Gå til innhold
Arkivverket

[#62761] Siri Engelsdatter Brattset Meslo f ca 1710


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Deenne tråden har gitt verdifulle suppleringer til personalhistoria for Rennebu, spesiellt på Nordskogen. Bind III som kom i 1986, forteller noe om beboerene på Bjerkåsen før 1760-årene. Noe ser jeg vel er hentet fra en artikkel jeg skrev i Arbok for Orkdal historielag i 1984 om klokkemakerene i Orkladalsføret. Jeg nevnte tidligere (49) at Sivert Joensen Birchaas hadde en spennede familie, og vil her utdype dette.Sivert Joensen fikk den 2.10.1778 skjøte på den omstridte plassen Stenshaugen undeer Eikli i Orkdal. Han ble den 12.7.1772 gift med Jødda Engelsdatter Ustad (1743-81). Hennes foreldre var Engel Lødensen Ustad (ca.1712-69) og Marit Fredriksdatter (ca.1703-72) som rundt 1748 hadde bygslet Over-Ustad i Orkdal. De kjøpte garden i 1759 under auksjonen på Gjølme.Det var skifte etter Engel i 1769 [url="http://astavne.net/Rennebu/p24178.htm>http://astavne.net/Rennebu/p24178.htm og her får vi hele familien. Denne finner vi igjen på Nordre Brattsethaugen under Ner-Brattset i Rennebu. (R.b.III side 565). -Kunne vært interessant å finne mer om Engel og Marits opprinnelse!Sivert og Jødda fikk 5 barn, Ingeborg f.1770, Engel f.1773, Marit f.1776, Johanna f.1778 og Engel f.1780.Sivert ble gift II 22.4.1783 med Maren Jonsdatter Saatten, (1737-1832). Døpt her, helt til venstre Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHennes foreldre var Jon Simensen Såttån, f.ca.1697 som var funksjoner ved Løkken Verk og kom til Såttån under Laushus på Løkken i 1740. Jon var gift med Kirsten Svendsdatter Skamfær, født ca. 1701, Datter av Svend Rasmussen og Mille Michaelsdatter Schelderup som vi kjenner så godt! (Rb. bd. III, side 204). Mens Sivert og Maren etter det jeg kan se bare fikk et tvillingpar som døde tidlig, er det nr.3 av Sivert og Jøddas barn, Marit, jeg vil nevne her.Marit ble gift mede Casper Jonsen Fergestedet, f. 1780 LenkeCasper Jonsens opprinnelse er usikker, men jeg tror han er sønn av Joen Larsen (ca.1752-1814) og Sybilla Jonsdatter Bye (Byamoen),(ca.1752-1819) som vi ser her i Ft 1801. LenkeCasper var lensmannsdreng i 1801. Casper og Marit bor i Trondheim hvor Casper er skipper.Av deres barn kjenner jeg 2: Johan Peter Bye, (1808-1863), gift med Olava Aas, født ca.1804 fra Røros. Johan Peter var med og stiftet Trondhjems Haandværker-Forening, var stortingsmann m.m. Mer om han her LenkeFor de som har interesse for dette, kan her nevnes hans yngste datter, Severine Petrine Bye (1839-1915), sangerinnen som i 1858 ble gift med pianisten og komponisten Thomas Tellefsen (1823-1874). Severine ble i 1878 gift med kammerherre Nicolai Krog Oscar von Munthe av Morgenstierne (1822-1908) som var g.I med prinsesse Alexandra Alexievna av Lobanoff-Rostoff (1823-1858). er her, bruk 3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

Mads DalkarlHan reiste til Bud i Romsdalen om Lesja over Dovrefjell, gjennem Oppdal og Rennebu.Bøndene samla seg. . Det var bådeoppdalinger, rennbygger og soknedalinger.De regnet med å fange Mads på gården Garli, hvor han skulde overnatte.Natta var lys - det var 7.mai 1564. For å skjule seg hadde bøndene hugget ned bjørk som de bar foran seg.Vakta enset dem ikke, men Mads fikk se at skogen flyttet på seg, så han samlet sine menn og kjempet drabeligMads og 40 mann blev drept, mens 20 ble tatt til fangeSokkendalingene mener å kunne påvise hvor på gården Garli Mads ble skutt.Det skulde være gjennem ljoren i takepå stuggu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

