Gå til innhold
Arkivverket

[#62644] Hvor gamle må bilder være?


Gjest Randi Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Fjellbu

Jeg har et bilde tatt på 30-tallet en gang, jenta på dette er født en gang tidlig 20 tall. Jeg er på jakt etter henne og hennes familie her; LenkeJeg vet ikke om damen fremdeles er blant oss. Så jeg er usikker på om jeg har lov til å legge bildet ut her....Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Bilder kan publiseres 70 år, eller er det 75?, etter at fotografen er død uten å innhente tillatelse.Tror forøvrig at svært få vil få problemer ved publisering uten tillatelse dersom fotografen har vært død noen titalls år. En del fotograferer har donert sine arkiver til museer og overført disposisjonsretten til disse.Er nok greit at du publiserer bildet, ihvertfall her på forumet, for å innhente opplysninger om personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Da kommer bildet her nå. Jeg innbiller meg at vi er på midten av 30-tallet ut fra klær/frisyre. Så er det bare å krysse fingrene og håpe at noen kjenner igjen denne flotte jenta.Randi

bilete5590.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Litt personalia på Theodor Bachmann: LenkeNår det gjelder hvor gamle bilder må være (jeg antar du mener før de fritt kan legges ut på internett, og jeg tar dette etter hukommelsen - med fare for feil): Fotografier som har verkshøyde (fotografiske verk) er beskyttet av åndsverkloven i 70 år etter fotografens død. Fotografier som ikke har verkshøyde (fotografiske bilder) er beskyttet av åndsverkloven i 50 år etter at fotografiet ble tatt, men det er et tilleggskrav at det må være minst 15 år siden fotografens død. Skillet mellom fotografiske verk og fotografiske bilder er diffust, men et portrettfoto antar jeg vil kunne regnes som et fotografisk bilde. Sannsynligvis er det et større problem at fotografier av personer ikke kan publiseres uten samtykke av den/de som er avbildet (det er visse unntak, men de kommer neppe til anvendelse her).Så sier i alle fall loven. Jeg slutter meg likevel til Heljars siste setning i innlegg 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Jeg innbilder meg at dette kanskje er bilde 18 i en serie på xx. Men jeg har egentlig ingen anelse. Ingrid og 14 år 9/9 er skrevet på med annet blekk, så det regner jeg med er privatnotert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.