Gå til innhold
Arkivverket

[#62682] Skjervøy


Gjest Geir Moen
 Del

Recommended Posts

Driver å leter etter Nils Nilsen og Sara Grete Jacobsdtr. innflytting til Skjervøy rundt 1820-30. Ser at de kommer fra Sverige og at mange fra samme land flytter til Skjervøy. Vet noen hvilket område i Sverige disse kom fra.Vet noen mere om disse to. Ser at de fikk to(tre) barn ihvertfall i Skjervøy.Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Jeg vet ikke hvor disse du etterlyser kom fra, men i min database har jeg et par som kom fra Övretorneå i Norrbotten. Jeg tror nok at det var mange som kom fra Tornedalen og området rundt der, og som altså var kvener.De som jeg har var Johan(nes) Henrikson og Maria Magdalena Adamsdtr som kom fra Jupukkaniemi i Orjasjärvi i Tornedalen. De bosatte seg i Storvik i Skjervøy, nå Nordreisa.HilsenStein N. Wistedhttp://www.sosialklubben.net/snw/slekt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Barn til Nils Nilsen og Sara Greta Jacobsdatter:1. Ingeborg - født 02 Jul 1834, Skjervøy2. Petter - født 21 Okt 1836, Skjervøy3. Susanna Helene - født 21 Des 1838, død 28 Des 1838, Skjervøy4. Susanna Helena - født 10 Apr 1840, Skjervøy (ved dåpen er moren kalt Sara Johannesdatter, det er nok en skrivefeil)5. Sophia Caroline - født 09 Aug 1842, Skjervøy Familien ved FT-1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1941&kenr=003&bnr=0052&lnr=00>LenkeSer ikke ut som Nils og Sara er viet i Skjervøy, vil anta at de allerede var gift ved innflyttingen.Fant dette på HisKi under Kemi landsförsamling, kan passe brukbart da Nils Nilsen er oppført som murmester ved FT-1865:Viet 6.1.1832, Inh. Nils Murmästare og enk: Saara Gretha PolloUnder Nedertorneå:Viet 15.11.1818, Kaakama, Dr: ungk: Johan Mattss: Alkku og P: Saara Greta PolloBarn født i Nedertorneå:Maija Lisa , født 11.8.1819, Johan Alcku og SaaraBarn født i Kemi landsförsamling :Anna Margareta, født 19.10.1820, Ilmola, Johan Alku og Saara(Dotter 1 timmer gl: utan döp:), født 31.5.1822, Johan Alku og Sara Greta PolloMathilda (n:d:conf.), født 29.7.1823, Hirmula, Ih: Johan Alku og Saara Greta PolloBrita Caisa, født 29.5.1825, Lautiosaari, inh: Johan Alku og hu: Saara Lisa PolloSaara Caisa, født 14.12.1826, Liedackala, afl: Johan Alku og hu: Saara Gretha Pollo Virker som mesteparten av familien er forsvunnet ved FT-1875, den eneste som muligens kunne tilhøre riktig familie, var Sara Jacobsdatter på Nordkjoseidet, se: LenkeDet var bare et problem med henne, og det var at hun var oppført som svigermor til Jens Svendsen. Jens Svendsen var enkemann ved FT-1875, men hadde vært gift med Sara Katrine Johannesdatter, se FT-1865: LenkeVielse: LenkeGikk etterhvert opp for meg at Sara Cathrine Johannesdatter måtte være identisk med Saara Caisa, født i 1826, med far Johan Alku, og dermed stemmer det at Sara Greta Jakobsdatter skal være svigermor til Jens Svendsen.Sara Grete, død 1878 (også her feilaktig? kalt Johannesdatter):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Kunne ikke finne Sara Greta Pollo på HisKi, men nå var det slik at finlenderne som oftest skiftet navn hvis de flyttet til andre gårder eller hvis de ble nybyggere, så derfor er de ikke alltid så lett finne ut av. Fant imidlertid dette under Uleåborgs domkyrkoförsamling:Viet 18.1.1795, Arb:kl: Jacob Simonis Matero og Pig: Susanna PolloBarn:Sara Margaretha, født 25.8.1797, Stad, arb.k. Jac. Matero og SusannaMaria Elisabeth, født 1.4.1801, Stad, sjöm. Jacob Matero og SusannaJacob, født 12.7.1805, Stad, Arb:kl: Jacob Matero og Susanna Pollo, 40 årFøler meg ganske sikker på at Sara Margaretha født 1797 er identisk med Sara Greta Jacobsdatter i Skjervøy, hun har bare tatt morens navn. Dette var ganske vanlig på den tiden hvis ekteparet slo seg ned på gården til morens foreldre. Fødselsår stemmer også veldig bra med det som er oppgitt for Sara Greta Jacobsdatter ved FT-1875 i Skjervøy. Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!Tusen hjertelig takk for kjempeinfo om denne familien. I tellinga står det at de var fra Sverige. Noe som altså var feil. Godt jobbet;-))Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.