Dette er bare for å si fra om at mit innlegg nr 77 omMads Dalkarl er kommet anonymt med som haleheng til innlegg 76ÆrbødigstLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

Knut-Frode var sterkt knyttet til Flatmo.Jeg hadde mail fra ham før påska 2003:'Hanne - vår datter - studerer i Rauland (folkekunst) og skulde kopiere gamle møbler som en av årets oppgaver.Hun fandt derfor ut at hun vilde ta en tur til Ilbrua,og sammen dro vi oppover en dag i januar og fandt frem gammelt verktøy - høvler, sager, stemjern osv-etter 'onkel' Jon, samt en gammel stol, som senere ble datert til 1850 og antagelig laget av hans farOle Jonsen Garli''Ut fra det jeg fant om Ole og Karen, (aner) laget hun en historie om stolen og de ulike steder den kunde ha vært. På den måten blir kanskje neste generasjon også mere opptatt av opphavet og bakgrunnen for det de en gang får ansvaret for'Knut-Frode uttalte en gang:'Når jeg blir pensjonist skal jeg flytte til Flatmo og bli museumsbestyrer'.Er det noen Strinda-kjennere, som følger med, vilde det være stort om vi kunde finde ettekommereetter Gjertru, Jon eller Sigrid og deretter kanskje bevege Knut-Frode til å være med på gjenforening.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,jeg fant en liten bit informasjon i et skifte som jeg foreløpig ikke vet om har noen betydning. I skiftet 21.2.1765 etter Torgier Siversen [url="http://www.astavne.net/Rennebu/p21535.htm>http://www.astavne.net/Rennebu/p21535.htm står det at formynder for Gunnild Siversdatter er hendes sødskendebarn Anders Jonssen Kiønnum.Den eneste personen jeg vet som dette kan være er den som i samme skiftet er omtalt som stefar til Tore Siversens barn.Han er bror til Jon Jonsen Buvassli, så spørsmålet er hvordan han kan være søskenbarn til Gunnild.Gunnilds far er Siver Torgersen Kjønnan, hennes mor har jeg ikke kunnet identifisere. Leiv har henne oppført som Ingeborg Olsdatter Flå, men har ikke Gunnild og Torger oppført som barn (http://leskjerv.seria.no/aner/0003/3529.htm).Foreldre til Anders er Jon Jonsen Buvassli (f.1688) og den vi tidligere her har identifisert som Anne Olsdatter.I kirkeboken for Meldal 1705-1725 finner vi i Juni 1706 Ægtevied Siur Torgersen (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

Kilde har jeg ikke.REBU II/215 LED II har Sjur Torgerson 1670-1757.Jeg har tilføid med blyant:'g. 1706 m Ingeborg Olsdatter Flå'Jeg finder ikke dette giftemål i 1706 i min 'Kirkebok'Jeg skal ha det i menteMvh. Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Sivert Torgersen er gift med Mari Eriksdatter.De ble forlovet 25.5.1706, Rennebu: Siur Horstad og Mari Erichsdt..Sivert Torgersen Kjønnan, f. 1670, er bror til Gunhild Hårstad, g.m. Torger Rasmusen Skauge (Tor Sivertsen Kjønnans søskenbarnsmann er Knud Olsen Flå (g.m. Ane Torgersdt. Skauge)).Siverts foreldre er Torger Arntsen Hårstad, f. 1621 og kona Marit Sivertsdatter, f. 1630, d. 1706 (Der er skiftedesignasjon etter henne). De hadde barna: Fredrik Jørgen , Sivert og Gunhild.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Magne Loe

Hei Inger!Det er nytt for meg at Sivert Torgersen f. 1670 var sønn av Torger Arntsen Hårstad. Kan du forklare hvordan du har kommet fram til denne slutningen? Er dette samme person som REBUII/s. 257 oppgir å være fødd i 1681? Leif oppgir som kjent at Sivert var sønn av Torger Gundersen Kjønnan.Mvh Dag Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

