Gå til innhold
Arkivverket

[#62761] Siri Engelsdatter Brattset Meslo f ca 1710


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Ifølge Rennebuboka III/536 er hun g 2.g medAnders Arntson Brattset f 1705Jeg har på min Hjemmeside registrert henne som g 2.g med:Anders Andersen Brattset f 1705, med angitt skifte1.august 1755 på Brattset.Avklaring ?Se også tema 62562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Etter Rennebuboka Bd. III side 536 ble Siri Engelsdatter Meslo/Brattset i 1741 gift 3.gang med Jon Olsen fra Kastlykkja under Havdal i Rennebu.Her er giftemålet til Anders Arntsen Brattset og Siri Engelsdatter, nr. 5 i 1741 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16203&idx_id=16203&uid=ny&idx_side=-207>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Sønnen min stammer bl.a. fra Siris bror, Engel, som er oppnevnt som verge for et av barna som er nevnt i skiftet etter Ole Fredriksen i 1739. I dette skiftet, som er nevnt i innlegg 3, endres underlig nok fornavnet til et av avdødes barn, Guru (folio 277) til Gunild (folio 280).I Rennebuboka bind 3 side 535 står det forresten at Siri Engelsdatter og Ole Fredriksen også etterlot seg en datter, Ragnhild (1737-1773), som ikke er nevnt i skiftet etter Ole. Tar jeg ikke mye feil, må dette bero på en trykkfeil i bygdeboka - det vil si at Ragnhild både ble født og døde i 1737.Ellers har jeg også lett litt etter Anders Arntsens opphav, men har ikke funnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I skiftet etter Anders står følgende: formynder for sønnen Engel Anderssen hans fasters mand Torgier Siurssen KiønnumSjekket folketellingen for Meldal 1762 og fant følgende på Kiønnum:1. Enken Marit Jonsd 2. t Dreng Ellef Ereks 3. t. Pige Gunil Siursd 4. hos sig haver Mari Ereksd 5. hos sig haver Torger Siurs. 6. kone Ingri Arnsd 7. hos sig haver Ingbor lægds koneDersom dette er den Torger som er formynder har vi mest sannsynlig navnet på en søster til Anders, nemlig IngriFinner ikke Torger i noen av ekstraskatte manntallene for årene 1766 - 1772 og heller ikke i Meldal Præstegjelds Mandtall 1769. Ingri derimot finnes fortsatt på Kiønnum i 1769 mantallet med en alder på 60 år.Finner ikke Torger og Ingri i Rennebuboken under KjønnanMvh. Arnt Stavne

bilete5610.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Fant skifte etter Torger i 1765 se: www.astavne.net/Rennebu/p2958.htmog etter Ingri i 1780:3Aa07 Folio 591-592bAnno 1780 Torsdagen den 17de FebruariiSted: paa Huusmandspladsen Schaalgierdet udi Renneboe tinglaugAvdød: Enke Ingrii Arntsdotter, har ingen børn efterladt sigArvinger: hendes sødskende og Decendenter er opgivet at være nærmeste arvinger, hvor av den ælste broder Anders Arntsen skal have boet i Nord- mørs Fogderie og Tingvold Præstegield angivet at være død og efterladt sig en søn og en dotter, den anden bro- der Siver Arntsen skal have boet i Aafiordens Præstegield Fossens Fogderie angivet at være død og efterladt sig børn og da andre av den avdøde Enkens arvinger her i Ørchedals fogderie oh Renneboe tinglaug sig opholdende ???? at navngive, Een Søsters Søn ved navn Ingebrigt Joensen ???, at skal opholde sig i Strindens fog- derie, thi lader skifte forvalteren ...Sum formue..: 58 2 8 Sum gjeld...: 25 2 12 Igjen å arve: 32 3 20Følgende arver: 1. Erich Anderssen - 7 1 7 1/9 2. Guri Andersdatter - 3 2 15 5/9 3. heel broder Siver Arntsens efterladte 10 3 22 2/3 4. Ingebrigt Joensen - 1 - 21 5/27 5. Arnt Olsen - 1 - 21 5/27 6. Siver Olsen - 1 - 21 5/27 7. Anders Olsen - 1 - 21 5/27 8. Brønnild Olsdatter - 0 2 10 16/27 9. Guri Ingebrigtsdatter - 0 2 10 16/27Formyndere: for Siver