Gå til innhold
Arkivverket

[#62725] Lillie Ericsons datter Jeanne Birgitta Sofia Kristina, f. mai 1921 i Kristiania


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Det svenske magasinet Fokus hadde sist lørdag (12. september 2008, nr. 37/2008) en artikkel om grev Folke Bernadotte af Wisborgs (ukjente) datter med Lillie Ericson.LenkeForbindelsen ser ut til å være godt nok dokumentert. I artikkelen står det:'Lillie for till vänner i Kristiania, dagens Oslo, där hon i maj 1921 födde en dotter som fick namnet Jeanne Birgitta Sofia Kristina – Jeanne efter d’Arc och Birgitta efter Heliga, Sofia efter mormor och Kristina efter mamma.'Hvor kan denne fødselen være registrert? Jeg har sjekket noen utvalgte fødselsregistre (Fagerborg, Frogner, Rikshospitalet, Uranienborg) uten å finne noe. *Antar* at jenta ikke ble døpt i Kristiania. Kan det være så at pga. morens midlertidige opphold i landet ble ikke fødselen registrert i nevnte fødselsregistre? Må man ev. sjekke Helserådets protokoller på byarkivet for å finne fødselen? Andre kilder?Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til nr. 2. Kunne du fortelle mer om denne kilden, 'Statistisk sentralbyrå, Folkemengdens bevegelse'? Hva vil vanligvis stå oppført i en slik kilde? Antar at jeg må SSBs bibliotek?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

SSB, folkemengdens bevegelse finnes på Riksarkivet. Det er ikke filmet, men ikke vanskelig å lete gjennom. Du får hjelp i skranken til å finne rett mappe, og å bestille opp materialet. Det står det vanlige som barnets navn, fødselsdato og foreldrenes navn. Det er veldig lenge siden jeg har brukt dem nå så jeg kan ikke huske alle detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk skal du ha for ytterligere opplysninger. Dette var en kilde jeg ikke har benyttet meg av tidligere. Skal kontakte Riksarkivet.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Les om SSBs Folkemengdens bevegelse i Arkivverkets felleskatalog her - Lenke .Det sto også en artikkel om denne kilden i Norsk Slektshistorisk Forenings Medlemsblad for flere år siden (den gang bladet het nettopp det - før det ble hetende Genealogen).Materialet fra 1921 er ordnet og tilgjengelig. Jeg mener å huske at det er sperret for innsyn f.o.m. 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ta en titt på dette barnet,pike f.på dr Benestads klinikk Morens navn og yrke ser riktig ut ? Oslo fylke, Grønland, Fødselsregister nr. 1 (1916-1922), Fødte og døpte 1921, side 161. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Du verden! Du var mer tålmodig enn jeg var og sjekket flere fødselsregistre. Takk skal du ha. Lurer dog på om SSB-kilden nevnt over kan ha mer informasjon, eller kun det samme som oppgitt i fødselsregister for Grønland. Jeg skal sjekke ved leilighet. Da har jeg i det minste fødelsdatoen til Jeanne...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Forresten, når det i fødselsregisteret (se innlegg 9) står at fødselen er anmeldt av bidragsfogden, så kan kanskje arkivene til sistnevnte også være en aktuell kilde? Har noen kjennskap til dette?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tenkte jeg skulle nevne at jeg sjekket SSB Folkemengdens bevegelse på Riksarkivet lørdag. Det stod ikke noe mer (eller mindre) der enn det gjorde i fødselsregisteret for Grønland, men det ventet jeg vel egentlig ikke heller. Greit å sjekke ut uansett.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.