IngerDu sier at Sivert Torgersen Kjønnan er bror til Gunhild Hårstad.Hvorfor Hårstad ?Hvorfor ikke Gunhild Torgersdatter Kjønnan ?Vennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

Inger Ditt Innlegg 82:'Sivert Torgersen g m Mari Eriksdatter'dvs: Sivert Torgersen Hårstad g 1706 m Mari Eriksdatter'Sivert Torgersen Kjønnan f 1670 er bror til Gunhild Hårstad'Her må det vel være Sivert Torgersen Hårstad som er bror av Gunhil Hårstad.Takk Inger for Skifte på Hårstad. Det er jo min slekt og helt nytt for meg med kone og barn øket til 4Til Dag MagneJeg har en Sivert T til Kjønnan og en Sivert T til Hårstad..Har dette nå blitt enda mere uklart ?Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Magne Loe

Hei! Jeg har som deg Leif, en Sivert T. på Kjønnan og en på Hårstad. Forstår jeg Inger riktig, så mener hun at den Sivert som ble fødd 1670 på Hårstad og forlovet/gift seg med Marit Eriksdatter, er samme person som vi finner under Kjønnan i REBUII/s. 215. Avvente Ingers svar med spenning.Dag Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

Jeg ønsker innspill ang. eldste kjente slekt på Nørgard Hårstad i Rennebu.Torger Arntsen Hårstad. Antar fkr 1620 d 1709sønn av Arn Eriksen Hårstad fkr 1590 dkr 1650Torger bruker Nørgard Hårstad 1663-1709Død 1709 93 år gml dvs fkr 1616Prestenes manntall 1664-1666 Da er han 40 år dvs fkr 16251701 gml soldat 80 år gml dvs fkr 1621 Torger g m Marit Sivertsdatter. I 1706 76 år dvs fkr 1630 d 1706 De hadde barna: Fredrik fkr 1665, Jørgen fkr 1670, Sivert fkr 1675 og Gunhild fkr 1670 oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooFredrik Torgersen Antar fkr 1665 d 1755Fredrik bruker Nørgard Hårstad 1709-1741Død 1755 86 år gml dvs fkr 16691701 40 år gml dvs fkr 1661Fredrik g m Gjertrud muligens Eriksdatter Gorset f 1678 oooooooooo . Jørgen Torgersen Muligens fkr 1670 oooooooooSivert Torgersen Muligens fkr 1675Sivert g 1706 m Mari Eriksdatter ooooooooGunhild Torgersdatter Muligens fkr 1670gm Torger Rasmusen Skauge fkr 1640De hadde 7 barn ooooooo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Beklager at jeg ikke har svart før. Har ikke vært innom her på en stund.Grunnen til at jeg kobler slik jeg gjør er ut fra nevnete skiftedesignasjon etter Marit Sivertsdatter i 1706 (barna. Fredrik, Jørgen, Sivert og Gunhild) og opplysningen om at Tor Sivertsen Kjønnans søskenbarns mann er Knud Olsen Flå (g.m. Ane Trogersdt. Skauge).Ane Torgersdt. Skauge er datter av Gunhild Torgersdt. Horstad som i 1688 ble gift med Torger Rasmusen Skauge.Hvor har dere funnet at Sivert Trogersen Kjønnan er sønn av Torger Gundersen Kjønnan ? Sivert har jo en sønn som heter Gunder, så det kan være en pekepinn.Skal ikke hevde at jeg har den riktige løsningen, men det er i alle fall slik jeg har konkludert.Det står forresten i skiftet etter Ingri Arntsdt. Skålgjerdet i 1765 at formynderen til Gunhild Sivertsdt. (datter til Sivert Torgersen, f. 1670) er hennes søskenbarn Anders Jonsen Kiønnum.Står akkurat på farten til å dra på et møte og klarer derfor ikke helt å tenke klart nok og finne sammenhengen i det.Skal se på saken igjen senere.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

