingeborg Larsdatter Egge som giftet seg i 1745, men har ikke funnet noen barn. Opphavet til både min tipp og hans 1. kone er litt av et mysterium!vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror navnet Claus er en del brukt i Modum.Clas/Klas er samme navn, og forkortet fra Nicolaus, som igjen også har gitt opphavet til navnet Niklas og Nils. Kjært barn har mange navn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hva med Guri Clausdatter fra Holmen under Stadum i Hole? Hun ble døpt 25.mai 1760, og var datter av Claus Nilsen fra Stadum (1727-1793) og Marthe Rolvsdatter fra Stavlundstøen (1725-1789). Dette paret giftet seg i Norderhov 15.februar 1753, bodde først en stund i Norderhov, flyttet til Hole innen 1757 og bosatte seg på Holmen.Guri Clausdatter, oppkalt etter sin farmor, ser ut til å forsvinne fra Hole.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Heisan, intet dårlig tips, dette! I tillegg ble datteren til Lars og Guri døpt Marthe!!!!! Tror dessuten at Claus og Marthe er blant mine aner på farssiden, så dette blir det spennende å se nærmere på,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Tror Guri fra Hole er den rette. Legger til at hun nok hadde kommet til Korsrud/Kosrud før 1786, jfr. innlegg 1. Har funnet Guro Clausdatter Korsrud som fadder i forbindelse med Kulberg-dåp både 4. juni 1786: Aase Simonsdatter og 20.09.1789: Kari Olsdatter.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.