Gå til innhold
Arkivverket

[#62668] Ragndid Botolvsdatter, f. 1355. Oppland


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Hvem var Ragndid Botolvsdatter, nevnt 1404 gift med, og fikk de noen flere barn enn Gudrid Gregoriusdatter. Er det noen som vet hvem denne Gregorius var?Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Ragndid er et navn som brukes også av andre i det jordeiende aristokratiet i området i samme tidsrom. Noen Gregorius er ikke kjent der fra andre kilder i det aktuelle tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ragndid var gift med Gregor Jonsson i Gausdal, begge nevnt 2/2 1382, se DN XXI nr. 164, RN VII nr. 1000, mens Ragndid og dattera Gudrid er nevnt i Gausdal 1404, se DN III nr. 571, RN VIII nr. 1323. Jeg har tidligere vurdert om mannens navn skulle normaliseres til Gregorius (slik det er foretatt i RN VIII) eller til kortformen Gregor (som i RN VII) og kommet frem til at Gregor ligger nærmest originaldokumentets form. Gudrids mann var Gudbrand på Aulestad.Jeg antar at Gudbrand er en av anene til odelsslekten på Aulestad i Gausdal, slik den er kjent fra ca 1550. I skattemanntall for Gausdal 1528 og 1560 finnes det en Gregorius på Brudal, i 1528 også en på Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kan ikke se at brevet av 2/2-1382 nevner Gregor Jonssons kone (Lenke). Med mindre det er flere brev knyttet til disse folkene, kan vi vel ikke si helt sikkert at Gregor Jonsson var gift med Ragndid Botolvsdotter og far til Gudrid Gregor(iu)sdotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.