Jeg gjentar mit innlegg 87 i mere ryddig form. NMtt håp !Jeg er helt i villrede og håper på en klargjøring om slektsforholdene Hårstad og Kjønnan.Vennligst Leiv Jeg ønsker innspill ang. eldste kjente slekt på Nørgard Hårstad i Rennebu.Torger Arntsen Hårstad. Antar fkr 1620 d 1709sønn av Arn Eriksen Hårstad fkr 1590 dkr 1650 Hvem var han ? ?Torger bruker Nørgard Hårstad 1663-1709Død 1709 93 år gml dvs f kr 1616Prestenes manntall 1664-1666. Da er han 40 år, dvs fkr 16251701 gml. soldat, 80 år gmj, dvs fkr 1621Torger g m Marit Sivertsdatter. I 1706 er han 76 år, dvs fkr 1630, d 1706De hadde barna: Fredrik fkr 1665, Jørgen fkr 1670, Sivert fkr 1675 og Gunhild fkr 1670ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo1. Fredrik Torgersen Antar fkr 1665, d 1755Fredrik bruker Nørgard Hårstad 1709-1741Død 1755 86 år gml. dvs fkr 16691701 40 år gml dvs. fkr 1661Fredrik g m Gjertrud, muligens Eriksdatter Gorset f 1678oooooooooooooooo .2. Jørgen Torgersen Muligens fkr 1670 ooooooooo oooooo3. Sivert Torgersen Muligens fkr 1675Sivert g 1706 m Mari Eriksdatterooooooooooooooo4. Gunhild Torgersdatter. Muligens fkr 1670gm Torger Rasmusen Skauge fkr 1640De hadde 7 barn ooooooooooooooo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Inger har allerede referet til denne skiftedesignasjonen fra 1706:24.8.1706 etter Marit Sivertsdatter nevnes følgende arvinger:Friderich Torjersen, Jørgen Torjersen, Siur Torjersen, Gunild TorgiersdatterMen det er en annen skiftedesignasjon fra 1709 som gjør at de slutningene hun drar basert på den ikke nødvendigvis er korrekte:2.9.1709 på Horstad etter Torgier Fridrichsen nevnes følgende arvinger:Fredrich Torgiersen, Jørgen Torgiersen, Siver Torgiersen, Gundnild Torgiersdatter, disse Børn var alle paa gaardenDette er akkurat de samme navn som i skiftet i 1706 og på samme gård, men de skal da alle sammen være på Horstad.Finner 2 til skiftedesignasjoner:6.3.1700 etter Olle Toressen nevnes følgende arvinger:Joen Olsen, Tore Olsen, Mali Olsdatter, Gunild Olsdatter18.4.1712 etter Aasell Joensdatter nevnes følgende arvinger:Marit Rasmusdatter, Guru Rasmusdatter, var smaa og hiemme hos faderenHar ikke registrert noen skifter på Hårstad før 1765 I 1701 er følgende på Horstad i følge Knut Bryns avskrift av manntallet for Meldal 1701:Horstad 1:Torger Arnes. 80 år, gl. soldatFridrich Torgers. 40 år, sønnSifuer Torgers. 20 år, sønn, soldat Horstad 2:Jørgen Sifvers. 