Gå til innhold
Arkivverket

[#62703] Drap på Klomsten i Biri 1859?


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

Det skal ha foregått drap på garden Klomsten i Biri i 1859 ifølge rykter som går i etterslekten. Jeg vil gjerne vite om det er noe i disse ryktene?Det gjelder gårdbruker Even Andersen Klomsten som skal ha drept sin kone Agnethe Olsdatter. Finnes det opplysninger om dette, vil jeg gjerne vite detaljer rundt dette.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er fire gårder med Klumsten-navn i Biri 1865. Legger en lenke til en av gårdene: LenkeNavnet Even Andersen og Agnethe Olsdatter finner jeg ikke i Biri på dette tidspunkt, og det kan jo komme av at mennen muligens ble fengslet for hustrudrap?Vet ikke om det finnes dommer som sier noe om dette.Tenkte jeg skulle funnet dødsfallet til Agnethe Olsdatter i digitale kirkebøker for Biri, men det ser ut til at dette året mangler i bøkene.Får håpe noen lokale slektsforskere vet litt om dette kan være en sann historie.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Grunnen til at du ikke finner familien i 1865 er at det skjedde noe i 1859, som muligens er dette drapet. Parets to barn befinner seg derimot som pleiebarn hos forskjellige slektninger i 1865, slik at foreldrene beviselig er døde. Årsaken derimot...kan være drap eller annet.Kirkebøkene for Biri er i denne perioden gått med i brann på prestegården, så dødsfallene mangler.Denne saken, om den stemmer, må derfor i tilfelle være kjent fra tingbøker, lensmannsprotokoller eller lignende.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk Fam.s. fant jrg tre barn av ekteparet f. Biri.Anton 1851Ole f. 1852 ogPauline f. 1856Lenke til den siste: LenkeEllers vil jeg tro at det finnes tingbøker som kan bekrefte om det har vært drap her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Rune :o)Ifølge dødsfallslister for Biri er det ingen Agnethe Olsdatter som dør på Klomsten i 1859.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Muligens kan disse dødsfallslilstene mangle innførsler. Jeg vet ikke om det er tilfelle, men helt sikkert er det hvertfall at denne moren døde.Kanskje best å forklare grunnen til at jeg stilte spørsmålet om dette drapet. Etterslekten i USA har skrevet en slektsbok hvor det foreligger to versjoner av damens dødsfall i forskjellige grener av slekten.Den ene versjonen er fortalt av datteren, som hevdet at dødsfallet skjedde ved at mannen, altså hannes far, skulle løfte en kiste opp på loftet, moren dyttet kisten nedenfra oppover stigen. Så glapp kisten og drepte moren på stedet.Den andre versjonen går på drap.Essensen i det hele må uansett være at moren på et tidspunkt døde, og kanskje faren også, siden barna havnet i pleiehjem hos andre i slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! Jeg mistenker at dette er blanda opp med en annen historie - nemlig Even Johnsen som bodde på Gloppestuen i Biri. Han drap kona si, og var den siste som ble halshogd i Biri. Se Biri Bygdebok bind 2 side 388-389. Even døde i 1860, ikke i 1861 som det står i bygdeboka.Fra www.slektshistorielaget.no, Døde i Biri og Snertingdal 1855-76: Død dato: 09-11-1860 Begravet dato: Kirke: Fornavn: EVEN Etternavn: JOHNSEN Stand: FORBRYTER/MORDER Sted/bopel: GLOPPESTUEN Fødested: Foreldre: Født: Alder: 30 AAR Dødsårsak: Linjenummer: Det finnes en artikkel om dette i Biri Blad, men jeg må lete litt. Begge er døde i 1865, og barna er pleiebarn.Hanna Maria Evensdatter er 10 år på Bratberg: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f60525&gardpostnr=299&personpostnr=1756&merk=1756#ovre>LenkePauline Evensdatter er 8 år i Hagestuen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei Liv MaritDu har nok likevel truffet spikeren på hodet. Opplysningen etterslekten i Amerika sitter med om at drapet skal ha foregått på Klomsten er nok feil. Alle andre opplysninger i din framstilling er riktig, og den Hanna Marie (4) som ble fostret opp på Bratberg er hun som 6. okt. 1877 ble gift i Whitehall, Wisconsin med Even Evensen Torpen, som nettopp ble født på Kvilstadsveen under Klomsten i Biri.Jeg ville sette stor pris på om du kunne lete opp hva som er skrevet om dette i Biri Blad, da jeg holder på å skrive en artikkel om slekten fra Klomstadsveen til VEstoppland Slektshistorielags Tidsskrift.Så som sagt, tusen takk for god hjelp. Dette løste floken.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei SynnøveTror du at du kunne gi meg fire linjer om hva som foregikk? Så får jeg ellers henvise det lesende publikum til Birid-bladet. Jeg får vel skaffe meg den utgaven selv også.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve N. Ramsrud

Ganske kort: 10.12.1859 var Even Jonsen Gloppestuen og kona Gunnild på stabburet for å flytte ei kornbøle. Han gikk først opp på stabbursloftet. Da hun kom opp trappa etter ham, tok han en bjørkekabbe og slo med all kraft mot hodet hennes. Gunnild døde, og Even ble arrestert. 7. mars 1860 ble Even dømt for drap. Han ble henrettet (halshugget) 8.11.1860. Retterstedet var like ved hjemmet hans - og gjerningsstedet (Gloppstuen).Synnøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hadde vært veldig fint om du ville scanne noen sider til meg. Jeg har sendt en mail til Gjøvk Historielag og spurt om å få kjøpt det aktuelle nummeret av Birid Blad, men ikke fått noe svar ennå.Min mailadresse er runened(at)online.noTusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.