Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Thor Bøhmer

[#62805] Berger og Bergers barn i Vang

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Ved folketellingen i 1801 finner en Marte Bergersdatter 19 år på Dørum-eie, Gunner Bergersdatter 27 og hennes bror Johan Bergersen 23 på Farmen-eie. Berger er ikke noe vanlig navn i Vang og jeg vil tro disse er innflyttere. Om alle tre er søsken vites ikke.Marte Bergersdatter ble g m Anders Olsen og de fikk sønnene Mikkel ca 1809, Børre i 1812, Anders ca 1815. Mikkel ble gift med Marte Larsdatter og fikk dattera Agnete Mikkelsdatter ca 1830. Børre ble gift med Gunnor Svendsdtr Sandvold i 1836. De fikk dattera Anne Børresdatter f ca 1836.Er det noen som har informasjon om disse Bergerssen(datter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

-Beklager, - ingen informasjon om disse med Berger-etterkommerne i Vang, og siden det ikke ser ut il å foreligge noen antydning (i Vangs kirkebøker) om Vang-opphav på disse, er det lett å si seg enig i at de mest sannsynlig kommer fra et sted utenfra.BERGER er et typisk for Solør-/Vinger-/Odals-området, og jeg går ut fra at det er disse bygdene du først og fremst tenker på, dersom det er snakk om innflyttere.Det slår meg også at det ikke brukes formen Gunnor/Gunor på GUNNER på Farmen (innlegg 1). Dette kvinnenavnet (Gunnor/Gunor) er meget typisk for nettopp Hedemarksbygdene, men den bokstaveringen som er gjort i 1801-tellinga er enestående for hele Hedmark fylke. Dette bør styrke tanken på at i alle fall Farmen-søsknene må komme utenfra.Jeg har lurt på om skrivemåten eller variantene av BERGER bidrar til å gjøre denne nøtta vaskelig å knekke.Wikipedia opererer med disse variantene av det samme navnet: Berg, Berge, Birger, Beriel, Birge, Birgel, Birgerus, Bjørger, Borge, Borger, Byrge, Byrger, Børge, Børger, Böril, Börje, Børje, og til slutt den formen som vi hedemarkinger er mest fortrolig med; BørreFor kuriositenes skyld (siden vi bl.a. har blikket mot Solør) kan det jo navnes at de finske formene er Pirjeri og Pirkeri.Så en liten morsomhet til slutt (uten at jeg kaster ham fram som en farskandidat) Hvem i all verden er dette Lenke ?IM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Bøhmer

Berger finner du i Glåmmadalføret som du indikerer Ivar med å peke på Solør, men Øyer er en annen kommune med mange Berger. Men noen er det både i Løten og Romedal også.Borger forekommer litt før på Åker i Vang. Du indikerer at det er samme navnet.TB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Bøhmer

Da har jeg også slått opp i Vangsboka uten at den gav noe mere enn et par barn til på Gunner som kalles Gønner i boka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.