Gå til innhold
Arkivverket

[#62743] Jørgensen


Gjest Eva Hadeler-Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Søker skifte og ev. andre opplysninger etter Karen Margrethe Olsen født 31/10-1844 i Vår Frue Kirke Stavanger gift 14/7-1880 St. Petri Kirke Stvgr. med Johan Jørgen Jørgensen. Død 1920 Strandebarm, Kvam, Grav B-27-8 oppført som Karen Margrethe Jørgensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hun var rentenists hustru og døde 29. august 1920 i Starndebarm. Hun etterlot seg enkemann Johan Jørgensen og et fellesbarn, bosatt i Haugesund. Enkemannen satt i uskiftet bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Tusen hjertelig. Tenk at farmor hadde en halvbror/søster. Det er ikke kjent i slekten fra før. Nå gjelder det å finne vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johan Arthur Hansen

Sønnen Inge er født på Toftøy i Nedstrand 4.12.1887 og han hadde også en søster Rønnaug f.25.1.1885 og som sannsynligvis er død før 1900. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei Johan og takk for innlegg.Jeg fant Inge født 4/12-1887 og hans emigrasjon til Amerika i 1907. At han hadde en søster oppkalt etter sin farmor visste jeg ikke.Det jeg mangler nå er min Oldefar Hans Jørgen Jørgensen 1929-1909 sitt 1. ekteskap med Rønnaug Olsen. De fikk Johan Jørgen i Vaagan i 1854 oppført som uægte, neste barn ble født i Bergen i 1859 som ægte. Finner heller ikke Johan Jørgen Jørgensens dødsfall, hans kone Karen Margrethe Olsen 1844-1920 døde i Samnanger. Hva de gjorde der vet jeg heller ikke. Da bodde jo Inge 1887 i Haugesund sier Y.N., da må han jo være kommet hjem igjen fra Amerika.Er takknemlig for fortsatt hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I følge Skårebok II, var Johan Jørgen og Karen bosatt på bruket 'Sundheim' som lå på Storasund i Skåre i nåværende Haugesund. Datteren Rønnaug som var f.1885, døde i 1887. 'Johan var skipreiar og eigde i eit partsreiarlag som dreiv med fraktfart' Denne debatten bør vel overføres til brukerforumet der det sikkert er flere som kan hjelpe i denne saken. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan det være Inge som er død i Bergen 15.1.1936? Lenke Det står ingen fødselsdato, men Inge var ikke noe vanlig navn på den tiden. Mvh Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tror det må være Hans Jørgen og Rønnaug som er gift 26.11.1854 på Synnylven i Møre og Romsdal. Han har her brukt Rognaldsen etter faren Rognald Jørgensen. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hvordan fant du på å lete i kirkebok for Synnylven? Det er Hans og Rønnaug sin vielse, selv om Hans f.år er feil, han er født i 1929 iflg kirkebok Nykirken. Hans søster Anne Johanne fikk en datter Anna Hansen i 1850, som var hushjelp hos Hans og Rønnaug. Hans giftet seg 2.g. med sin niese Anna etter Rønnaugs død. Jeg er etterkommer etter 2. ekteskap og besøkte ofte min oldemor som døde i 1944. Anna Johanne giftet seg i 1870 med Hans Jacob Baade fra Baadeholmen i Espevær. Håper Yngve Nedrebø kan svare på hvilke opplysninger der står i Dødsfall Bergen Lp.nr.275. Tusen takk for hjelpen hittil. Vennlig hilsen Eva Hadeler-Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Når det gjelder årsaken til at jeg fant på å lete i kirkebok for Synnylven, så er grunnen til det at jeg søkte på Family search på Hans (uten Jørgensen) og Rønnaug Olsen og gifte årene 1855 /-2 år. Prøvde først med Jørgensen som etternavn med negativt resultat. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Til innlegg 9, Denne Inge Jørgensen var nok en dame (Inga) uten arvinger fra Askøy. Vet at 2 fetre av Inge bodde på Askøy og solgte varer på Torget i Bergen. Både Inge og hans far Johan Jørgens dødsfall står fremdeles åpne. Takknemlig for fortsatt hjelp. Mvh Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.