Gå til innhold
Arkivverket

[#62718] Marthe Elisabeth Jørgensdatter,gift 12-9-1812 i Slagen


Gjest Gunn Kallekleiv
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Kallekleiv

Trenger hjelp til å finne foreldre og fødselsdato/sted for Marthe Elisabeth Jørgensdatter ,Gift i Slagen 12-9-1812 med Haagen Ericksen .(Vet ikke så mye om han heller )De døper datteren Erikka i Botne,5 sept.1813 siden flytter de og får disse barna døpt i Strømsø,Buskerud: Georg Albrekt ,12 -5 1816, Ingeborg Maria,13-9-1818, Hans 1-7-1821, Karen Maria,27-8-1823.Se også innlegg 57771 her på debattforumet. Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det ser ut til at Ingeborg Eriksen (78) fulgte med på flyttelasset. Det er ikke umulig at dette kan være Håkens mor, og i så fall er det mulig at han benyttet Eriksen som slektsnavn. Dermed er det mye mulig at han i FT1801 er registert med sitt faktiske patronym; f.eks. om faren het Ole Eriksen, kan Håken være registrert som Håken Olsen - selv om han siden kalte seg Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn vielsen i Slagen her fra kirkeboka: LenkeSe 2 rubrikk v. side.Her ser det ut til at Haagen Eriksen er f. i Holmestrand, om ikke jeg tolker feil?Kan hans yrke være skibstømmermand?Lurer på om det kan stå Strandsitter over Nordre Klev. Dette kan sikkert Kristian lese bedre.Mvh. navnsøster Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Haagen i Botne som passer i ca alder sammen med en mor som var enke 1801: LenkeSiden folketelling for Holmestrand muligens dekkes av den i Botne, kan dette være en mulighet. Her er brukt et annet familienavn, men siden alder og fornavn passer omtrent så kan det vel lønne seg å undersøke dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Finner dette hos Vestfold slekt Sem kirkebok. Viede 1702-1814, Slagen sogn.ID: 1151 Kirkebok: MINI II3 Side: 16b År: 1812 Nr.: Trolovelsesdato: Vielsesdato: 12.09.1812 Kirke: Sogn: Slagen Sivilstand brudgom: Ungkarl Yrke brudgom: Skibskranmester?? Fornavn brudgom: Haagen Etternavn brudgom: Erichsen Bosted brudgom: Holmestrand Alder brudgom: Sivilstand brud: Pigen Yrke brud: Fornavn brud: Marthe Elisabeth Etternavn brud: Jørgensen Bosted brud: Alder brud: Stilling forlover 1: Fornavn forlover 1: Haavald Etternavn forlover 1: Bosted forlover 1: Berg Stilling forlover 2: Fornavn forlover 2: Niels Etternavn forlover 2: Nielsen Bosted forlover 2: Kongelig bevilling: Bevillingsdato: Merknader:Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en ny lenke til Haagen Aaset som er nevnt hos mor Ingebor og søsken i Holmestrand i 1801: LenkeFinner gårder som heter Aaset i Norderhov i Buskerud, muligens derfra etternavn i 1801 stammer fra?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Skal sjekke dette når jeg kommer hjem fra jobb,da gjenstår det å finne Marthe Elisabeth Jørgensdatter,tror jeg skal lete i samme område . Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg fant en Haagen Eriksen i passe alder døpt i Aal i Buskrud.Kan det være at dette kan være familien og at foreldre eller mor som enke kan ha flyttet senere til Holmestrand.Bare en tanke. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Strandsidder' er rett. Vedrørende vielsen er Holmestrand bosted - ikke fødested. 'Haagen Aaset' med mor Ingeborg i FT1801 virker som et lovende spor. Forekommer søsknene Johan og Åse i forbindelse med Håken Eriksen, f.eks. som faddere til barna? Eller kan det påvises at Johan og/eller Åse giftet seg og fikk barn, ev med Håken Eriksen som fadder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om ikke barndåpen til Marthe Elisabeth står her på høyre side ( nederst og øvert) i kirkeboka for Slagen :Lenkemulig fam. bor i Aasgårdstrand. ( Litt vanskelig å tyde?)Skal lete litt bedre i 1801-tellingen. Til nå har jeg kun funnet en Marthe Jørgensdatter på Nøtterø i passe alder, hos en mor og en stefar ?.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte lenken til Marthe Jørgensdatter jeg fant i Vestfold i passe alder i 1801: LenkeKan også lete etter en som er ført som Elisabeth Jørgensdatter, for det er vel også en mulighet?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Til Gunn Huglen:Kan du sende en mail til digitalarkivet@arkivverket.no med en bekreftelse på e-postadressen din?Vennlig hilsen Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Endelig fant jeg den siste barndåpen til Karen Marie her 1823, s. siste høyre side. Her passer det vel bedre med faddernavn, denne gang?En John Eriksen og en Marthe , lurer på om dette hjelper deg?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ville forsøkt å lete etter begravelsen til den Ingeborg Eriksen som flyttet med familien i 1815. Om hun kalles Ingeborg Aaset ved begravelsen, vil jo koblingen til FT1801 være åpenbar.En annen ting: Hva het den avdøde mannen til Ingeborg Aaset? Skal vår hypotese holde stikk, bør han helst ha hett NN Eriksen eller NN Eriksen Aaset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Her var det kommet mange gode forslag,tusen takk for hjelpen så langt ,tror jeg starter med Begravelsen til Ingebor . Litt kaffe nå ,og så er det i gang. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.