Gå til innhold
Arkivverket

[#62661] Hvor kom Ivar Johnsen fra? Gift med Marie Johnsen,døde på Sola, Rogaland i 1972


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Ivar Johnsen var gift med Marie, f. Strømsvik som døde på Sola i 1972: Hun var født i 1896 i Rødøy, Nordland. Ivar Johnsen var i alle fall i live i april 1950 iflg, dødsannonsen til Marie sin Mor.Ivar og Marie skal også ha hatt 3 barn.Er der noen som har mulighet for å hjelpe meg? Jeg er takknemmlig for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner Marie på Gravminner: 1598870 Maria Johanna Johnsen Gustavsdatter 0107 1896 Strømsvik, Rødøy, Nordland 0405 1972 0805 1972 k K 06 023 Sola Sola SolaMen ikke hennes mann. Kanhende du får vite mer ved å henvende deg til Sola kirkekontor?Det er og mulig at det er en dødsannonse etter henne hvor hennes barn er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha Kjellaug! Alt det du nevner vet jeg og jeg kontaktet prestekontoret uten at det hjalp så mye. Det var når jeg hadde funnet Maria at jeg snakket med dem. Det eneste de sa var at gravene muligens var slettet! Jeg mente da at selv om gravene var slettet så måtte det gå an å finne dem i bøkene. Men det hjalp heller ikke.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Birger Forsmo

Sola Historielag kunne ikke hjelpe meg. Det eneste muligheten som nå er at avisen Stavanger Aftenblad kan finne historien til Ivar da han var i avisen. Jeg husker at der ble skrevet om han at han mot en flaske brennevin skulle gå til fots Stavanger-Trondheim. Han gjorde det og der ble fortalt hvor mange sko han sleit ut. Dessverre var mannen alkoholiker så kona Marie og de tre barna hadde det nok ikke lett. Hun jobbet på en hermetikkfabrikk og Ivar lurte fra henne det meste av løøningen.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har et bilde av huset der Marie bodde som leieboer hos Mathilde Lund, født i Rødøy, Nordland i 1998 og som bodde på Tananger. Kanskje det blir lettere å finne 'min' Ivar Johnsen Hildebu.Tananger/Hildebu.jpgMvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har forsøkt å legge inn bildet av huset til Mathilde Lund, gnr. 5, bnr 40 og som heter Hildebu,(postadr. Tananger) men det fikk jeg ikke til. I alle fall lå huset bare 100 meter fra sjøen. Jeg har nå fått opplyst at huset er borte og at der er boligblokker reist på den plassen. Våningshuset var oppført i 1949. Mathilde Lund var gift i Minneapolis i 1923 med Enock Lund.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Birgerjeg har forhørt meg litt (som lovet), men har ikke fått noe postitivt svar. Jeg har jo og vært på ferie siden sist (Skottland), men skal høre i morgen med en kollega som har bodd der hele livet ( 50 år)og også har anene derfra. Du har jo fått vite noe leser jeg. Har du fått kontakt med slektninger her? Skal jeg sjekke mer i morgen, eller?vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Grete Jøraas!Hjertelig takk for resspons!Ja, jeg har hatt kontakt med et par stykker som er tantebarn, men ingen vet noe (eller kanskje ikke vil vedkjenne seg slektskapet) om Ivar Johnsen. Men i en kopi fra en bygdebok i Nordland står der følgende om Marie Johanne: 'Hun ble gift i Stavanger, men hadde visst et trasig ekteskap idet mannen var alkoholiker.'Det var jo noe jeg visste fra før. Da Marie var på besøk hos mine foreldre i Stavanger så husker jeg at min far spurte henne om hun våget å overlate ongene alene med mannen. Til det svarte hun at det var ikke noe problem for han var snill med barna.De skal jo ha giftet seg i Stavanger og jeg har søkt i kirkebøkene for Hetland og Johannes kirken, men har ikke funnet noe.Den eneste muligheten jeg har nå er å kontakte Stavanger Aftenblad som jeg vet skrev noe om han fra hans vandretur for en flaske brennevin.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei BirgerEn mulig kandidat kan være Ivar Johnsen, Snøde på Tananger. Han syklet alltid, og solgte (muligens) egg og var fra Stavanger (visstnok). Nå har jeg spurt to personer som alltid har bodd der ute, men ingen husker mer enn dette. Har du lest/lett i Sola Bygdebøker? Kan du sende bildet av huset på e-mail til meg, så kan jeg se i morgen om noen kjenner det igjen. grete dot joraas at lyse dot net vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Grete!Takk skal du ha! Nei jeg har ikke lest Sola Bygdebøker, men jeg har snakket med noen som har lest dem og de sier at der ikke står noe om familien. Det er godt mulig at det er denne Ivar Johnsen. Men 'Snøde' har jeg aldri hørt om. Selvfølgelig kan jeg sende bildet, men da må du gi meg en mail-adresse!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

