Gå til innhold
Arkivverket

[#62802] Sandefjord-mann hadde rekord i antall barn?


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg skal ikke være skråsikker på at dette er norsk rekort, men å være far til 32 barn er jo riktig imponerende, hvis informasjonen i artikkelen stemmer. Kom i ettermiddag over en notis i Lindesnes 17. februar 1940 nr. 27 s. 3. Har ikke dobbeltsjekket med avisen Vestfold ennå.DTH

bilete5625.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Å være far til 32 barn er ikke så veldig imponerende.Synes at de kvinnene som har født hans barn, har gjort en mer imponerende jobb. Det blir jo over 10 barn pr kone.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Enig med Hanne her. Samtidig setter det fødselsrekorden i Trevio i et visst perspektiv. Jeg går riktignok ut fra at rekorden det vises til der egentlig gjelder antall tvillingfødsler, ikke antall levendefødte barn. For i så måte har jo hver av Sandefjords.mannens tre koner i snitt like mange levendefødte barn. 14 barn er forøvrig ikke så eksepsjonelt. Rendalens store formor, Maren Jensdatter, hadde ved skiftet i 1701 14 myndige barn. Hvor mange som var falt fra før skiftet, sier kildene ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

I beg to differ... :-) Synes faktisk 32 barn er et imponerende antall barn, selv om de tre konene har hatt størsteparten av jobben...Når det gjelder de 7 tvillingparene i Treviso, så kommer vel Elverum-kvinnen 'konkurransen':LenkeDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Sara Susanne Bing Dreyer på Gåsland i Bø hadde fra 1848 til 1873 seksten svangerskap, ett av dem ga tvillinger, et annet endte i dødfødsel. Det blei et munnhell at 'ho Sara hadde søtten'. Hun overlevde forøvrig mannen og gifta seg på nytt med en enkemann som hadde fire egne barn og seks stebarn. Av de 27 barna og stebarna til Sara nådde atten giftealder og stifta ekteskap, så det kunne bli fullt i stua hver jul. To av døtrene til Sara gifta seg forøvrig med stesøsken.Skredderen Søren Sørensen i Jakobvika (i Eidsfjorden) var far til 26 unger fordelt på to mødre, og førstekona, Oline Marie Tygesdtr, sto for sytten av dem fra 1880 til 1910. Hun hadde ingen tvillinger, men den siste var dødfødt. Da hadde Oline nettopp fylt femti, og hun døde i barselsenga.Så var det den mannlige storproduksjon. Hvor kommer Harald Hårfagre på den lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Harald Hårfagre kan like gjerne være et mytologisk fenomen som en reell historisk person. Stiller vi krav til etterprøvbare kilder vil nok den Hårfagre stå fattig, muligvis ribbet tilbake. :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Hei. Mine tippoldeforeldre fra Skien hadde 19 barn. Den første ble født i 1862 den siste 1885. Det er 1 tvillingpar. Stakkars dame som har gått gravid så og si i hele 23 år. 16 av disse barna levde opp. jeg har familiebilde av disse hengende på veggen.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg kan nevne et par tilfeller i Åmot. En mann ved navn Lars Johannessen Rødsdalen, var far til 20.barn. Han hadde 1. barn født før ekteskap. Med kone nr. 1. hadde han 12. barn, og 7. barn med kone nr. 2. Et ektepar i Osen, hadde 16. barn, hvorav 13. levde opp, men det er blitt fortalt at det i alt var 21. fødsler, og vel og merke med en og samme kone, enda var mannen far til minst en til. Hardt å være kjærring i gamle dager. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

I innlegg (3) nevnes Rendalens store formor, Maren Jensdt med sine 14 myndige barn.Min oldemors søster sammesteds, Emilie Jørgensdt 1869-1945 og mannen Nils Haldosen 1868-1956 hadde 16 barn som vokste opp! Bygdeboka for Øvre Rendalen s. 263 sier dette er 'noe av en rekord' der. (Min bestemor/Emilies niese hevdet det i tillegg var to som døde under/umiddelbart etter fødselen!)Tøffe tak i tøffe tider!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Den 24/3-1745 ble det påbegynt et skifte etter postmester i Larvik, Henrich Fiuren, som hadde vært gift to ganger. Med 1. kona, Anna Boesdatter Undersboe, hadde han fått 19 barn. Med 2. kona, Margretha Pettersdatter Grüner, hadde han fått 14 barn; dvs., at han tilsammen hadde fått 33 barn i sine to ekteskap. Ved skiftet var imidlertid kun 9 av barna fortsatt i live.Ja, ja: Det var vel like hardt å være mann i gamle dager, som det det er i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det kommer meg ihu at min farfar pleide å like å si at han hadde 2 og et halvt dusin barn, det høres mye ut, men 2 6=8, så det var jo ingen rekord, akkurat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eit ektepar i Bjelland, Skånevik, Hordaland fekk 18 barn mellom mellom 1844 og 1868. 16 av barna voks opp. Fleire av etterkommarane deira heilt opp til vår tid fekk også mange barn, 14 - 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

For 26 år siden jobbet jeg på et aldershjem på Askøy, og en av beboerne der, en nydelig eldre dame,liten og tynn, stod opp hver morgen og gikk rett ned på sofaen i fellestuen og la seg. Da jeg spurte en av de andre ansatte om jeg ikke skulle gå en tur med henne, fikk jeg bare beskjed om at nei, hvis det var noen som fortjente å ligge å hvile så var det Hilda, hun hadde født 22 barn og jobbet hardt hele livet. Litt av en prestasjon. Ingen tvillinger etter som jeg forstod, og alle levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg nevner for ordens skyld at avisen Vestfold 9. februar 1940 nr. 34 s. 2 har akkurat samme notis som den som ble gjengitt fra Lindesnes (se innlegg 1). Så identiteten til den mulige rekordinnehaveren er fortsatt uløst...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.