Gå til innhold
Arkivverket

[#62793] Sofia Johannesdotter f. 1849 i Sverige


Gjest Jesper Thommesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

At Herman het Johanson i er jo ikke så rart. Faren het jo Johan til fornavn så etternavnet kom nok av det, og ikke morens etternavn Johannes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Sofia ble født den 8/2-1849 på plassen Hofverud i Älfsborg av foreldrene Joh. andersson og Lisa Nilsdotter.Gjennom husforhør i tiden fra 1846-1865 finner jeg familien slik:Joh. Andersson 11/8-23 Tisselskog, älfsborgLisa Nilsdotter 6/5-12 Ånimskog, älfsborgBarna (alle født i Skållerud):Nils Fredrik 14/7-46, død i 48Sofia 8/2-49. Utvandrer til Oslo 29/9-76 fra Säfflekullen, By, Värmland. Hun var da gift med Johan Salomonsson f 29/8-49 By, Värmalnd. De hadde sønnen Herman Johansson f 9/1-73 i By. Alle tre reiste til Oslo.Joh 6/12-51(tvilling), død samme årPeter 6/12-51 (tvilling). Utvandret 29/10-1880 til Oslo, fra Gunnarsbol i By. Han var alene da han flyttet.Anders Magnus 9/4-55Familien bodde først på Hofverud i Skållerud. Det er notert at de flyttet til Korndalen i 1851. I husforhøret 1856-1860 finner jeg dem ikke på Korndalen men på plassen Korserud. Det er da anmerket at Joh. Andersson var arbetskarl på Korndalen. I det neste husforhør er de på Korndalen. den 5/11-62 er det notert at de flytter til By i Värmland. I By finner jeg blandt innflyttede til By i Värmland den 29/11-62 arbetskarlen Johan Andersson med hushåll. De flyttet til Børjestorp/Bjørstorp i By (dagens Säffle)Etter dette har jeg ikke fulgt dem i husforhør.Av Johannes og Lisas barn er det hva jeg kan se kun Anders Magnus som ikke utvandret og som vokste opp. I tellingen 1890 finner jeg han ikke. Han kan jo allerde være død.Foreldrene derimot (johannes andersson og lisa nilsdotter) finner jeg i 1890, alene i By:Register: Folkräkning 1890 ( Om personen Namn: Lisa Nilsdoter Hemförsamling: By Hemort: Hargene Kontrakt: Nors Län: Värmlands Födelseår: 1812 Födelseförsamling: Ånimskog Elfsb. l. Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Övrigt: Verm. l. Anmärkning: Ö:=struket i kol. 6.Johannes Andersson, f. 1823 i Tisselskog Elfsb. l., Jordbruksarbetare Lisa Nilsdoter, f. 1812 i Ånimskog Elfsb. l.10 år senere i 1900 er Johannes enkemann og bor fortsatt på samme plass som i 1890. Han var fattighjon.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.