Gå til innhold
Arkivverket

[#62706] Peder Andersen fra 'Agre sogn' gift i Romedal


Gjest Jesper Thommesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jesper Thommesen

Peder Andersen f. ca. 1817, gift med Johanne Nilsdatter i 1842. Hvor ble han født? I kirkeboka for Romedal tror jeg det står 'Agre sogn i Nordland' i klokkerboka står det 'Agre sogn' Ministerialbok: Lenke klokkerbok: Lenke Hvor er 'Agre sogn'?Mvh Jesper Thommesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Selv er jeg født og oppvokst i Bud, tidligere skrevet som Boe og Bod, og i enkelte kirkebøker som Bo og Bu. Den siste varianten er forøvrig i samsvar med den muntlige uttalen i distriktet.Bud var forøvrig en del av Aukra prestegjeld frem til 21. februar 1755 da de to sognene Bud og Hustad ble utskilt som Bud (Bod) prestegjeld. 22 september 1859 ble Vågøy annekssogn utskilt fra Aukra som Fræna prestegjeld (som ble delt i Indre og Ytre Fræna sogn fra 1879).Aukra, som jeg har flere aner fra, både på mor- og farside, har tidligere blitt skrevet som Agerøe, Agerø og Akerø.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Jeg ser av lenken til Ann-Mary (11) at han ved konfirmasjonen er oppgitt til å være født i 1816 i Vågøy sogn. Kirkebøkene for tidsrommet 1808/09 - 1816 mangler i Aukra prestegjeld.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Til Reidar!Ja, det stod vel noe om det i en av fogderiets lokalaviser da han fikk sin kjendisstatus en gang på 80-tallet. Den gang var det to aviser der; Romsdal Folkeblad (som gikk inn i 1987) og Romsdals Budstikke ( som er still going ...). Jeg husker ikke hvilken av dem som skrev om det, kanskje var det begge...?Men om jeg ikke husker mye feil, så var vel familien tilknyttet Frelsesarmeen og da blir de vel beordret rundt omkring i geografien, alt etter som 'overkomandoen' bestemmer. Jeg mener også å huske at familien hadde bodd i Ålesund.Mvh. Bjørn Olav Kleppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ja, Dan Børge har tilknytning til Aukra. Det blei for noen år siden skrevet ei slektshistorie av ein person her, og der finner vi Dan Børge knytta til den slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jesper Thommesen

Er det de samme Peder Andersen og Johanne Nilsdatter som fikk sønnen Martin i Vang i 1846? nr.170 LenkeJeg finner ingen Peder Andersen og Johanne Nilsdatter gift i Vangmvh. Jesper Thommesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.