Gå til innhold
Arkivverket

[#62695] Oluf H. Olsen, gravlagt på Neiden kirkegård


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Jeg tar utgangspunkt i ei gravstøtte som er på Neiden kirkegård i Finnmark. Her ligger Oluf Hildor Olsen, født 10.09.1878, død 12.05.1950. Er det noen som kjenner til hans opphav, hvor han kom fra?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Tusen hjertelig takk for opplysningen, Odd Villy! Det var jo bare helt fantastisk at du fant frem til dåpen til Oluf Hildor i Gildeskål! Det var en helt avgjørende opplysning for at jeg såpass snart kunne komme meg videre i emnet forut for dette - nr. 28451 - Marie Jonette Olsdatter - bodde hun i Finnmark? Sistnevnte befant seg også i Sulitjelma i FT 1900, og da var det jo nærliggende å anta at Marie og Oluf kunne ha truffet hverandre i Sulitjelma. Etter litt leting fant jeg fram til vielsen av de to - i Fauske kirke 8. august 1906.Ved henvendelse til Statsarkivet i Tromsø fikk jeg opplysninger om at nevnte Oluf H. Olsen i henhold til ei adressebok for Finnmark fra 1943 (S.M. Brydes forlag) bodde i Jarfjordborn, nærmere bestemt i Lanabukt, småbruker og fisker av yrke. I 1950 var ekteparet imildertid opplyst å være bosatt i Wesselborgen,Kirkenes. Dette høres unektelig ut som en slags institusjon eller lignende! Hva er Wesselborgen for noe?Ekteparet opplyses å ha hatt en pleiesønn hos seg, nemlig Karsten Johansen, som ifølge DIS Norge Gravminner var født i 1911 og død i 1985. I 1943 var Karsten bosatt i Kirkenes ifølge nevnte adressebok, men i 1950 var han småbruker i Neiden. Det er vel grunnen til at Karsten og hans pleieforeldre, Marie og Oluf, alle er gravlagt i Neiden! Jeg begynner vel å nærme meg farlig nær vår tid, men det skulle ha vært interessant å vite hvorvidt denne Karsten var gift eller enslig? Noen som har kjennskap til dette?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Til orientering: Karsten Henry Anton Johansen, f. 03.08.1911, d. 29.10.1985, bodde i Neiden. Han var gift med Hilma Julianna f. Labahå fra Neiden, f. 29.10.1914, d. 01.07.1996. De hadde ingen barn sammen. Kilde: Tana og Sør-Varanger skifterett, Vadsø.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.