Gå til innhold
Arkivverket

[#62777] Tydehjelp Land i Oppland


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Er det noen som vil hjelpe meg å tyde alt om Ole Hannibal Dorff og Mari Xtoph? ? Borg?Står det noe om foreldre eller er det forlovere på linja under?Tredje paret nedenfra på venstre side.Mvh HildePermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9355&idx_id=9355&uid=ny&idx_side=-128>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg les det slik:efter Kongl: Bevilg: ud TroelovelseVidner: hr Wang & hr Peter DorffUsikker på 'ud', men forstår det som '(gift) utan truloving etter kongeleg løyve'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Det står følgende:Lænsmand Sr Ole Hanibal Dorff & Mari Xstoph: Dtr Berg effter Kong: Bevilg: ud Trolovelse. Vidner: hr Wang & Sr Peter DorffDe hadde altså kongelig bevilgning til vielse uten foregående trolovelse.Mari var datter av Christopher Gulbrandsen og Margrete Gulbrandsdtr. Berg i Søndre Land. Du finner omtale av dem i Boka om Land bind V side 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Så bra! Tusen takk!Den boka skal jeg bestille.Ole Hanibal er min 3.tipp. Men jeg har flere spørsmål jeg...Hva menes med kongelig bevilgning?Ser at de har to av barna før ekteskap, uten at det er notert uekte,( som de jo pleide å være så nøye med å skrive)har det noe sammenheng?Skal legge ved lenker, det må vel være samme familie dette?Karen Sophie f.1787 nr.4. ned høyre side( min tipp-tipp oldemor Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9355&idx_id=9355&uid=ny&idx_side=-20>LenkePeter Christopher f.aug.1789 ned v. side Permanent sidelenke: LenkeVielsen Ole Hanibal og Mari okt. 1789 nr.3. nederst v side Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Hilde! Årsaken til at barna ikke står som uekte, er nok at faren ser ut til å være slektning av fogd over Toten og Hadeland, 1742 til sin død 1764, Peter Dorff/Dorph. Øvrigheten holdt gjerne sammen. En av kausjonistene er Sr. Dorff, en bror av Ole Hannibal?mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Vigdis! Fogden Peter Dorph er Ole Hanibal`s far. Vet ikke hva Sr. står for.Ser både far og sønn har det foran navnet.Sir kanskje? Vill gjetning. Tusen takk for innspill! Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Forkortelsen 'Sr' står vel for Seigneur som er opprinnelig fransk og betyr det samme som Sir på engelsk eller herr på moderne norsk. Mens 'Herr' helst ble brukt om prester, ble Sr brukt om verdslige menn i det øvre samfunnsskiktet. Forloveren Sr Peter Dorff var fogd over Toten og Hadeland fogderi (som også omfattet Land). Han var som nevnt i innlegg 9 far til Ole Hanibal Dorff.Forøvrig har jeg lagt merke til at fogden helst skrev navnet sitt Dorff, mens hans slektning Niels som var sogneprest i Land skrev Dorph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Ja det har du rett i, forloveren Peter Dorff kan ikke ha vært fogden. Jeg overså i farten at denne vielsen var så sent som i 1789.Fogden Peter Frantzsen Dorff er omtalt i en artikkel i Vestoppland slektshistorielags tidsskrift nr. 2-1984. I følge denne artikkelen hadde fogden og hans kone Anna Hoff 8 barn, blant dem Ole Hanibal og Peter. Det må vel ha vært sistnevnte som var forlover i 1789.Forøvrig har jeg ikke forsket noe på Dorff-slekten selv, så jeg har egentlig ikke så mye å bidra med. Men har ikke fogden Peter Dorff vært diskutert i en annen debatt her på Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ser at broren Peter står oppført som overass. og bestyrer Kronprinsens Eyland (hva mon er det)?på Grønland.Ser nå at fogden har vært på forumet før.(14).Går litt fort i svinga når man blir ivrig!Takker igjen for god hjelp og oppklaringer til dere alle tre, Torodd, Vigdis og Ole Arild.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hilde Rossing

Kan noen hjelpe meg å tyde navn på fadderene til Frantz Pettersen og Maren Knudsdatters sønn Petter? Litt nedpå høyre side, første kolonne.Mvh HildePermanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Gunnar! Tusen takk til deg!Tar imot alle innspill med stor takk, det er ikke mange bokstavene her jeg er sikker på!(burde sikkert tatt et kurs i ' gamle bokstaver'!)Skal prøve meg fram litt på både Knud og Hans.Jeg prøver å finne besteforeldre til dåpsbarnet, og håpet på ledetråd via faddere.En vennlig sjel i norges land har gitt meg masse info om familien både fram og tilbake, og noe har jeg klart sjøl, men så var det å lenke det sammen videre bakover da!Har vielsen til Frantz og Maren i Oslo Domkrk. 26 april 1700, men stod dessverre ikke deres foreldre der.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.