Gå til innhold
Arkivverket

[#62702] Hjelp tyding av kirkebok (igjen)


Gjest Vegar Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Vegar Næss

Ministralbok Holla i Holla (Telemark) 1897-1907. År 1906, Levende fødte side 75 nederst. Jenny Matilde f. 11/4-1906, i Baptistmenighet.Moren Augusta, hvor er hun født ?De 4 første bokstavene ser ut som Vign, men de 2(3?) siste var verre. Hvis noen klarer å tyde foreldrenes bosted også, hadde det vært knallbra, og ikke lite imponerende !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Aller først lenke til dåpen LenkeForeldrene bodde på Grønli ved Br..., men under står det skrevet med blyant ? under Br.... Faren er født ?/9 1875 Fiskum (kan det være Fiskum i Eiker, Buskerud?) og moren er f. 1?/2 1884 Vignæs. Foreldrene ble gift 1/1 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Næss

Takk for tyding, alle sammen !Vignæs var svært ukjent, en Google-search ga meg et sted i Danmark og et sted i Rogaland. Noen som vet om en gård nærmere Telemark/Buskerud med dette navnet ?Grønli antok jeg var en gård i Fiskum, men hvis de bor der, hvorfor står datteren oppført som født i Holla ? hmmmmmm.....Hilde og Berit : Lenkene til Hans' dåp og bosted 1900 er riktige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På leting etter jenta i FT 1900 (12) så fant jeg denne som kan se ut som er den rette, nr.14 LenkeI 1900 fant jeg kun denne Isac Augusts. Kan han ha flyttet og blitt oppgift eller omvendt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Næss

Det er mange indikasjoner på at denne Isac Augustsson er min oldemors far. - Frikirkekoblingen. Dette er et område jeg er blank på, og jeg må kanskje sette meg inn i dette ;-) - En av hennes sønner (min farmors brødre) het Isak. På den annen side kan dette være et vanlig navn i Baptistmenigheten.En stor takk til Hilde og Berit for den jobben dere har lagt ned i dette !Med hensyn til vielsen til Augusta og Hans så er den sikkert ikke andre steder enn i menighetens egne arkiver ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Bare hyggelig å kunne hjelpe når man kan!Uten all den hjelp jeg selv har fått her på forumet hadde jeg aldri klart å finne så mange av mine egne aner som jeg har gjort! Tusen takk alle sammen!Hadde vært interressant å høre om noen vet hvor viede av Frikirkelige/ Baptistmenigheter står registrert?Tenkte kanskje de fantes i de skannede kirkebøkene vi har tilgang til her, siden dåpene var skrevet inn i de?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.