Gå til innhold
Arkivverket

[#62742] Sundsvall 1888 - et giftermål?


Gjest Sigurd Ostrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Ostrem

Mine tippoldeforelde giftet seg rundt 1888, muligens i Sundsvall i Sverige hvis familiehistorien stemmer. De het Johan Arnt Nilsen (f 1858), fra Hindrem (Stranda, Leksvik) i Trøndelag, og Anette Marie Mortensen (f 1860), fra Eker i Buskerud. Begge skal ha vært i arbeid på en storgård i Sundsvall og møtt hverandre der og giftet seg etter kort tid. Da de vendte tilbake til Norge skal de ha vært gift.Har noen oversikt om svenskene har scannet kirkebøkene slik vi har eller om det er andre måter jeg kan få bekreftet at mine forfedre ble gift i Sundsvall på denne tiden?Takker for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiHer er registreringen for flyttingen tilbake til Norge igjen:Post 1018128Hindrum, Johan Arnt Rättare (gift man)f. 29/7 1858 i Leksvik, Nord-Tröndelag fylke, NorgeUtvandrad 24/8 1888 från Hofvid, Alnö, Västernorrlands län (Medelpad) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 969Emibas emigrationsakt: Alnö Y 1888 068Onormerade namnformer:Födelseland: Norge Destinationsland: NorgePost 1018129Hindrum Mortensen, Anette Marie Rättarehustru (gift kvinna)f. 5/11 1860 i NorgeUtvandrad 24/8 1888 från Hofvid, Alnö, Västernorrlands län (Medelpad) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 969Emibas emigrationsakt: Alnö Y 1888 069Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeDet henvises til siden 969 i husfohøret. Der fremkommer ikke noe annet nytt enn at de kom fra Norge den 29//6-1888. Så det var slett ikke lenge de var i Sverige. De giftet seg i Alnö den 4/8-1888.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Hei,Tusen takk for ny info! Jeg tolker det som at paret møttes i Norge og dro sammen til Sverige hvor de giftet seg og kun oppholdt seg sommeren 1888. Litt merkelig, siden kirkeboken for utflyttede i Leksvik sier at Johan Arnt flyttet til Sverige i sommeren 1887.Jeg skal reise bort noen dager nå, men skal prøve å finne ut av dette her senere. Igjen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Det stemmer overens med familiehistorien at Johan Arnt arbeidet som Rättare, som er et gammelt svensk ord for formann for et støre jordbruk. Jeg synes imidlertid det er litt rart at han bare innehadde denne stillingen i et par måneder. Han dro nemlig hjemmefra i juni 1887, og skal visstnok allerede da ha dratt til Sverige, se Lenke Hvor kan han ha vært dette ene året, fra 1887 til 1888? Forslag mottas med takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjenSå fint at noe av dette stemmer overens med det du vet fra før.Jeg har ikke noe gode svar å gi deg. Det virker for meg som at de ikke kom sammen til Alnö, så det er jo ikke en gang sikkert de kjente hverandre.Begge kom til Alnö samme dato den 29/6-1888 han kom da ifra Leksvik og hun i fra Eker.Har nå sjekket innflyttingslistene også. Den bekrefter det samme. Så registrert innflyttet til Alnö er de den 29/8-88. Det forhindrer vel egentlig ikke at de kanskje allerede hadde vært der en stund, uten å melde ifra om flyttingen. Tror ikke det er helt uvanlig noen ganger. Men - dette blir jo bare spekulasjoner og umulig å bevise skulle jeg tro.Sender deg gjerne siden fra husforhøret om du vil ha den. Send meg i såfall en mail: alenehagen@hotmail.com men jeg får nok ikke gjort det før i morgen. Er lite hjemme i dag.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Hei, Takk for at du sjekket opp dette igjen. Jeg kontakter deg på epost for husforhøret som det kan være fint å ha.Hvis andre har noen innspill rundt dette er det selvsagt bare å melde i fra =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.