Gå til innhold
Arkivverket

[#62787] Heraldikk Utstein kloster


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Arne Kvitrud har sendt meg flere bilder med heraldikk fra Utstein kloster. Det ene er ganske klart Erik Urne sitt, og det skal jeg legge inn på heraldikksida som jeg redigerer. Men så er det noen andre som jeg gjerne skulle ha klarlagt eierskapet til. Her er det første - E:V:M (V'en er kamskje en U).

bilete5612.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er ett til - begge fra prekestolen i Utstein kloster. Husker jeg riktig, så ble det vel skrevet i Genealogen om Utstein kloster for ikke så lenge siden.Jeg overnatta forresten i klosteret for noen år siden (var der i et 50-års lag). Da fikk vi høre at det spøkte på det ene rommet, og ved nærmere forespørsel fikk jeg høre at det var nettopp på det rommet jeg hadde fått. Det var mye tramp rundt omkring meg i løpet av natta, men jeg sov da forholdsvis godt likevel.

bilete5613.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Fra boken: 'Utstein Kloster - og Klosterøyas historie', Eldbjørg Haug (red): ang siste bilde: Malt rute fra korets østvindu. Gitt 1624 av borgermester Søfren Pedersen Godzen i Stavanger. Ruten er sannsynligvis malt av den stavangerske glassmester Carsten Lytke i såkalt bergensk 'druestil'. Østvinduet ble skadet av lynnedslag i 1859 og daværende eier, Børre Garman, ga dem til Bergen Museum hvor de fremdeles befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Flott - takk for det!Jeg ser forresten nå at det i tillegg til H Gabriel Laurentius står med små skrift LINDENUS (nr 4).Når det gjelder nr 3, så mener jeg at det står Andreas Rosen..(et-eller-annet), men i skjoldet kan man ane bokstavene GH MS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Nr. kan vel være Andreas Rosenow fra Rostock, g.m. Susanna, (datter av sognepresten på Rennesøy, Stavanger 1584-1615 Rasmus Olsen og Katarina Johansdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bra Christian! Det kan være riktig. Er det noen som vet noe mer om denne nevnte Rosenow?Nr 5 - står det F. Margret et-eller-annet? Dvs Fru Margrete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Nr. 5: Det står vel også: ,Lye?Jeg ville tippe det er Margrethe Pedersdatter Trane g. 1) m. prost 1623, sogneprest Haa (Bø kall) på Jæren 1610-39, tidl. kapellan s.st. Christen Lauritzsen Lind.Margrethe skal ha vært kusine av Søren Pedersen Godtzens hustru Elisabeth, og Christen skal ha vært bror av ovennevnte Gabriel.Margrethe og Christens sønn Peder Christensen Lind skal ha vært sogneprest i Lye på Jæren 1633-43 og tidl. kapellan i Hjelmeland 1628. Kanskje moren Margrethe kan ha bodd hos ham på Lye som enke etter sitt 2. ekteskap da glassmaleriet ble lagd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Interessant! Jeg trodde forresten at disse Trane'ne i stor grad benyttet tranen i sine våpen, men det trenger ikke å bety noe.Når det gjelder nr 6 - Søffren Godzen, så har vi vel allerede hans våpen, men dette her gir et bedre bilde av hva som egentlig befinner seg i skjoldet Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det var kanskje denne Erik Urne som var gift med Agnete Thott, og da blir foreldrene hans Axel Urne og Birthe Rud, og dermed er bildet i første innlegg et RUD-merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er ett til (uklart), der det står 'H Christen ...søn' - tydeligvis en prest. Skjoldmerket er vel antakelig laget 'for anledningen' (en engel som spiller på harpe).

bilete5622.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.