Arntsens søn i Aafiorden og Ingebrigt Joensen der siges at være paa Strinden - den velagte Dannemand Anders Joensen Kiønnum for Engel Andersen og Guri Andersdatter - Rasmus Knudsen Horstad for Anders Olsen, Brønnild Olsdatter og Guri Ingebrigtsdatter - den velagte dannemand Michel Knudsen EggenLegg merke til at Anders sin søn først oppgis som Erich og deretter som EngelIngri må ha hatt en søster som har vært gift 3 ganger, med Jon, Ole og IngebrigtMvh. Arnt Stavne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Jeg har funnet en mulig kandidat til Ingri og Anders sin søster.I Meldal Præstegjelds mandtall for 1769 fant jeg følgende familie på Birchenaas:Ole Siverts. 53 år ugiftAren 17 årSivert 15 årAnders 9 årBrinille 12 årSjekket Folketellingen 1762 og fant der følgende på Birchenaas:Ole Siursenkone Randi Arnsd.følgende barn finnes:Arn Ols. 21 May 1752Siur Ols. 8 aarAnders Ols. 3 aarBrønel Olsd. 6 aar5 Juli 1751 gifter Ole Trethoug seg med Randi GundnesDet gjenstår da å finne om hun har vært gift med noen andre tidligereI 1740 gifter Torger Kiønnum seg med Ingri Arensd. GundnæsI Rennebuboka Bind IV side 68 står følgende:Arnt Svendson Gunnes f. 1661Kona Guru f. 1670. Begge levde i 1706Barn:1. Ingri f. 1701 gift med Torger Kjønnan2. Svend f. 17043. Anders f. 17054. Svend f. 1708 d. 1743 Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Ja, Arnt, her har du trolig funnet opphavet til Anders Arntsen. Han kom altså opprinnelig fra Gunnes søgard i Rennebu. I følge Rennebuboka bind IV, som du viste til (7), står det dessuten på side 67 at faren til Anders drev gården fram til omtrent 1715 og at Gunnes søgard deretter lå øde til rundt midten av 1730-årene.Mye tyder også på at du har funnet den 'ukjente' søsteren til Anders Arntsen, nemlig Randi Arnsd. Det er imidlertid én ting som ikke klaffer helt. Rennebuboka har ikke fått med seg at Arnt Svendson Gunnes og kona Guru fikk datteren Randi. Det behøver ikke bety annet enn at forfatterne har oversett henne. Slike feil fins i de fleste bygdebøker. På den annen side fikk Randi Arnsd. og Ole Siursen (7) to sønner som het Arn og Anders. Det taler jo også for at Randi kan ha vært Anders Arntsens søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Enig i at Arnt her nok har funnet en sansynlig avklaring på Leivs spørsmål.Siris Engelsdatters bror, Ellev er min 4-tippoldefar, og det er vel han du mener også Atle?Etter bygdeboka var han gift med ei And. Jeg har notater etter en forlengst avdød slektning som forsket på denne familien. Hun skriver at Ellevs hustru var Ane Erichsdatter Lien (1703-1773), begravet her, nest sist, høyre side Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16204&idx_id=16204&uid=ny&idx_side=-175>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Ja, John Tore, min sønn stammer også fra Ellev Engelsen. Jeg er også enig i at Ellevs hustru het Ane, og at hun må være født omkring 1703 og at hun døde i 1773 og ble 70 år gammel. I manntallet fra 1769 for Rennebu står Ane oppført som Inderst og 67 år på Metzlo. Hun bodde der sammen med sønnen Engel 36 år og hans kone Mette Ingebritsdatter 32 år som var brukerpar og deres to småbarn. Flere av de andre barna til Ane og hennes avdøde ektemann, Ellev, bodde også på gården.Det virker sannsynlig at Anes fars navn kan ha vært Erik fordi hennes og Ellevs nest eldste sønn het Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I skiftet etter Ole Erichsen på Horstad i 1765 er det oppgitt at sønnen Jon Olsens formynder er hans fasters mand Ellef Engelsen MesloAvskrift av skiftet: www.astavne.net/Rennebu/p3209.htmMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

