Gå til innhold
Arkivverket

[#62722] Hadde evangelist Aril Edvardsen jødiske slektsrøtter?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, Edvardsen antyder i biografien at tippoldefaren antakelig hadde konvertert - uten at han hevder å ha konkrete belegg for det. Han forteller imidlertid at han selv ved et besøk i Schlesien samtalte med representanter for lokalbefolkningen som mente det kunne ha vært politiske årsaker til at Anton hadde emigrert. Definitivt ikke religiøse, siden jødene på det tidspunktet ikke skal ha vært noen forfulgt minoritet i området.Det hele ser altså ut til å være noe 'løst' fundert, men den muntlige tradisjonen i familien kan vel i det minste gjelde som et indisium? Edvardsen forteller ellers at bestefaren i oppglødde øyeblikk pleide å synge noen gamle sanger på et 'ukjent' språk, som omgivelsene antok var jiddisch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

(26) Hvis han er konverteret, bør hans dåb vel stå i en kirkebog (i Schlesien). Hvis han ved vielsen ikke var kristen-evangelisk, ville der i kirkebogen sikkert stå, at parret forpligtede sig til at opdrage deres børn i den kristne tro.(25) der var ikke forbud i DK mod jøder at slå sig ned før 1814, men det er en hel anden historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Om han er døpt (eventuelt som voksen konvertitt) i Schlesien, er det i så fall antakelig umulig å få dokumentert, siden de aktuelle kirkebøkene (Glatz/Klodzko) visstnok gikk tapt i en brann (Edvardsen hevder det skjedde under 1. verdenskrig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

(Jeg kan ikke finde hans første vielse 13. oktober 1858 i Jevnaker).Jeg kender først og fremmest til temaet jødisk konvertering til kristendom i 17-1800-tallet fra nogle bøger af Martin Schwarz Lausten. Af disse bøger (selvfølgelig om danske forhold) fremgår det, at konverteringer var meget omstændelige (mange jøder opgav eller 'dumpede'), og når det lykkedes vakte det stor opsigt: Skriverier i aviserne og fadderne ved dåbshandlingerne var grever og baroner, specielt hvis det var mere betyningsfulde personer indenfor den jødiske menighed, der lod sig overtale. Derfor er jeg lidt skeptisk overfor historien ovenfor.Kan man forestille sig konverteringen, hvis en virkelig fandt sted, er omtalt f.eks. i schlesiske aviser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Se vielse nr. 12 her: LenkeJo, jeg deler din skepsis. På den annen side kan jo hypotesen ikke avvises. Og det er nettopp tvilen og den foreløpige mangelen på dokumentasjon som fikk meg til å starte denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.