Gå til innhold
Arkivverket

[#62755] Lars Andersen fra Lier - atter en gang


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

I debattinnlegg 53194, trodde jeg at Anders Hansen Griserud var far til min ane, Lars Andersen, men innså at det var feil. Jeg prøvde en ny vri gjennom hans første kone, Guro Clausdatter (62635), som jeg ennå ikke har funnet opphavet til, MEN jeg lurer på om jeg, via alt søket etter henne, har klart å finne rett Anders Hansen, likevel...Jeg er ganske sikker på at det er 'min' Lars som blir døpt i januar 1768, far: Anders Hansen Mehren-eie, og akkurat den henvisningen til Meren, har forvirret. Kan Anders være sønn av Hans Andersen Skjeggerudstua, som kom til Roaldsrud under Vefferstad seinest 1765? En av hans sønner, Anders, skal ha kommet til Meren, ifølge bygdeboka, men hvis det er rett man, kom han nok tilbake til Skjeggerud i løpet av få år. Anders var gift med Gunhild Tollefsdatter, og de fikk en rekke barn på Skjeggerud, samt to med ? etter i bygdeboka, Lars og Anders. Anders ble døpt i 1771, også han Mehren-eie, så hvis min teori er rett, kom Anders og Gunhild tilbake til Skjeggerud etter dåpen hans.To av deres sønner har begge en Lars Andersen som fadder, Oles datter Anne, 17. april 1794, og Christians datter Gunhild, 3. mars 1793: dragon Lars Andersen Gurandsrud. I tillegg var Anders Andersen Hafskjold (temmelig sikker på at det er rett Anders) fadder til Gunhild, datteren til Lars, i 1809.Guro, den første kona til Lars, døde i 1806, og han giftet seg på nytt med Eli Ulriksdatter. Jeg trodde at deres datter, Gunhild, var oppkalt etter Guro/Guri, men, hvis min teori er rett, het moren hans det. I tillegg døde Lars på Vefferstad-eie i 1830 (Roaldsrud?), så det er endel 'indisier' ute og går... Anders og Gunhild fikk 12 barn og de fleste levde opp, så det må være mange som er etterkommere. Mitt håp er at noen vet mer og kan av- eller bekrefte om Lars er blant barnerekken,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Har ikke løsningen på opphavet hans ennå, MEN i søket etter foreldrene til den første kona, Guro Clausdatter, innlegg nr. 62635, har det kommet et interessant tips fra Ole E. Yttri. Han viser til Guri (Goro) Clausdatter Holmen fra Hole, født i 1760, datter av Claus Nielsen og Marthe Rolfsdatter (som faktisk er mine aner på farssiden). Datteren til Lars og Guro ble døpt Marthe, så her er det mye som 'passer'. Får dette noen til å se lyset?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Strandmoe

Hei Astrid Jeg er etterkommer etter Christian. har sett litt på hva jeg har om familien. Jeg har ikke funnet løsningen jeg heller,men i 1786 var en Lars Andersen,Solberg eie fadder for Cristopher Hansen og Anne Andersdatter,Solberg eies barn Berte. For Eli Andersdatter og Jacob Gundersen Holtzmark eies barn Birte i 1794 (Drag.Lars Andersen Skjeggerud),og for deres barn Gunder i 1800(Lars Andersen Solberg eie.) Jeg har og at Lars og broren Anders er født på Meren eie. Så det kan nok være sannsynlig at han er sønn av Anders Hansen og Gunnild Tollefsdatter.Lykke til med videre leting!Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk for opplysningene, Ruth, og de styrker meg i 'troen' på at både Lars og Anders er sønnene til Anders og Gunhild. Har dessuten fått god hjelp fra Maya og Øivind i Slektsforskningsgruppa (Lier historielag), bl.a. 'Skifte 17.04.1809 efter Lars Andersens hustru Goro Clausdatter på pladsen Udengen under gården Svere. Barn Maren Martine (må være Marthe) Larsdatter 9 aar er hjemme hos faderen. Gild til hans forrige husbonde avgangne Narve Solberg' (Narve Trulsen Solberg, 1763 - 1805. Lars og Goro (Guri) bodde der i 1801).En prøver dessuten å finne ham i Militærrullene, i håp om f.eks. fødselsdag og -år. Han er nevnt som fadder i snart hele 'barnbarn-flokken' til Anders og Gunhild, men jeg mangler fortsatt det 'endelige' beviset.... Hadde vært flott å finne ut av det, gitt!!!!vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.