Gå til innhold
Arkivverket

[#62813] Oppslag i skifter, Alstahaug/Stamnes


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

God kveld.Jeg håper at noen som sitter på skifter fra Alstahaug/Stamnes 1781-1810 vil kunne forsøke å finne skifter etter de følgendes foreldre:1. Peder Kristian Olsen (f. om 1765), som kjennes bosatt i Meisfjord fra 1801 og fremover. Jeg har grunn til å anta at hans søstre het Sissel/Cicilie (f. om 1771) og Kristiana Olsdøtre; også de bodde i Meisfjord.2. Malena Marie Nilsdatter (f. om 1774) g. m. Ole Jakobsen (f. om 1763).Det var skifte etter Jakob Engelsen på Oleandersensjøen i 1788. Sønnen het Ole Jakobsen, og jeg tror vedkommende kan være den samme som den ovennevnte. Inneholder skiftet opplysninger om hvor sønnen bodde eller hvorvidt han var gift?Jeg lurer også på hvorvidt Malena Nilsdatter nevnes i noen skifter.Jeg imøteser tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Skiftet på Ole Anderssøen sier ikke hvor Ole bodde.Skifte Meisfjor, Alstahaug i 1786:Ole Arentsen, hovedpersonChrisitanna Pedersdtr, ektefelle, 1. Peders Olsen, 20, sønn,2. Ole Olsen, 13, sønn, 3. Anders Olsen 3, sønn, 4. Thor Olsen, 1, sønn, 5. Anna Olsdtr, 17, datter, 6. Karen Olsdtr, 24, datter, tj. Glein, 7. Martha Olsdtr, 7, datter 8. Margrethe Olsdatter 5, datter, 9. Zidsel Olsdtr, 12, datter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

Alstadhaug 1811-1845 .Lund 1839..Ole Jacobsen ,Hovedperson -Malena Nilsdatter Ektefelle,Peder Olsen -30-Sønn,Berith Anna Olsdatter -Datter-Gift ;Elias Lorentsen-Myrvold ,Maren Olsdatter-32-Datter;Hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

Ser du har notert 'Peder Kr. Olsen giftet seg med Karen Benonisd. 'I samme skriftebok Alstadhaug/Meisfjord 1811Karen Maria Eriksdatter Hovedperson ,Peder Christian Olsen-Kirsten Anna og Karen Tanke Døttre..Meisfjord 1826 Karen Benonisdatter Hovedperson, Peter c.Olsen ,Olina Dorthea .11.Sabina.9.Karen Maria.9. Petersdatter på alle barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Peder Kr. Olsens anetavle er:1. Peder Kr. Olsen på Meisfjord2. Ole Arentsen på Meisfjord3. Kristiana Pedersd. fra Leland4. Arent Hansen på Meisfjord5. Marit Kristensd.6. Peder Kristensen på Leland7. Anna Torsd. fra SundJeg har jevnført mine funn med annenhåndskilder her og der, og det synes å samsvare godt.Anna Torsd. var fra skippersamfunnet i Leirfjord, hvilket er en avhandling for seg selv og følgelig ikke må drøftes her. Jeg lurer imidlertid på hvem de andre besteforeldrene var.Peder Kristensen skal visstnok være født i 1722, men jeg finner ikke vedkommendes dåp i kirkeboken for Stamnes. Det kan være at der mangler endel innføringer på den tiden, i likhet med kirkeboken for Vefsn. Det kan sågar hende at de indre deler av Leirfjord lå under Vefsn. Det skal jeg undersøke.Ole Arentsen var første gang gift med Anna Knutsdatter fra Sørøy. Der var skifte etter henne i 1762. Der fremgår det at de hadde barnene Knut Andreas 7 år og Karen 3 år.Ole Arentsen giftet seg med Kristiana Pedersdatter; visstnok i 1763, men denne ekteskapsinngåelsen har jeg ikke klart å finne i kirkeboken. De giftet seg iallfall, for der var skifte etter Ole Arentsen i 1786 (jf. innlegg 3), og der nevnes Kristiana Pedersdatter og de følgende barn: Peder, Ole, Anders, Tor, Anna, Karen (jf. skifte 1762), Marta, Margrete og Sissel. Den førstefødte Knut Andreas må være død.Hvis noen har opplysninger om disse personene og deres opphav, så skulle jeg gjerne ville motta dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Har en del:2.Arent Hansen Meisfjord, f ca 1690 g.med Marith Christensdtr. gift 1719 i Sandnes kirke (kb). Barn: Anna f. 1720 (kb), Ole f 1724 (kb) og Marit f. 1727 (kb)3. Peder Christensen Leland f ca 1722, sk 1775 g. ca 1744 med Anna Tanche Thorsdtr. Sund, datter Christiana f ca 1745Anne Knudsdtr. Sørøen var f. 1722 Sørøen, Alstahaug (kb) Foreldre: Knud Mathisen fra Solfjeld f. ca 1690, sk 1740, g.m. Karen Thorsdtr. den 29 sept 1721 i Alstahaug (kb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.