Gå til innhold
Arkivverket

[#62705] Fasting.


Gjest Olav Revheim Martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Revheim Martinussen

Johan Lydersen Fasting (1671 - 1700) hadde foreldrene Lyder Fasting og Elisabeth von Rechen. Noen som vet hvem som var hans farfar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Beklager at jeg kanskje roter det til. (Og eventuelt misforstod.) Var det ikke Johan Lydersen Fastings far-far som var etterspurt?Dette kan gjerne bli en sak mellom Fasting og Martinussen, men jeg tenkte at spissformuleringen i innlegg 2 kunne være en grei oppfølging av utgangsspørsmålet.Så la oss ta utgangspunkt i Thomles artikkel. Om ikke Knut har en bedre og mer oppdatert snarvei. (http://www.wangensteen.net/Thomle-filer/Lidt om Familien Fasting i Norge.pdf ) .Jeg går ut fra at den Johan Fasting som jeg lenker til i innlegg 2 er identisk med den barnløse JOHAN FASTING, som Thomle omtaler som Lyder (Johansen??) Fastings bror. Slik sett kan man raskt si at Thomles artikkel taler imot mitt forslag i innlegg 2. – Og den stipulerte alderen på denne Thomas Fastng også styrker Thomles påstand.Når Thomle samtidig (på side 4) kommer med påstanden om at dette temaets Johan (Jan) Lydersen Fasting formodentlig er oppkalt etter sin far-far, - ja da avsløres det at Lyder Fastings far bør ha hatt JOHAN til navn.Men er det en helt umulig tanke at denne Johan (lenke i innlegg 2) kan ha vært Lyder sin far (og ikke bror)?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sorry: Innlegget mitt (7) ble lagt inn uten at jeg så innlegg 8.Men Johan Lydersen Fasting (1671 – 1700) sin far-far er vel fortsatt ikke identifisert. Rett nok kan vi antakelig kalle ham JOHAN FASTING, men noe særlig mer vet vi vel ikke med sikkerhet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Hei Iver:Takk. Imidlertid har jeg hans foreldre som Lyder Fasting (1625-77) og Elisabethh Rechen ( bef 1650- 1677) ...Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg oppfattet det slik at du hadde Lyder (Johansen?) Fasting og Elisabeth (Clausdatter) von Rechen allerede før innlegg 1. – Og at det var Lyder (Johansen?) Fasting sin far du var ute etter. . Og så vidt jeg leser Thomle, - så går han ut fra, at navnet antakelig må være Johan (Jan). Mer enn dette antydes ikke.(Jeg ser nå at lenken min til Thomles artikkel om Fasting fungerte, men her er den: http://www.wangensteen.net/Thomle-filer/Lidt om Familien Fasting i Norge.pdf )Kanskje Knut har noe mer å bidra med her ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Det kan nok hende at noe nytt finnes, men dokumentasjonen er sparsom og usikker. Jeg har bl.a. beskrivelse av Fasting-gårdene i Diepholz og noen bilder av dagens. Og noe fra skattelister.Fasting-gårdene har nok opprinnelig vært én gård som har vært drevet som to enheter med noe felles utmark.Slik jeg ANTAR det forholder seg må Lyder, Harmen, Jan og Wendel Margaretha være søsken, far er Johan (Jan).Johans forfedre KAN være Tepe Vaskinck, Tepe Vasteking, NN Fastekinck.; o} knur f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Hei Knut:Jeg har oversikt over en mengde Fasting's, men navnene således i din siste melding; Harmen og Wendel , er ukjente for meg. Kan du geleide meg inn på hvem de 'tilhører' ...? HilsenOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.