I en annen del av skiftet etter Ingri Arntsdt. Skålgjerdet i 1780 fant jeg disse opplysningene som understøtter tilhøringheten til Ingri og forbindelsen til Anders Arntsen gift med Siri Engelsdt.:Arvinger: 1) heelbroderen avgl. Anders Arntsen Bradsets efterforladte 2de Børn arver i deres faders sted en broderlod: a) Engel Andersen (også nevnt Erik, men Engel må være riktig) b) Guri Andersdt.2) heelbroderen avgl. Siver Arntsen s efterladte samtlige børn der siges at være i Aaefiorden3) heelsøsteren Randi Arntsdatters efterladt fem børn: c) Ingebrigt Joensen, myndig, siges at være paa Strinden d) Arnt Olsen, myndig e) Siver Olsen, myndig f) Anders Olsen g) Brønild Olsdatter, ugift4) heelsøsteren Sigrii Arntsdatters efterladte ..... Guru Ingebrigtsdatter, ugift, arvede i sin moders sted.Her er det altså nevnt en datter til, Sigri, som er mor til Guru Ingebrigtsdatter. Antar da at Randi hadde sønnen Ingebrigt Jonsen før hun giftet seg med Ole Tretthaug i 1751.I kirkeboka fant jeg også følgende døpt:Døpt 3.7.1707: Siri Arntsdatter Gunnes Døpt 11.8.1709: Svend Arntsen GunnesFolketellinga i 1706: Arn Gunes, 45 år Guri, kona, 36 år Barna: Suend, 2 år Anders, 1 år Engri, 5 årBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Etter å ha lest informasjonen i skiftene, som er nevnt ovenfor, og kryssjekket litt med Rennebuboka, har jeg kommet til at Arnt Svendsen Gunnes (søgard) og kona Guru må ha fått minst seks barn: Ingri (1701-1780), Svend (1704, død før 1706), Anders (1705-1755), Siri (1707, død før 1780), Svend (1709-1743) og Randi (1717-1768).Randi Arntsdatter ble gift med Ole Sjursen Tretthaug (1713-1795) i 1751 (7). De drev plassen Bjerkåsløkkja, også kalt Valøkkja, i følge Rennebuboka bind 3 side 129-130. I følge samme kilde fikk de i perioden 1752-1759 barna Arnt, Sjur, Brønnil og Anders. Ingen andre barn er nevnt. Det bekrefter vel Ingers konklusjon (12) om at Randi trolig 'hadde sønnen Ingebrigt Jonsen før hun giftet seg med Ole Tretthaug'. Hvis Rennebuboka er korrekt med hensyn til årstall, var Guru omkring 47 år da hun satte Randi til verden...Så en liten gåte: Hadde Guru og Arnt Svendsen Gunnes en sønn til, eller er den Siver Arntsen, som er nevnt i skiftet etter helsøsteren Ingri Arntsdt. Skålgjerdet (6 og 12), identisk med den yngste sønnen som ble døpt Svend Arntsen Gunnes 11.8.1709 (12)? Jeg har sett at personer som omtales som Sjur og Siver kan være identiske, men aldri Svend/Suend og Siver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har sett litt på skiftene etter Ole Fredriksen Havdal, 16.12.1739 og Jon Engelsen Vold, 6.4.1759, og det er noe her jeg stusser på.I Skiftet etter Ole Fredriksen er formynderen til hans datter Gunhild (20 uker i 1739 og må derfor være datter til Oles andre kone Siri Engelsdatter) oppgitt å være hennes moderbroder, Joen Engelsen Wold.I skiftet etter Jon Engelsen Vold i 1759 er enkens laugverge hendes svigerborder Ellef Engelsen Meslo. (Har tydet dette til å være Siri Engelsdatters bror). Formynder for Jon Engelsens sønner, Engel og Jon, er deres faderbroder, Lars Engelsen LilleTilset.En Lars Engelsen og en Jon Engelsen hadde begge krav i boet etter Ole Fredriksen.Jon Engelsen Vold (Nørgard)(som det bleholdt skifte etter i 1759) er iflg. bygdeboka f. 1681, død 1758 (gift med Gjertrud Jonsdt. Lund, f. 1710, d. 1774).Her blir det for stor aldersforskjell. Hva er det jeg tolker feil ? Kan det være det med svigerbroder (Ellef Engelsen Meslo) eller feilkobling vedr. Lars Engelsens krav i boet til Ole Fredriksen ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Atle, Arnt Svendsen og Guru Gunnes hadde nok sønnen Sivert i tillegg. I bygdeboka bind 4, s. 68, står det i alle fall at Svend Arntsen, f. 1708 (skal være 1709), døde i 1743.Når det gjelder Ingebrigt Jonsen, sønn av Randi Arntsdt., har jeg funnet ham døpt i kirkeboka for Meldal, Rennebu: Døpt 19.11.1741, uekte, far: Jon Herrem, mor: Randi Arntsdt. Gunnes. Faddrene: Torger Herem, Joen Ericsen Vold, Steener Pedersen Aas, Siri Stafne, And Herem.