Gå til innhold
Arkivverket

[#62762] Plassen Wadstuen i Sande, Vestfold i 1760-årene


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

I 1801 finner vi husmannsparet Fredrik Bentsen (50) og Helene Olsdatter (52) på plassen Wastuen under Walde i Sande. Begge er med andre ord akkurat for gamle til å komme med i kirkebøkene som fødte i Sande. Fredriks far er imidlertid kjent. Bent Nielsen var selv husmann på Wastuen før han i 1756 fikk bygsel på gården Søndre Åby av Bent Winge (kilde Sandeboka). Da Fredrik Bentsen ble konfirmert i 1768, ble han kalt Fredrik Bentsen Aabye. Ved vielsen i 1776 var begges oppholdssted oppgitt til Walde.Utfordringen er Helene Olsdatter. Vi vet jo strengt tatt ikke om hun er født i Sande en gang. Men da jeg så på nøtten for n-te gang ble jeg oppmerksom på en detalj som jeg tidligere hadde oversett. Jeg har til nå regnet en tidligere tilknytning til Wastua for paret som Fredriks fortjeneste. Men i 1768 ble det også konfirmert en Helene Wastua (intet patronym oppgitt). Alderen hennes er riktignok oppgitt til 15 år, men det kan jo ikke utelukkes feilskrift fra prestens side.Jeg er derfor ute etter om det er kjent hvem var husmann på Wadstuen etter Bent Nielsen, og spesielt i årene rundt 1768. Det er slett ikke sikkert sporet fører til Helenes opphav, men det kan være verd å sjekke ut. For ordens skyld, det er ikke noen andre Helene konfirmert i Sande i samme perioden som peker seg ut som kandidater.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg fant at Fredrik og Helene giftet seg 27 april 1770.Kanskje du kan finne vielsen i kirkeboken og se om foreldrene er oppført der?Jeg ser at du lurer på om det er den samme Helene du finner som konfirmert i 1768.Tja da er hun ung når hun gifter seg da.Men ingen umulighet-Mvh.Lisbeth Wangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Er du helt sikker på vielsen?Jeg så at du hadde den i 1776.Men da er det nok bare jeg som har sett feil.På FS finner du nemlig samme navn og samme sted som vielse.Så da er det nok du som har rett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg har ikke sett hva LDS sier, men de scannende kirkebøkene er klare på 1776.La meg for ordens skyld gjenta at jeg ikke har noen dokumentasjon på at Helene Olsdatter er identisk med den Helene Wastua som ble konfirmert i 1768. Det er bare en gjetning jeg finner det bryet verd å forfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Holte Rosenkilde

Siden ingen andre har skutt ned denne hypotesen, får jeg gjøre det selv. Den Helene som ble konfirmert i 1768, er etter alt å dømme den samme som den 16 år gamle pigen Helene Christophersdatter Wastuen som ble begravd 3/2/1770 16 år og 3 uker gammel.I så fall må det trolig være Christopher Hansen og Maren Erichsdatter som var foreldrene hennes, og de bodde i 1753 på plassen Veer under søndre Ve.Helene Olsdatter var i alle fall ikke den som ble konfirmert i 1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.