Gå til innhold
Arkivverket

[#62792] S & F: Nils Anfinsen og Gjertrud Andersdatter, Svalhamaren, Lavik


Gjest Vibeke L Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke L Hansen

Jeg har en liten nøtt, som jeg håper noen kan hjelpe meg med.I Ættebok for Lavik, under Ytre Lavik bnr 10 Svalheim (Svalhamaren) er paret Nils Anfinson og Gjertrud Andersdatter listet opp. Det står ikke noe om hvor disse kommer fra.Det er dessverre ikke kirkebøker å kikke i for denne tidsperioden, så jeg får ikke hjelp av dem.Ved bruk av FS får jeg opp at Gjertrud sin far heter Anders Asmundsen og Brita Pedersdatter. Disse finner jeg igjen i Lavik boken under gården Bosdal. Der står det at Gjertrud gifter seg med Nils Anfinson Løland i 1781. Ved en titt i Hyllestad Bygdebok 2 under Løland, finner jeg Nils med bekreftelse på at han gifter seg med Gjertrud.Det står derimot ikke noe om hvor disse bosetter seg, verken i Hyllestad boken og Lavik boken.Tilbake til Svalhamaren. Dette paret er listet opp med 3 barn, et av dem er født i 1785.Tidsmessig er det fullt mulig at det er det samme paret det er snakk om. Hans farsnavn er også såpass spesielt at det burde ikke være så mange som heter det samme.Er det ikke sannsynlig at det er de samme folkene det er snakk om? Kan dere hjelpe meg her?Mvh Vibeke L Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Takk for opplysningen ang KB.Problemet mitt er for så vidt ikke at jeg tviler på paret. Saken er om jeg skal ta det for gitt at det er de som bosetter seg på Svalhamaren. Bygdeboken gir jo ingen opplysninger om hvor de kommer fra, men alt skulle jo tyde på at det er disse det er snakk om.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

En annen ting som er rart, er at de barna som er listet opp i BB, født ml 1785 og 1799 ikke er med i 1801-tellingen. Dette gjelder spesielt Gjertrud f 1796 og Peder f 1799.Peder er på Svalhamaren senere, gift med Lukris Lassesdatter. Han kan ha vært satt bort i 1801, for senere å komme tilbake til gården. Rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har også reagert på at ingen av barna er med i 1801. Derfor tviler jeg på at det er riktig par, men finner heller ikke noen andre noen steder. Iflg. FS fikk de mange barn. Anders ca.1782, Anfind ca.1783, Brita ca.1785-1847 og gift 1820 Lavik med Christen Knutsen, Kari dpt.25/3 1786 Gulen, Ingebor 28/11 1789 Gulen, Kari ca.1792, Anfind dpt. 20/1 1793 Gulen, Giertrud dpt. 23/7 1796 Gulen og Peder dpt. 9/2 1799. Her er nok noen skrevet 2 ganger med forskjellig årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

23/3 1756 Gulen. V.side nederste halvdel og i v.marg står det først 24.apr. int. Deretter kommer 23. marts Jertrud, Anders Baasdal. LenkeIflg. FS så tror jeg at foreldrene var Anders Amundsen og Brita Pedersdt. Baasdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Takk for innsatsen!Moren til Gjertrud het Brita Pedersdatter, så alt tyder på at det er henne som har giftet seg for annen gang i 1801-tellingen.At alderen for Nils avviker i FS er ikke noe uvanlig, så det er absolutt mulig at det er han.Men tilbake til spørsmålet mitt, er det trolig at det er Gjertrud fra Bosdal og Nils fra Løland som slår seg ned på Svalhamaren?Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Får sjekke faddere da og se om det hjelper: Dåp nr.5 1781 Anders, dåp nr.67 Kari dpt. 25/3 1786 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11444&idx_id=11444&uid=ny&idx_side=-114>Lenke. Det er alt jeg har funnet i Gulen så langt. Merkelig at det ikke er født flere barn i tiden mellom 1781-86. Kanskje de bodde et annet sted da. Pike nr. 83 i 1789 Ingebor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Takk så mye for innspillene!Har kikket gjennom fadrene til Ingeborg og Kari.De har veldig forskjellige fadre, kanskje pga at foreldrene bor på ulike steder.Kari sine fadre er bla Hans Rognaldsen, han er fra Lavik bnr 2. Så er det Lasse Andersen, han er fra Ytre Lavik bnr 4. Johannes Hansen og Mari Rognaldsen bor på Lavik bnr 1. Svalhamaren er en plass under Ytre Lavik bnr 10. Så dette kan absolutt tyde på at de bodde på Lavik og at naboene var fadre til barnet.Ingeborg sine fadre bor forskjellige steder, men la merke til Orlaug Olsdatter Ringreide. I BB står det om henne at hun var søster til oldefaren til dikteren Henrik Wergeland og Camilla Collett! Søsteren til Gjertrud er også en av fadrene.Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fadder til Peder i 1799 var jo Ole Johannesen Baasdal. Alle barna til Niels og Giertrud ble jo født på Ladvig gård, og så vidt jeg har forstått så er Svalheim/Svalhamaren et bruk under Ladvig gård.Bare en mulighet, men kanskje det ved konfirmasjoner er oppført litt mere nøyaktig hvor de ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Svalhamaren er absolutt under Lavik gård.Jeg fant konfirmasjonen til Gjertrud f 1796, men der sto ikke foreldrene oppført, bare gårdsnavnet og alder. Så den hjalp ikke i alle fall. Men jeg tror det koker sammen til at dette er det riktige paret som slår seg ned på Svalhamaren (Lavik).Takk.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Kanskje et dumt spørsmål. Hvordan kommer man til kirkebøkene for Gulen. Har prøvd, men finner ikke frem.Søker jeg på Gulen. Får jeg beskjed om at prestegjeldet ikke finnes blant skannede kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Hvis du trykker på 'Opphev valg', så løser du opp alt som har vært tidligere. Hvis du har brukt årstall i søk tidligere, kan det hemme dine videre valg. Da skal du finne Gulen uten problem.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.