Gå til innhold
Arkivverket

[#62700] Ministerialbok nr.3 for Åssiden 1916 - ?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Etter å ha gått gjennom de kirkebøkene for Bragernes som nylig ble lagt ut ser jeg at de ikke inneholder hendelser for Åssiden selv om Åssiden sorterte under Bragernes i praktisk henseende. Det får meg til å mistenke at det må eksistere en kirkebok for Åssiden for et antall år etter 1916 (MINI #3 1916 - ?).Har jeg rett og i tilfelle - hvor i løypa befinner den seg?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I og med at det er ført ministerialbøker for Åssiden sogn i Bragernes prestegjeld fra 1878, vil jeg anta at denne praksisen fortsatte også etter at ministerialbok nr. 2 for Åssiden var utskrevet i 1916. Egne kirkebøker for hvert sogn i de store prestegjeldene var vanlig fra slutten av 1800-tallet og senere.De nylig publiserte kirkebøkene fra Bragernes er kirkebøker som har blitt avlevert for kort tid siden. Jeg vil tro at 'Åssiden mini 3' fremdeles beror hos sognepresten i nåværende Åssiden prestegjeld (kirkebøkene fulgte nok med da Åssiden ble utskilt som eget prestegjeld i 1967). Dersom 'Åssiden mini 3' ikke var utskrevet innen 1928, tilsier gjeldende retningslinjer for avlevering at sognepresten (eller rettere hans kontor) kan beholde den ei stund til - fram til det er 80 år siden siste innførsel.Arkivverket har ingen oversikt over bestanden av ikke-avleverte kirkebøker, så vi vet ikke når vi kan forvente at denne boka blir avlevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for svar! Det setter ting i perspektiv.Åssiden ble ikke en del av Drammen før i 1951 og, som nevnt, ikke eget prestegjeld før i 1967. Leste et sted at fram til Drammen ekspanderte vestover (etter 1951) og utbyggingen av Åssiden skjøt fart bodde det knapt 2000 mennesker der. Med det som utgangspunkt kan jeg liksom ikke se for meg at en MINI #3 for Åssiden skal bli tilgjengelig på en stund enda. Den ble neppe utskrevet før 1928. Sokneprestkontoret kan vel gi meg svar på det....Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.