54 årJoen Morttens. Skamfersetter 8 år, tjener Horstad 3:Gurue. EncheJoen Olsen, 14 år, sønnTor Olsen*, 6 år, sønnJoen Pedersen Vold, 30 år, tjener, soldatI 1706:mand. Torger 90 årq Maret 76 årsønnen gift Erich (Kan være det står Frich) 42 årq Giertru 28 årbørn Torger 2 årErich 8 årtf Sifuer 24 år SoldatHalsten 18 årMaret 34 årKiersti 16 årAnne 12 år Horstad 2:Erich 30 årq Kari 36 årb Anne 2 årMaret 1/2 årtf Even 16 årPeder 72 årEllj 30 årJertru 16 årAnne 50 år Horstad 3:Rasmus Horstad 31 år Soldatq Aase 28 årb Maret 3/2 årtf Trond 24 årTore 14 årGunild 33 årInbor 15 århendes moder Guri 60 år I 1710 matrikkelen er følgende brukere på Horstad:FredrichErichRasmuusI 1719 matrikkelen er følgende brukere på Horstad:FredrichErichRasmuusI Inger Bjørnaas avskrift av de eldste kirkebøkene finner jeg følgende personer med referanse til Horstad:Begravet:8.8.1686 Bersvend Horstad28.3.1689 Amund? Horstad23.12.1694 Aren Horstad?.3.1689 Knud Horstad, husmand, 38 år25.4.1706 Marith Horstad 68? år14.4.1709 Torger Horstad ??22.11.1711 Aas Horstad 3?i tillegg begraves barn av Erich (1708 og 1710), Rasmus (1709 og 1716) og Fridrich (1711)3.2.1684 døbt Oluf Horstads sønn Jon5.3.1687 døbt Oluf Horstads datter Gunild13.6.1706 døbt Rasmus Horstads datter Guri26.12.1706 døbt Arn Fridrichss. Horstad4.3.1708 døbt Fridrich Horstads datter Marith19.10.1710 døbt Rasmus Horstads datter Gunild15.3.1711 døbt Fridrich Horstads sønn Oluf22.11.1711 døbt Erich Erichss. Horstads sønn Peder24.7.1712 døbt Fridrich Horstads datter Ann23.9.1713 døbt Siur Horstads uægte sønn Anders (Sifr Anders. og Guru Jonsd. Flaa i følge tingbok nr.4 15 october 1713)15.4.1714 døbt Siur Horstads uægte sønn Løden (denne Siur er i Tingbok nr.4 30. juli 1714 nevnt som Siver Andersen og hun er Kari Olsdatter Grindal)15.7.1714 døbt Fridrich Horstads sønn Oluf5.5.1715 døbt Erich Horstads sønn Marith18.4.1717 døbt Gunild Friedrd. Horstad26.5.1720 døbt Rasmus Horstads datter Brith7.9.1721 døbt Fridrich Horstads datter Gunild31.1.1723 døbt Rasmus Horstads datter Aas28.12.1687 trolovet Jørgen Horstad og Giertrud Horstad1688 trolovet Torger Skoge og Gunild Horstad25.5.1706 trolovet Siur Horstad med Mari? Erichsd.6.11.1712 trolovet Rasmus Horstad19.11.1719 trolovet Jon Ols. Horstad med Marith Lonche Har ikke noen opplysninger som sier at Gunild Horstad gift med Torger Skoge er en TorgersdatterEnten må 1701 tellingen gi oss feil patronym på Torger eller så er det skiftedesignasjonen, hvis det da ikke er to forskjellige personer. Ut fra navn på barn tror jeg foreløpig mest på skifte opplysningene.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det ble mye å forholde seg til. Jeg har registrert det meste.Kan nevne atHorstad 1 er Nørgard HårstadHorstad 2 er Utstuggu HårstadHorstad 3 er Søstuggu HårstadDet nevnes at det finnes 2 til skiftedesignasjoner.6.3.1700 etter Olle Toresen, Dette er på Søgard Skjerve REBU II / 152Ole er anført som bruker til 1716. Jeg antar at han la inn årene i 1700[url="http://leskjerv.seria.no/aner/0004/4352.htm>http://leskjerv.seria.no/aner/0004/4352.htm 18.4-1712 etter Aasel Joensdatter. Detter er på Søstuggu Hårstad REBU I / 276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

