Gå til innhold
Arkivverket

[#62677] Hvem er foreldrene til Gudmund Larsson Årvik


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

som i 1760 ble gift med Turid Tollaksdatter (ukjent opphavssted)De hadde sønnen Anders Gudmundson Årvik (1760-1807) som bøe gift med Anna Hansdatter Ytre Fossa (1762-1857)Er det noen som kjenner til hans opphav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Gudmund skulle da være ca 4 år i 1701, men finner ingen i passe alder.Det er jo ofte feil med alder på denne tiden da!Det er en i Ulvik som er 13: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=1701sba&gardpostnr=16488&merk=16488#ovre>LenkeEn i Skånevik som er 12: LenkeEn i Hammers som er 9:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I første ekteskapet hadde Gudmund og Gjertud sannsynligvis døtrene Anne Marie og Anne Margrete som begge ble konf. i 1741. I 1750 og 1755 giftet de seg. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Gudmund Larsson er ein av forfedrene mine også. Eg ættar til han gjennom dotera Anne Magrethe. Spurde om henne for ein del år sidan, og då fekk eg dette svaret: LenkeEg har diverre ikkje gjort noko meir enno, så om du finn ut meir, er det av stor interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Turi Tollaksdtr. (ca. 1830 - 1818) var datter til Tollak Torbjørnsen (ca. 1698 - 1782) og Abigal Mikkelsdtr. (ca. 1710 - 1782). De var selveiende gardbrukere på Kvamme i Vikebygd.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldrene til Gudmund - bodde også på Nes i Tysvær fra ca 1700 til minst 1723. Se Tysvær I, side 242, nr. 7 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Denne Anne Marie ble gift med Sakarias Johannesson Fitje/Fitja i Etne. han var sønn til Johannes Eriksson f. 1691 på Silla/Silde i EtneSakarias bodde en stund på Ile i vats, men flyttet senere til Kyvik på Stord i følge Etne band 2 side 289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Til Innlegg (11) - John ArthurJeg har ikke Tysvær boka for hånd, kunne du ha listet opp det som står der angående Gudmunds foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Til Elin og Arne angående henvisning til innlegg 14060 om dødsåret til Anne MargreteI Fusa boka på side 393 står det at hun døde i 1770 og ikke i 1790 som Arne henviser til, hvor har du funnet det ??AKO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det står følgende i Tysværbok I: 'Lars Gudmundsen Ile, Vikedal brukte garden i 1720 og seinare i tid. Då matrikkelen vart teken opp i 1723 var han ikkje heime. Kristoffer Høyvik var der og sa dei sådde 5 tønner korn og hausta 25 tønner då. På garden var det 2 hestar og 12 naut og garden var ekna som lettvunden. lars hadde kjøpt garden i 1700. Anders karsteinsen Vågen og Jon Tioland m.fl. ga skøyte til 'Monsr Laurits Gudmundsen Ile' på vet, 4 spann og 27 mark korn, - Lars var gift to gonger, og han har truleg budd det meste av tida på Ile. Då må han ha brukt leilendingar og tenerar her. Sonen Gudmund brukte garden etter han. Gift 1) m Anna Maria Pedersdtr. Tønder Born: a) Gudmund f.1697 - åtte Nes i 1758 og skatta av Nes i 1730-40 åra og har kanskje budd her. Elles er han n. på Årvik( i Vikebygd) b) Peder Tønder f.1699, var byfut i Kragerø c)Margreta 1700 - 1772 gm Osmund Gunnarsen Norheim i Etne. Lars ble gift 2 gang m. Kirsten Jakobsdtr. Valen og ho vart seinare gift med Ivar Knutsen Gram på Sørhuglo' Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

(14)Eg har ikkje lagt merke tli at det sto dødsår 1790. Var berre oppteken av kven ho var dotter til. :-) Eg har elles halde meg til bygdeboka, og at ho døydde i 1770 er nok rimelig å tru. Her er ho frå skifteregisteret: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Ang. innlegg nr. 14.Det er noen år siden jeg registrerte slektene i Vikebygd. Jeg kan derfor ikke huske hvor jeg har årstallet for begravelsen til Anna Margrete fra, men det er sansynlig at jeg har skrevet feil av fra Fusa boka. Det riktige er nok 1770. Beklager Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Siden jeg kom i skade for å oppgi feil opplysniger her, vil jeg bøte på skaden med å oppgi Turi Tollaksdtrs besteforeldre:Tollak Torbjørnsen Kvamme var sønn til Torbjørn Tørressen og Synneva Tollaksdtr. Haugen (eller Underhaugen) i Ølen (Kilde: Anders Haugland, Ølen 1A, side 147, nr. 8). Tørres kom fra Underhaugen og Synneva fra Arnavik i Fjelberg.Abigal Mikkelsdtr. var datter til Mikkel Eivindsen (ca. 1661 - ca. 1732) og Anna Jørgensdtr. (ca. 1669 - 1742) på Kvamme. Mikkel kom fra Tveit i Skjold og Anna fra Årvik. Han fikk skjøte på hele Kvamme i 1690. Det var halvparten av dette Tollak og Abigal overtok.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Etterhvert som en jobber videre vokser slektstreet, og jeg har nå vedlagte tre som viser anene til Anders Gudmundsson ÅrvikEr det noen som har anene til Anna Jørgensdatter Årvik som er oldermor til Anders

bilete5611.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Vet ikke hvem foreldrene til Anna Pedersdtr. Tønder, men hun hadde vel sannsynlig en bror Fredrik Pederson Tønder f.1658, d.1717 og som var bosatt på Sandsgård i Nedstrand. Det er også en Peder Pederson Tønder som var fullmektig for preste enka i Suldal. Kanskje også en bror? Se Tysvær 7, side 257, nr. 14 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.