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har registrert enda en datter på Søgard Gunnes:Eli Arntsdatter Gunnes g 1730 med Sivert Jonsen Brattset Gunnes f 1702.Hvis denne registrering er riktig må Sivert f på Brattset giftet seg til Gunnes med Eli (muliges eldst),Eli dør tidlig og Sivert blir 2.g g m Anne Larsdatter Rokones.Første datter Eli f 1737 oppkalt etter avdød koneLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Inger (16), jeg tror du har rett i at Arnt Svendsen og Guru har hatt en sønn som het Sivert, som ikke er nevnt i Rennebuboka, men sikker er jeg ikke før vi finner ham i en skriftlig kilde. Den som har forfattet skiftet etter Ingri Arntsdt. Skålgjerdet har jo tydeligvis klart å blande sammen navnene Engel og Erich. Så hvorfor ikke Svend og Siver? Sannsynligvis fins svaret i Åfjord...Leiv (17), hva er kilden din til ekteskapet mellom en Eli Arntsdatter Gunnes og Sivert Jonsen Brattset (1702-1773)? Han er nevnt i Rennebuboka bind 3 på side 528 under gården Brattset utstuggu som Sjur, det fjerde barnet til Jon Olsen Brattset (1659-) og Marit (1668-1737), som begge var født på Grindal.Den andre kona til Sivert/Sjur, i følge dine notater, nemlig Anne Larsdatter Rokones(1704-1788), er nevnt i Rennebuboka bind 4 på side 284 under gården Rokkones norstuggu. Hun var barn nr. 5 i Lars Larsson Rokkones (1668-) sitt andre ekteskap, med Haldis (1680-1758). Begge steder nevner kun ett ekteskap for Sivert/Sjur og Anne og at de var brukere på Gunnes søgard.Det som taler for at Sivert/Sjur var gift med en Eli Arntsdatter Gunnes er jo at hans eldste datter i neste ekteskap i så fall ble oppkalt etter hans avdøde kone i forrige ekteskap. Det var jo en tradisjon flere steder i Norge. Dessuten ble Eli som eldste datter ikke oppkalt etter noen av bestemødrene sine. Det som taler mot er at vi (ennå ?) ikke har noen skriftlige kilder om verken Eli eller Siverts første ekteskap. I tillegg forteller Rennebuboka at 'Arnt (Svendson) dreiv (Gunnes søgard) fram til om lag 1715. Etter Arnt si tid vart garden fråflytta....og først i midten av 1730-talet kom det ein drivar til gards'. Denne driveren var Sivert/Sjur Jonsen Brattset. Sivert kan altså rett og slett ha overtatt en gård som lå øde. Han overtok den nødvendigvis ikke etter faren til sin første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant følgende i kirkeboka for Rennebu: Trolovet Dom. Palmar 1730:Siur Bradset og Eli Gundnæs.Forlovere: Ole Bradset og Per ? Bradset.gift 5.p. Trin. 1730:Siur Bradset og Eli GundnæsPå Family Search har jeg funnet følgende familie i Åfjord (må selvfølgelig sjekkes mot originalkilder):Sivert Arntsen, f. før 1723, gift før 1742 med Siri Olsdt., f. før 1723.Barn (alle oppført født på Valleraunet i Åfjord):1) Arent Sivertsen, f. 1741, gm. Sara Olsd. før 17632) Ole Sivertsen, f. 17433) Svend Sivertsen, f. 17474) Karen Sivertsd., f. 17495) Gunhild Sivertsd., f. 1751 I kirkeboka for Rennebu fant jeg Sivert Arntsen Gunnes gift med Siri Olsdatter Skjerve 9.11.1739. Det stemmer jo i alle fall bra. Mer har jeg ikke rukket å sjekke ennå.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Opplysningene Inger har funnet på FS stemmer med det som står i Åfjord og Jøssund gårdshistorie, bind I, 1500 - 1800 av H.K. Hansen. Familien er omtalt på side 85. Sivert var den 4. oppsitter på Valleraunet, bruk 1, 12 markl. 