For meg virker det også som om Torger Fredriksen Hårstad er riktig. Synes der er usannsynlig at 2 så identiske familier skal bo på samme gård samtidig. (men selvsagt ikke noe kan utelukkes).Klarer ikke helt å se hva som blir feil med koblingen mellom Gunhild Skauge/Gunhild Torgersdt. Hårstad og Sivert Torgersen Kjønnan, f. Hårstad.Sivert Torgersen Kjønnan og kona Mari Eriksdt. hadde bl.a. sønnen Tor(e) Sivertsen. Hans verge er oppgitt å være hans SØSKENBARNS MANN Knud Olsen Flå. Han var gift med Ane Torgersdt. Skauge, datter til Torger Rasmusen Skauge og GUNHILD HÅRSTAD.Ane Torgersdt. Skauge og Tore Sivertsen Kjønnan blir søskenbarn, og Knut Olsen Flå blir hans søskenbarns mann.Hvor er det jeg feilkobler ? Har visst sett meg blind på dette.Beste hilsen Inger Tor Sivertsen Kjønnans søskenbarnsmann er Knud Olsen Flå (g.m. Ane Torgersdt. Skauge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Inger,Vi vet at Anne Torgersdatters foreldre er Torger Rasmussen Skauge og Gunhild Hårstad.Vi vet også at Tore Siverstens er sønn av Sivert Torgersen Kjønnan, (det finnes en trolovelse mellom Siur Horstad og Mari Eriksdatter i 25.5.1706 og 13.6.1706 ægtevies Siur Torgers. Kiønum. Inger antar at dette er samme personer, hvilket ikke er usannsynlig ut fra at Sivert har en sønn Erich)For at Anne og Tore skal bli søskenbarn må enten Torger eller Gunhild være søsken med en av Tores foreldreHar ikke funnet skifte etter noen av Annes eller Tores foreldre.Vi har skifte designasjoner på Hårstad etter Marit Siversdatter i 1706 og Torger Fridrichsen i 1709 som nevner barna Fredrich, Jørgen, Siver og Gunild. Skifte designasjonen etter Torger sier at alle barna er på gården.26.2.1688 troloves Torger Skoge og Gunild HorstadI 1706 tellingen nevnes kun Torger og ikke Gunild på Skaugen, dette skulle normalt tilsi at hun var død en gang mellom Annes fødsel ca 1703 og 1.2.1706. I det tidsrommet mangler vi dessverre kirkebok og kan ikke få sjekket dette. Dersom det er riktig, kan ikke den Gunild som nevnes i skiftedesignasjonene på Hårstad være mor til Anne.Da det ikke finnes pantebøker for tidsrommet 1700-1730 har vi ikke mulighet til å se om Siver Horstad har bygslet Kjønnum i løpet av 1706. Jeg har sjekket litt i Tingbøkene for å se om det skulle stå noe der, men har ikke funnet noe foreløpig.Så langt jeg kan se mangler vi enda noe før vi kan si hvem av foreldrene til Anne og Tore som er søsken.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Takk, Arnt, nå gikk det endelig opp for meg at det var en uoverensstemmelse her. Gunhild Torgersdt. skulle jo i 1709 ikke være hjemme på gården ettersom hun var gift og bosatt på Skauge.Det er likevel noe ulogisk her. Hvis vi ser på FT1706 er jo slett ikke barna som er nevnt i skiftedesignasjonen i 1709 som 'hjemme paa gaarden' virkelig hjemme. At det da skulle være sannsynlig at de var hjemme i 1709 virker ikke særlig logisk.Ser ikke bort fra at det er feil at de var hjemme i 1709, men så lenge vi ikke har noe mer dokumntasjon på familieforholdene er jeg enig med deg Arnt at vi ikke kan være helt sikker.Får se om det kan dukke opp noe mere om denne familien i andre skiftedesignasjoner/skifter eller andre kilder.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnt Stavne

