Gå til innhold
Arkivverket

[#62817] sirkus bernie/ barthel slekt - fra tyskland til trøndelag


Gjest mona holm
 Del

Recommended Posts

vi leter etter etterkommere etter Friedrich Anton Barthel (sirkusdirektør for sirkus Bernie) og hans fru Susanne. Susanne kom fra adelsfamilie i Tyskland men brøt alle forbindelser med sin familie for å følge sin kjære Friedrich. De giftet seg i 1881 og fikk en sønn, Julius (født 1881) som så giftet seg med en trønderjente som het Benny(henny) Nesvold. Sønnen het Rudolf Bernie Barthel og skal ha blitt født i Namsos. Han ble etterhvert en dyktig sirkusartist og gikk under navnet 'Bernie, norges sterkeste mann', og en dyktig knivkaster. Han var gift 3 ganger, og hans andre kone het Klara Selma Kristina Hofman (svensk sirkus familie og slangemenneske). Rudolf døde på Nesbru i Asker. Siden sirkuslivet er et omflakkende liv, er det ikke lett å finne tilbake til etterkommere. Er det noen der ute som har noen opplysninger, er jeg takknemlig. det finnes flere detaljer som kan skaffes hvis ønskelig.Dette er bare et sammendrag. Alle opplysninger tas i mot med takk. Hilsen Mona Holm.Må få tillegge at jeg trenger opplysninger fra slekta i Trøndelag ev. andre steder og Tyskland, de som bor på Gjøvik har vi fra før. Hilsen Kirsti Berg og Mona Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Karin Moen

Nr. 55 Hertha Bergliot Barthel født 1897 kan hun være en av disse? Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Lysningsprotokoll nr. 6 (1919-1928), Lysninger 1920, side 8. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4137&idx_id=4137&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest anita moylund

--------------------------------------------------------------------------------det jeg lurer på er hvor bodde Kristian Evensen f.03.12.1896 i Moss og Hertha Bergilot Barthel f.26.07.1897 Skudenes etter at dem giftet seg den 15.05.1920 i Vår Frelsers Menighet (Oslo Domkirke) i oslo De hadde bosteds adresse i Moss da dem giftet seg.Og fikk dem noen barn sammen..Det hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg da Kristian Evensen er min morfar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.