Gå til innhold
Arkivverket

[#62658] Søker besteforeldre til Andreas Tønnesen Askedalen fra Kristiansand


Gjest Ingrid Askedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingrid Askedal

Andreas Tønnesen Askedalen ble født 6/5 1805 og døpt 11/5 1805[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9561&idx_id=9561&uid=ny&idx_side=-287 >Lenke Hans foreldre blir her kalt Tønnes Arntsen Berg og Anna Gundersdatter Når de gifter seg 5/7 1804 i Kristiansand blir han kalt Tønnes van der Berg Sømand fra Amsterdam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Kom bare fort forbi dette så håper noen andre kan trå inn og hjelpe! Men det hadde nok vært greit å vite om du mangler besteforeldre til Andreas på begge sider, altså også Annas foreldre og aner eller bare den hollandske siden? Har du sett etter om Tønnes og Anna er registrert døde i KB for Kristiansand? Da får du et fødselsår å gå ut fra om ikke annet. Evt kan du sjekke om noen av de to er faddere for barn av Andreas (det kan innskrenke årene du må lete etter dem som døde i), om han fikk noen (var Andreas gift, og evt hvor og når og med hvem?). Fikk Tønnes og Anna fler barn enn Andreas? Finner iallfall i FamilySearch en sønn til døpt i Kristiansand 1811, Gunder [url="http://www.familysearch.org/eng/search/vr/individual_record.asp?recid=28290552&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeSer i lenken til vielsen deres at den ene kausjonisten heter Ole Gundersen, dette kunne jo være er bror av Anna. Skipperen som Tønnes for med, 'And. Wiborg', er antakelig Andreas Mathias Bøeg Wiborg, db. 25.04.1764 i Arendal. d. 15.04.1823 i Kristiansand. Koffardikaptajn i Arendal, senere skipper i Kristiansand, jf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Hei Gine:)Mangler besteforeldre på begge sider. Har prøvd å finne de under døde i Kristiansand uten å lykkes så langt. Takk for tips om faddere og broren Gunder Har lett etter søsken i kirkeboka men hadde ikke sett så langt fram som til 1811 Andreas gifta seg med Kari Olsdatter i 1836 Tema 41694 Lenke Har Andreas sine etterkommere men mangler forfedreIngrid Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei igjen!Fikk litt blod på tann;-)Så langt barna til Andreas og kona Kari Olsdtr:1. AASE ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 21 JUL 1839 Ovrebo, Vest-Agder, Norway 2. ANNE TOMINE ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 15 MAR 1837 Birkenes, Aust-Agder, Norway 3. MAREN OLENE ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 03 NOV 1850 Ovrebo, Vest-Agder, Norway 4. INGER DORTHEA ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 25 DEC 1845 Ovrebo, Vest-Agder, Norway 5. OLE ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: 30 SEP 1844 Ovrebo, Vest-Agder, Norway 6. JORGINE ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 25 MAR 1855 Ovrebo, Vest-Agder, Norway 7. OLE ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: 30 SEP 1844 Ovrebo, Vest-Agder, Norway 8. TONNES ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 28 MAR 1842 Ovrebo, Vest-Agder, NorwayEr dette alle?Har sjekket de tre førstefødte og ikke funnet Andreas' foreldre som faddere der. Men det betyr kanskje bare at det var lang vei fra Kristiansand og ikke at de er døde alt i 1837 hvor første barnebarn blir døpt i Birkenes [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=780&idx_id=780&uid=ny&idx_side=-41>LenkeDerimot er broren Gunder fadder her (men ikke i de to neste dåpene som mest har lokale folk blandt fadderne). Da er han iallfall vokset opp. Hans dåp i skannede kirkebøker her Lenke Finner ham ikke gift i Kristiansand, men derimot i Birkenes (under Tveit), der han også var fadder for broren. Vielsen Lenke. Hans far står som Tønnes Arntsen og jeg tror det står Steensland på hans bosted liksom hos sønnen, mao må da iallfall Tønnes og antakelig også Anna ha flyttet til Birkenes og det er jo en god grunn til ikke å kunne finne dem døde i Kristiansand!Her døpes Tønnes Tobias, sønn til Gunder, i Birkenes i 1844. Broren Andreas er fadder, men verken Tønnes eller Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Hei igjen Gine:)Utrolig mye du har funnet på så kort tid!Jeg hadde bare registrert sju barn Manglet Aase De fikk et tvillingpar i 1844 En gutt Ola/Ole og ei jente begge dødfødteSkal ta for meg døde i Birkenes og se om jeg kan finne demTusen takk for hjelpen:) Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Gunder Tønnesen og hans kone Mallene finnes under gården Husebaki Birkenes i FT1865 Lenke.En mulighet for å finne ut mer om foreldrene kunne være å få noen til å slå opp i bygdeboka for Birkenes under Steensland hvor Gunder bodde de første årene og hvor muligvis også faren/foreldrene bodde om jeg tydet farens bosted riktig ved Gunders vielse (se lenke i forrige innlegg). Alternativt kan det stå noe under Husebak.Bygdebok for Birkenes (Aust-Agder) Johan Tveite: Birkenes Ætt og odelMvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Andreas Tønnesen sitt oppholdsted er Moseid i Vennesla Plasssen Askedal(en) ligger under gården Mosied Hva det står som oppholdsted for Tønnes Arntsen er ikke jeg dyktig nok til å tydeIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Den andre kausjonisten ved vielsen i 1804 trur eg skal vere Ole Osmundsen, kanskje denne [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f11001&gardpostnr=94&personpostnr=846&merk=846#ovre>LenkeDen første var Fredrik Fredriksen, antagelig denne i FT-1801 Lenke - Det er interessant at kona er Henrikke Stausland (datter av Jakob Jensen Stausland, 1721-1788). Ho er tante til Marthe Paschen som er fadder i 1805. LenkeNeste fadder i 1805 er Tønnes Førej

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Den andre kausjonisten ved vielsen i 1804 trur eg skal vere Ole Osmundsen, kanskje denne [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f11001&gardpostnr=94&personpostnr=846&merk=846#ovre>LenkeDen første var Fredrik Fredriksen, antagelig denne i FT-1801 Lenke - Det er interessant at kona er Henrikke Stausland (datter av Jakob Jensen Stausland, 1721-1788). Ho er tante til Marthe Paschen som er fadder i 1805. LenkeNeste fadder i 1805 er Tønnes Førej

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei, måtte forbi og se om det skjedde noe her:)Tror Jarl har rett i innlegg 10 mht Tønnes' bosted, syns også det står ChrSand. Litt trist for da er det vel tilbake og lete etter dødsfallene i Kristiansand for Anna og Tønnes. Beklager jeg ledet deg på villspor mht Birkenes i forhold til de dødsfallene!Skal kikke litt hvis jeg får mulighet.Lykke til så lenge!Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.