Gå til innhold
Arkivverket

[#62767] Bringsvær-slekten i Aust-Agder ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Det er mange slekter i Aust-Agder som kan føre sine røtter tilbake til skibredet Bringsvær i Fjære, og Jon Bringsvær, som bodde på dette stedet på 1400-tallet. Hans sønn Gunder Jonsen Bringsvær har stor etterslekt, og en datter som ble gift med Herlov Halvorsen på Tingstveit i Øyestad, likeså. Så langt meg bekjent har Jons patronym forblitt ukjent, likesom navnet på hans datter, men i diverse familietrær på Ancestry.com, opereres det med langt mer detaljerte opplysninger. Jon Bjørnsen Bringsvær, 1434-1486, med datter Sigrid, 1460-1485, gift på Tingstveit i 1484 ? Er det noen som kjenner eventuelle kilder for disse opplysningene, og om så, er det dokumenterte opplysninger vi snakker om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Bjørnsen er en ren gjetning, men basert på at en Bjørn Gundersen i 1457 kjøpte gården Arnevik i Eide av søsknene sine. DN IX-328. Arnevik er en av gårdene Gunder Jonsen fikk vernebrev på i 1507 av kronprinsen, den senere Christian II.Men så lenge vi ikke vet noe om hvordan de enkelte eiendommene i 1507-brevet kom i GJBs eie, er det mildest talt dristig å slutte noe som helst om Gunders bestefar ut fra 1457-kjøpebrevet.Jeg tror jeg har vært gjennom det meste av dokumentasjon rundt GJB, men har aldri funnet noe navn på GJBs søster. Det eneste indisium jeg kan tenke meg, er at hennse sønn Anders Herlovsen kalte sin eneste kjente datter for Sigrid. Men igjen, nøkkelordet er her 'kjente' - jeg vil ikke slutte noe som helst fra denne sammenhengen.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Var det ikke Gunnar Jonssons søster som var gift med Herlog Hallvardsson ?Meg bekjent har ingen lagt frem holdbare argumenter for hvem som skulle være Gunnars far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Det stemmer at hun var gift med Herlog. Men spørsmålet om hennes navn er meg bekjent like uavklart.Jeg mener å ha en anelse om noe av eiendomsmassen til et sett av Gunnar Jonssons besteforeldre, men om det er på farssiden eller morssiden, er umulig å si sikkert. Men derfra til konkrete navn er et langt skritt, særlig med dokumentmangelen i området. Det er også et lagt skritt fra min anelse til dokumentasjon av sammenhengen. Jeg tror faktisk morsslekten til sønnen Stian Gundersson er lettere å nagle fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hallo Per,Petter Langeland har en rekke av de berørte personer inkludert i sitt slektstre, hvor han i flere uspesifiserte kildehenvisninger oppgir deg som referanse. Er dette basert på artikler eller annet som du har publisert omkring Bringsvær-familien, eller er det bare tatt ut fra løse tråder i debattspalten, som Petter så har valgt å 'strekke lengre enn tilrådelig' ? Her finnes bl.a. en ukjent datter av Jon Bringsvær, Maren Jonsdatter, gift med Jørgen Meinertsen von Ansbach, som vel knapt finnes i andre kilder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Langeland har ikke fått noe direkte fra meg. Det var vel noen år siden han var aktiv. På det tidspunktet var jeg fersk i faget og trodde alt for mye på Petrus Valands hypoteser. Maren Jonsdatter, gift med Jørgen von Ansbach, eksisterer dessverre i en rekke kilder, uten at hun blir et døyt mer reell av den grunn. Jeg har ikke originalkilden for hånden, men mener å huske at hun ble introdusert allerede i Finne-Grønns klassiske artikkel om Jørgen von Ansbach.Siden har jeg kommet til helt andre resultater, for å sitere Ibsen i Peer Gynt. Artikkelen min i Ætt og Annet reflekterer i hovedsak det jeg mener i dag, men jeg venter på en korrigering rundt Svane Anundsdatter. I min artikkel foreslår jeg en helt annen modell for arvegang på 'Hardanger-godset' og på Grimstad-gårdene Skaregrøm og Molland til von Ansbach, der jeg blant annet tar i betraktning at det ikke finnes snutt av bevis for at Skaregrøm noen gang har vært i GJBs eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Dette la jeg inn i mitt slektsprogram (og på nettet) for endel år siden. Var da en entusiastisk nykommer som la inn det jeg kom over, bl.a. dette fra Per. Har senere holdt meg til nærere tid og kilder. Bør nok ta bort endel av de eldre slektene på min hjemmeside.Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk for oppklaring. Jeg er blant dagens amatører, og kan derfor ta nyttig lærdom av andres feil (håper jeg..). Men det er skremmende hvor hurtig klare feil dupliseres i familieoversikter, f. eks. på Ancestry.com, og dermed får en falsk 'sannhetsverdi'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.