Gå til innhold
Arkivverket

[#62715] Andreas Mathisen og Elen Sofie Svendsdtr , Selvær på Træna


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Nilssen

Tusen takk for hjelpa. Kirkeboka for Herøy var vell den eneste jeg ikke hadde vært innom....Ble helt ør av og hoppe mellom Stamnes, Sandnessjøen, Alstadhaug, Lurøy og Træna...Inne hos Frode Holte var det jo som og komme til ferdigdekket bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her kommer du inn på noen av de samme anene i Træna som jeg har Marita, og jeg har jo såvidt begynt å lese litt i tingbøker. Karen Haagensdatter er muligens den Karen Haagensdatter som ble gravlagt på Træna 01.01.1765, men er da oppgitt å være 83 år. Hun fikk vel da noe for høy alder. Iallefall dukket dette opp i tingboka for Helgeland 1717-1734 om henne(i korte trekke): På ledingsbergtinget den 05.07.1723 i Lurøy er det skrevet at Abraham Jonsen Huusøen(?)innstevnet med lovlig muntlig varsel gjennom blant annet lensmannen, lot innstevne Jens Jørgensen Huusøen og hans Quinde(altså Karen Haagensdatter) for at hun med 'hug og slag' hadde overfalt citantens Quinde(Abraham Huusøens Quinde). Jeg forstår det slik at Abraham Huusens kone hadde beskyldt Karens ektemann Jens Jørgensen for å ha tatt noe. Iallefall hadde den ene kvinnen gått oppi båten til den andre kvinnen, og det endte da med 'slåsskamp'. Det var flere vitner i saken. Karen slo så den andre kvinnen falt i sjøen. To av vitnene(Kirsti Pedersdatter og Sophie Hansdatter) ser ut til å ha fått de to kvinnene som slåss skilt fra hverandre. Karen Haagensdatter måtte møte til neste ting for at det skulle avgjøres angående straff, men jeg fant ikke mer om denne saken senere tingmøter da jeg hadde mikrofilmen(NT-667) på fjernlån. Karen var søster av min forfar Abel Haagensen.Jeg har også samarbeidet en del med Frode Holthe, og noe av informasjonen der på sin hjemmeside har han vel fått av meg og jeg har fått fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Akkurat nå ser jeg på morfar til Elen Sofie Svendsdtr; Andreas Andreassen. Jeg ser at hans bosted har vært Silen fra vielsen i 1812 fram til hans død i 1860.Det jeg da lurer på; er Silen og Sulen det samme? Jeg lurer da på om det er Andreas som jeg finner her på FT 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.