'Sivert Arentsen, f. ca 1710, d. 1778, gift med Siri Olsd.,f. ca 1709, d. 1785.' Alle barna er oppført med ca fødselsår som stemmer med de Inger har funnet. Fra boka: 'Det må være betydelige feil i disse barnas fødselsår som er beregnet etter konfirmasjonsalderen. Svend skulle f.eks. etter sin alder i 1801 og dødsalderen i 1808 være født ca. 1741 i stedet for 1747, og da må nok også flere av de andres fødselsår rykkes tilsvarende tilbake.''Sivert synes å ha hatt bruket til 1773. Fra 1774 nevnes han som husmann, det vil si innerst, og døde i 1773. Det ble sønnen Svend som overtok bruket og derved ble eneoppsitter i Valleraunet:'Hilsen Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har sjekket litt i kirkeboka igjen, og funnet følgende:Døpt 18.9. Trin 1739, Rennebu:ArenForeldre: Siur Stafne og SiriFaddere: Rasmus Vold, Joen Skierven, Anders Gundnæs, Mali Stafne, Ranni ArensdatterDøpt 13 p. Trin. 1742, Rennebu:OllufForeldre: Siur Stafne og SiriFaddere: Michel Stafne, Ellev Mesloe, Siur Gundnæs, Mali Stafne og Gurru Stafne.Tror dette må være familien som kom til Valleraunet i Åfjord, og 'vår' mann Sivert Arntsen Gunnes.Skal etterhvert se om jeg kan finne flere av barna.Aud Marion, står det noe om når familien kom til Valleraunet ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Det står ikke mer enn det jeg har skrevet av i (20). Barna er vel konfirmert i Åfjord - den eldste i 1758, så de er kommet dit før den tid.Gunnhild er forresten oppgitt med fødselsår uten 'ca' foran; da kan hun være døpt i Åfjord. Det har jeg ikke sjekket. Ser at jeg har skrevet feil dødsår for Sivert - det skal være 1778 som det står først i (20).Hilsen Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

I tillegg til kirkebokinnførslende nevnt i innlegg 21, har jeg funnet følgende:Døpt 10. p. Trin. 1745, Rennebu:SvenForeldre: Siur Brechgiere og Siri (Brekkgjerdet er en plass under Stavne)Faddere: Siur Saagesta, Joen Gorset, Olle Tronsen STafne, Randi STafne, And Knudsd. Stafne.Døpt D. Invoc. 1748, Rennebu:KarenForeldre: Siur STafne og SiriFaddere: Joen Erichsen Vold, Joen Halstensen Vold, Riborg Stafne, Giertru Olsd. Stafne, Marit Rasmusd. Gorset.Døpt Palmar 1751, Rennebu:GurruForeldre: Siur Stafnebrekken og SiriFaddere: Michel Stafne, Niels Vold, Mali Stafne, Mari Kiønnum, Ingebor Larshus.Døpt 16.p. Trin, 1753, Rennebu:EliForeldre: Siur Stafne og SiriFaddere: Niels Stafne, Anders Joensen Gundnæs, Guru Uff, Giertru vold, Ingebor Kosberg.De siste stemmer jo ikke helt overens med opplysningen om at Sivert og Siri skulle ha ei datter, Gunhild, f. 1751. Jeg har ikke funnet noen ved det navn døpt hverken i Meldal/Rennebu eller Åfjord. Kanskje hun kunne ha vært født etter 1753 ? Har tatt en rask gjennomgang av kirkebøkene i Åfjord i en del år etter 1753, men fant henne ikke. Har ikke sjekket konfirmasjonene til disse barna.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Leiv, det er nok Randi Arntsdt. Gunnes som er gift med Ole Trethaug, ja. Det ser du bl.a. i skifte etter Ingri Arntsdt. Skålgjerdet i i 1780, søster til Randi. Der står det som nevnt dette om Randis barn:heelsøsteren Randi Arntsdatters efterladt fem børn: c) Ingebrigt Joensen, myndig, siges at være paa Strinden d) Arnt Olsen, myndig e) Siver Olsen, myndig f) Anders Olsen g) Brønild Olsdatter, ugiftI bygdeboka, bind 3, s. 130, (Bjerkåsløkkja el. Valløkkja)finner du igjen disse barna til Ole Sivertsen Tretthaug og Randi Gunnes.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.