Gå til innhold
Arkivverket

[#62798] En 'familiehemmelighet': Norun Ragna Lied (Lie) født 1907 i Stamnes/Leirfjord


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Norun Ragna ble født 17/6-1907, døpt 1/9 i Stamnes/Leirfjord. Foreldrene (ugift) er oppgitt å være Oluf Konrad Pedersen f. 1884 og Nilsine Julie Tanke Lied f. 1887, begge med bosted Hellesvik.Nilsine Julie Tanke Lied og hennes søster Olga Rosenvinge Lied er å finne i Trondhjem Adressebog fra 1916. Nilsine Julie ble gift i Domkirken 1918 med Einar Walseth fra Kristiansund og de flyttet til hans hjemsted etter 1921.I Adressebog for Trondhjem finner jeg i 1926 en skoleelev Norun Lied som bodde hos Olga Lied, som var bestyrerinne på en misjonshotell i Thomas Angels gate 4-6. Fra 1927 er Norun Lied kontordame hos sin tante Olga Rosenvinge Lied som var hotelleier først i Thomas Angels gate, senere i Klostergata 33. Norun Lied er nevnt i Trondhjem Adressebog siste gang i 1936.Det som 'kompliserer' saken, er at Norunn Ragna hadde et søskenbarn Norunn Matilde født 1907 i Leirfjord med foreldre Noranus Ingvald Tanke Lied og Matilde Petrine Larsdatter. Faren omkom samme år under Lofotfiske. Norunn Matilde ble konfirmert 1926 i Leirfjord, Norun Ragna finner jeg verken konfirmert eller død i kirkebøkene for Leirfjord så langt disse går.Norun dukket opp under en familiebegivenhet i Kristiansund i 1950. Hun bodde da visstnok i Bergen, var gift og hadde to sønner på 10-12 år. Vi lurer på hvem denne Norun var. Ingen kjenner hennes tilknytning til vår familie, det var rett og slett en hemmelighet hvem hun var. Alle som kunne fortelle oss hvem hun var, er for lengst døde.Uekte barn var som alle vet, en 'hemmelighet' som ingen snakket om for noen tiår tilake.Vi skulle gjerne visst hvem den Norun Lied var som bodde hos sin ugifte tante Olga i Trondheim 1926-36. Vi TROR det må være Norun Ragna, men vi vet ikke. Er det noen der ute som kjenner henne?Jeg har ventet til nå med å etterlyse henne - 101 år etter hennes fødsel. Min mailadresse er astrrye krøllalfa online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Carsten! Det må være Norun Mathilde. Da er det sannsynligvis henne vi husker fra 1950.Kanskje var hun også den Norun Lied som bodde i Trondheim frem til 1936?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror det må være den samme Norun som deltok i arveoppgjøret etter Olga Lied i Trondheim - det skal ha vært i 1953.Jeg tror jeg må forsøke å finne Olgas dødsannonse i en Trondheimsavis fra den tid - se hvem som står som pårørende.Men hvor ble det av Norun Ragna? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg vet absolutt ikke, men fascinert av historien du presenterer. Når Norun Ragna ikke finnes konfirmert eller begravet så langt kb går, tenker jeg at det er stor sjanse for at hun ble satt bort til en annen familie, og kanskje fikk et annet navn.I alle fall kan det finnes opplysninger om fars bidragssak hos amtmann/fylkesmann. Jeg leser hos Alf Kiil: Arkivkunnskap - Statsarkiva s 181, at reglementet for innsending av opplysninger ble innskjerpet med Lov 10/4 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Innsyn i folketellingen 1910 får jeg nok ikke, men den kommer jo på nettet om ikke altfor lenge. Er det ikke 1/1-2011?Jeg tror også at hun muligens ble satt bort hos slekt nordpå. Mora hadde mange søsken, jeg vet hvor de bodde i 1900, men ikke så mye etter det. I det hele tatt vet vi svært lite om min svogers slekt nordpå, da mener jeg etterslekt etter 1900. Videre bakover i tid vet jeg per idag ganske mye.Igår gikk jeg gjennom dødslister for Vår Frue i T.heim uten resultat, siden Olga og Nilsine bodde i Thomas Angels gate.Det eksisterer et bilde av en Norun som barn etter min søsters svigermor. Hvilken av de to dette er, vet jeg ikke. Men det er skrevet en del bak på bildet, som jeg ikke fikk noe særlig ut av, første gang jeg så det. Kanskje kan jeg finne ut mer nå,ettersom jeg vet mye mer om familien enn for 2-3 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

HeiNilsine Kristine Tanke Lied var gift med Ole Martin Lied. De hadde to døtre Olga Karanda Rosenvinge Lied f.1884 og Nilsine Julie Tanke f. 1886.Ole Martin døde 20.3.1922 på Hellesvik, mens Nilsine Kristine f. på Kvalnes i Tjøtta 2.8.1856 dør i Trondheim 21.4.1935 av hjerneblødning. I hennes dødslisteskifte er kun disse to døtrene nemt. Olga Karana bor da i Klostergt.33 i Trondheim og Nilsine Julie bor i Kristiansund, hun skriver seg da for Walseth så det er tydelig at hun er gift Walseth.Grunnen for at dødslisteskifte er fra Alstahaug er nok at Nilsine Kristine sannsynligvis bodde hos sin datter Olga.Når det gjelder Norun Ragna så kan jo hun ha fulgt moren til Trondheim. Som jeg forstår så var hun uekte født og da finnes det underholdningsbidrag til henne.Den andre Norun Mathilde har jeg ingen oversikt forløpig hvor hun er da jeg ikke har skrevet av alt det materiellet jeg har.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Veldig spennende dette, særlig opplysningen om at Nilsine Kristine Tanke døde i Trondheim hos datteren Olga.Ole Martinussen Lied var født 1836 på Grande i Geiranger og vokste opp i Ørskog. Martinussen er nok hans farsnavn, men jeg har sett ham nevnt i kirkebøkene som Ole Martinus eller Martin (han var døpt Ole). Han ble gift 1865 med Nikoline Tanke Hansdatter og hadde fire barn med henne. Han ble gift andre gang 1879 med Nilsine Kristine Tanke Nilsdatter og hadde også fire barn med henne. Det er de to nevnt i skiftet pluss Noranus Ingvald Tanke født 1880, død 1907, far til Norun Matilde, videre Ella Sofie, født 1882, død ugift i 1917.Nilsine Julie Tanke (kalt Sine) er min søsters svigermor.Tusen takk til deg for denne informasjonen. Jeg kontakter deg per mail en gang i høst angående innkjøp av skifteavskrifter.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.