Gå til innhold
Arkivverket

[#62737] Rasmus Madsen f.24.12.1815 i Sandar og Berthe Kirstine Olsdtr. f 1808 påKongsber


Gjest Solveig Lurås
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Lurås

Vet lite om disse mine tippoldeforeldre, spesielt Berthe Kirstine som er helt blank. Finner henne ikke på Kongsberg. Rasmus var sønn av Mads Helgesen og Mette Kistine Rasmusdtr. på Sunde i Sandar. De giftet seg i Stokke 21.02.1807 i Stokke. Han var tidligere gift i Tune med Kirsti Haagensdtr. Bodde på en plass under Sande i Tune som het Soelgård. Er det mulig å finne mer om Rasmus` forfedre og hvem var min tippoldemor Berthe Kirstine Olsdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Lurås

Hei Berit! Takk for at du fant et annet fødselsår for Berte Kirstine, det løser mye. Interessant at ingen av hennes familie er nevnt i forbindelse med vielsen i 1841 heller ikke fødested eller bosted. Farens navn var Ole, men det fremgår jo av navnet hennes. Var tippoldemor stum eller hva? Oldemor var født i 1842 og var det eldste barnet såvidt jeg vet. Fødestedet til Rasmus er litt forvirrende, var det Sunde eller Gogstadeiet? FT 1865 nevner Ødegården Sunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Tror det må være rette Berte Kirstine som innflytter til Sandar her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1259&idx_id=1259&uid=ny&idx_side=-329>Lenke i 1839. Jeg har problemer med hennes etternavn, kan det være Hogstad? Ellers står det at hun kom fra Laurdal, men var født på Kongsberg.Jeg kikket litt på Kongsberg i de nærmeste årene før 1841. Den eneste mulig som jeg kan finne utflyttet er Berte Christine Olsd. Saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Lurås

Berit og Bjørg - takk for hjelpen. Da vet jeg at tippoldemor kom fra Kongsberg over Lardal for å tjene på Sunde hos skipper Klem(?) hvis jeg leser det rett. Marte Kirstine var min oldemor - kalte seg Martine til daglig. Jeg tror Maren ble gift til Årøe i Sandar. Så er det bare å fortsette å lete bakover. Dette var flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei igjen. Jeg liker ikke helt at oppgitt alder er så feil. Flyttemeldingen fra Lardal til Sandar finner du her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1247&idx_id=1247&uid=ny&idx_side=-403>Lenke (nederst til høyre), og her er alderen 26 år igjen. Du bør sjekke dette litt mere før du godtar at vi har funnet rette person.Berte Kirstine/Kristine Olsd. Saga ble døpt 06.01.1821 Lenke og konfirmert i 1835 Lenke . Moren døde rett etter at Berte ble født Lenke og faren giftet seg på nytt året etter Lenke . En bror av Berte ble døpt 21.09.1811 Lenke . Han døde ugift 03.07.1845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.