mail adr min er som skrevet i (13): grete dot osv(dot betyr punktum, og 'at' er alfakrøllen) det vil nok være en fordel for deg at du leser/leter i bygdebøker selv og ikke stoler blindt på svar fra andre. Nå har du området Snøde på Tananger, det gjør det vel litt lettere å lete? Så får vi høre i morgen hva som huskes når ekspertene her får se bildet av husetgrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Og bildet er mottatt, klart og fint. Da får vi se i morgen om dette hjelper på hukommelsen til han som mente at denne familien bodde på Snøde.vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I Norges bebyggelse, Rogaland, midtre del, side 809, står det at Marie Johnsen f. 1896, Rødøy, bor hos søsteren Mathilde Lund f. 1898, Rødøy, døtre av Urselle og Gustav Strømsvik, Mathilde gift 1923 med Enok Lund f. 1894 (d.1950), sønn til Kristina og Jan Lund, barn til Mathilde: Clarence, Gustav og Wilfred. Boligen er avbildet nederst på s. 809, lengst til venstre på høyre side, og eiendommen heter Hildebu.Marie står ikke nevnt med verken mann eller barn her. Boken trykket 1958.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

På de øvrige sidene kan det virke som Hildebu har ligget i Tananger-området. Tananger tollstasjon omtalt s. 106, Tananger jkapell s. 807, 'Tananger' privathus s. 809, tananger skole s. 810 og så kommer Haga-gårder og privathus etter det. Ja, ser jo nå at det står under huset at det ligger på Tananger, , 100 m. fra sjøen.

bilete5760.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, der var bildet! Takk for det! Her ser vi at Marie Johnsen er nevnt som leieboer, men ikke Ivar Johnsen som Marie var gift med. Kan det bety at Maries mann, Ivar Johnsen var død siden hun er leieboer og at mannen ikke er nevnt? Og hva med de 3 barna til Marie og Ivar?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Ingen kunne svare meg på om 'Egge-Johnsen' var rette mann, og om han bodde i dette huset. Jeg anbefaler deg å sjekke bygdebøkene for Sola. Du kan også da ta kontakt med forfatter av disse bøkene og høre om han kjenner til Ivar Johnsen. Kan Marie og Ivar har giftet seg på Lierne og så flyttet til Stavanger? Det er litt vanskelig å lete etter denne vielsen da år og sted er usikkert. Lykke til, Birger!vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Grete Jøraas!Jeg skal enda en gang ta kontakt med Historielaget for å høre om de kjenner til det navnet.Vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

På statsarkivet i Stavanger står det permer med dødsannonser alfabetisk ordnet, til ca. 1953... kanskje det kunne finnes spor der. men man må nok lete selv, står innpå lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Erling T. Endresen, der har jeg sittet i mange timer, men det er et stykke fra Kristiansand og til Stavanger for meg. De har alltid vært imøtekommende også på telefonisk kontakt fra meg. Ellers så har jeg dødsannonsen til Marie sin mor fra 1950. og der står Marie og Ivar Johnsen. Derfor må han være død etter 1950.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, én time fra Egersund. Er jeg der ved en anledning, skal jeg se om jeg husker å titte etter. Men er ikke så ofte 'nord-øve', som vi sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.