Gå til innhold
Arkivverket

[#62708] Lars Larsen Burvall


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Finnes det noen som kan komme med tips angående hvordan jeg kan finne Lars Larsen som skal være født på Burvall i Bamble ca. 1798.Han giftet seg 29.12.1824 i Bamble med Anne Susanne Jensdatter. De står som oppført med nr. 2 som gifte. Lenke Skulle meget gjerne visst hvem som var foreldre til Lars samt fødselsdato.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Har nå funnet Lars sin dødsdato.Lars Larsen døde på Gjetholmen/Skåtøy i 1879. Her står det at han skal være 78 år gammel. Nr.26.Lenke Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Granly

Hvis du mener han har hatt noe med Burvall å gjøre, så har du konfirmasjonen hans her. Konfirmasjon LenkeMuligens han er født på Herre i Bamble, men akkurat fra 1786-1846 var Herre under Porsgrunn Østre.(ikke langt fra Burvall) Så se etter dåpen dermvh Tore .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hjertelig tusen takk!I bygdebok for Bamble står det om Lars Larsen at han var født på Burvall men jeg klarte ikke å finne ut hvem som var hans foreldre men dette skal jeg absolutt kikke videre på.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Under Bamble fant jeg en Lars Larsen som var døpt 13.02.1802 som det står under konfirmasjonen det er vist til i innlegg 3.LenkeJeg lurer imidlertid på hva etternavn det står på Lars sin far?mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei Inger-Marie, takk for sist :-)Det kan se ut som du er på rette spor her, selv om dette ikke stemmer helt med aldersangivelsen når han dør, men slik er det jo av og til.Dette er vel far til Lars, Lars Justesen i 1801:Lenkem.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hei igjen Gunnar!Lurer veldig på om jeg skal satse på at dette er den riktige Lars?Dersom jeg hadde funnet farens fødselstidspunkt og hadde kunnet koble faren til Burvall så hadde ting blitt litt enklere. Men ting skal vel ikke alltid være like lette å finne ut av.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen!Lars Larsen var min manns tippoldefar derfor hadde det vært virkelig flott å finne ut mer om hans foreldre og eventuelt søsken. Leter i kirkebøkene men har ikke lyktes så langt.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen!Lars Larsen var min manns tippoldefar derfor hadde det vært virkelig flott å finne ut mer om hans foreldre og eventuelt søsken. Leter i kirkebøkene men har ikke lyktes så langt.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Det ser ut til å være født en Lars Justsen i Brunlanes i 1767. Det kan være han. Det var nok mange som trakk til Herre rundt på de tider og som siden kanskje havnet på gårder i naboområdet. Sillien(Siljan) blir regnet som en del av Herre idag. Fra Burvall til Herre er det ca 6-7 km2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei igjen. Jeg gjorde for dårlig research. Han fra Brunalnes er gift i 1801 og bor på fødestedet. Dette var for dårlig av meg.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen.Jeg leter fortsatt veldig etter foreldrene til Lars. Har sitter og kikket i kirkebøker i mange, mange timer nå, men blir ikke klok på dette.Råd tas i mot med stor takknemlighet.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hei!Er det noen som kan komme med meninger om de tror det er den rette Lars Larsen som er funnet i innleggene ovenfor. Har ikke våget å føre inn navn på foreldrene ennå?Tenker og tenker mens jeg fortsatt leter etter når foreldrene kan være født. Vielesen er jo funnet men finner de ingen andre steder. Mvh Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Det blir også døpt en Lars Larsen i Juli 1802. Foreldrene bor på Nystein som er lengre Vest i Bamble enn Burvall.Har du funnet noen søsken blant fadderne til Lars Larsens barn, eller flytter de til Sannidal for fort.mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Den Lars tok jeg utgangspunkt i tidligere men det viste seg at han døde som gangske liten. Jeg hadde fulgt den slekten bakover i mange generasjoner.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Når vi ser på oppkalling så passer Lars Justesen dårlig inn i Lars Larsen Burvald sin familie. Jeg har en mor som har jobbet endel med slektsgransking og hun sier hun mener Tore er på sporet. :-)Hun skriver på MSN i kveld:'Når Lars Larsen Burvald gifter seg 29.12.1824 er han 23.5 år og da er en Lars Nilsen Tinderholt kausjonist. Jeg fant Lars døpt 6.5.1801. Foreldre Lars Nilsen Nysten og Maria Pedersdatter, minestralbok Bamble 1775-1814 side 160. Det passer på oppkallingen også, første gutten heter Lars Petter.'Når vi ser på forfedre til barna til Lars Larsen Burvald så ser det ut til at hans foreldre passer m.h.p oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen. Jeg er veldig glad for at noen forsøker å hjelpe meg med denne floken.Denne Lars som ble født i 1801 av foreldre Lars nilsen nysten døde i 1801. En ny Lars ble født i 1802 men han døde i 1810.Jeg hadde satt opp Lars som ble født i 1802 i min manns anetavle men fant plutselig ut at han døde som liten. Jeg trodde det var faren som var død og fikk hjelp til å tyde teksten. (Se innlegg 62617her på webben )Tusen takk for hjelpen. Jeg er veldig glad for at noen forsøker å hjelpe meg med denne floken.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Det er noe som virker å ikke stemme helt her.Det som er helt sikkert her er at den Lars Larsen Burvald som vi er på jakt etter gifter seg 29.12.1824 og her er hans alder angitt så presist som 23 1/2 år. Når det da finnes en Lars Larsen født 6.5.1801 så skulle man tro at dette måtte være riktig person. Men det er jo selvfølgelig en mulighet for at det kan være flere Lars Larsen født - 1 mnd. I tillegg passer dette med oppkalling nå man setter inn forfedrene i oversikten. Nei, det skal ikke være lett bestandig...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Den Lars Larsen som ble født 06.05.1801 døde 27.05.1801 så han kan det jo ikke være. Broren Lars som ble født i 1802 døde 04.09.1810 så det kan ikke være han heller.Vet ikke hvor jeg skal lete videre for å finne noen flere ved navn Lars Larsen født på/ved Burvall.Mvh. Inger-MArie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Det finnes en Lars Nilsen Holmen, Omborgsnes og ? Kristine Knudsdatter. Se Bamble 1775-1814 døbte 1800 side 154 Lars f.19 april. Dette kan jo være et spor. Første barnet til Lars Larsen het jo Anne Kirstine. Mulig vi kan finne ut noe av faddere her. Kan jo ha være flere ekteskap på denne Lars Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Lurer på om jeg ser på feil Lars for denne Lars ville vel blitt hetende Lars Nielsen. Jeg finner foreldre Niels Larsen og Anne Kirstine Knudsdatter.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.