Fant i dag en ny brikke i pusslespillet som gjelder Hårstad og Kiønnum.Skiftet etter Ole Friderichsen på Vold i 1761 [url="http://www.astavne.net/Rennebu/p21168.htm>http://www.astavne.net/Rennebu/p21168.htm står at Tore Sivertsen Kiønnum er søskenbarn til Ole Friderichsen.Ut fra skiftet etter Erich Friderichsen http://www.astavne.net/Rennebu/p21230.htmgir det oss en søskenflokk med utgangspunkt på Horstad som ut fra de andre opplysninger jeg har funnet må være den samme som vi har her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Magne Loe

Fryktet ei tid at denne lenken skulle dø ut uten at vi kom nærmere svar på gåten Sivert Torgersen m.m. Det er fortsatt en del ting jeg ikke har klart for meg.1. Fredrik Torgersen Hårstad (1661-1755) sin far oppgis bl.a. av Leif å være Torger Arntsen Hårstad (d. 1709). Andre steder, bl.a. i skiftet 2.9.1709 oppgis navnet å være Torger Fredriksen Hårstad. Hva er riktig? 2. Arnt viser i innlegg 96 til 2 skifter, hvor det vises til Ole Fredriksen Hårstad (1714-1761)sine 2 søskenbarn, Tore Sivertsen Kjønnan (1712-1762) og Erik Olsen Rokkones (1719-). En hypotese (av flere mulige) for dette slektskapet kan være at alle 3 stammer fra Erik Olsen Gorset (1646-)og kona Anne (1650-)på Oppstuggu Gorset. Av RB I s 29 fremgår det at de hadde 9 barn. De hadde trolig minst 2 til. Ut fra fødselsårene på Erik og Anne er det ikke utenkelig at de kunne ha hatt flere barn før Randi, som ble fødd i 1681. De kunne ha vært foreldre til 1. Ole Eriksen (1677-) som ble gift med Berit Knutsdatter Rokkones (1695-). De fikk et av de tre nevnte søskenbarn, nemlig Erik Olsen Rokkones (1719-) 2. Gjertrud Eriksen (1678-) som ble gift med Fredrik Torgersen Hårstad (1661-1755). De fikk det andre søskenbaret, Ole Fredriksen Hårstad (1714-1761). 3. Mari Eriksdatter gift 1706 med Sivert Torgersen Kjønnan (1670-1757). De fikk det tredje søskenbarnet Tore Sivertsen Kjønnan (1712-1762). Et evnt skifte etter Erik Olsen Gorset kunne ha avklart om denne hypotesen holder mål.Mvh Dag Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Magne Loe

Fryktet ei tid at denne lenken skulle dø ut uten at vi kom nærmere svar på gåten Sivert Torgersen m.m. Det er fortsatt en del ting jeg ikke har klart for meg.1. Fredrik Torgersen Hårstad (1661-1755) sin far oppgis bl.a. av Leif å være Torger Arntsen Hårstad (d. 1709). Andre steder, bl.a. i skiftet 2.9.1709 oppgis navnet å være Torger Fredriksen Hårstad. Hva er riktig?2. Arnt viser i innlegg 96 til 2 skifter, hvor det vises til Ole Fredriksen Hårstad (1714-1761)sine 2 søskenbarn, Tore Sivertsen Kjønnan (1712-1762) og Erik Olsen Rokkones (1719-). En hypotese (av flere mulige) for dette slektskapet kan være at alle 3 stammer fra Erik Olsen Gorset (1646-)og kona Anne (1650-)på Oppstuggu Gorset. Av RB I s 29 fremgår det at de hadde 9 barn. De hadde trolig minst 2 til. Ut fra fødselsårene på Erik og Anne er det ikke utenkelig at de kunne ha hatt flere barn før Randi, som ble fødd i 1681. De kunne ha vært foreldre til 1. Ole Eriksen (1677-) som ble gift med Berit Knutsdatter Rokkones (1695-). De fikk et av de tre nevnte søskenbarn, nemlig Erik Olsen Rokkones (1719-) 2. Gjertrud Eriksen (1678-) som ble gift med Fredrik Torgersen Hårstad (1661-1755). De fikk det andre søskenbaret, Ole Fredriksen Hårstad (1714-1761). 3. Mari Eriksdatter gift 1706 med Sivert Torgersen Kjønnan (1670-1757). De fikk det tredje søskenbarnet Tore Sivertsen Kjønnan (1712-1762). Et evnt skifte etter Erik Olsen Gorset kunne ha avklart om denne hypotesen holder mål.Mvh Dag Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Magne Loe

Beklager at innlegget ble lagt inn to ganger.Heller mer og mer til at Inger har rett i sin slutning i at Sivert Torgersen fødd på Hårstad er identisk med Sivert Torgersen som ble bosatt på Kjønnan og gift med Mari Eriksdatter. Grunnen til dette, er som Inger flere ganger har beskrevet (bl.a. i 93), at Tore Sivertsen (1712-1762) var søskenbarnet til Anne Torgersdatter Skauge (1702).Forutsatt at vi skal tolke søskenbarn bokstavelig må da en av Tores foreldre, Sivert Torgersen eller Mari Eriksdatter vare søsken med en av Anne Torgersdatters foreldre, Torger Rasmussen eller Gunhild Torgersdatter.Slik jeg ser det er det da kun en mulighet, nemlig at Gunhild Torgersen er søster til Sivert Torgersen. Dette kan da ikke bety annet enn at Sivert Hårstad som forlovet seg 25.5.1706 med Marit Eriksdatter er den samme Sivert Torgersen Kjønnan som giftet seg 15.6.1706.Mvh Dag Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.