Gå til innhold
Arkivverket

[#62819] Kan du hjelpe meg? Hvor fra og hvor dro Lasse Siursen og Ingeborg Rognaldsdtr.


Gjest Lillian Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Finner Lasse Siursen og hustru Ingeborg Rognaldsdtr. som kommunikanter i Askøy i 1743 og i 1750. I 1750 sammen med sønnene Rognald og Sjur. Funnet Rognald død i Askøy 06/01-1751 - 22 år. Sjur konf. i Askøy 1748 - 19 år. Sjur ble gift i 1752 med Siri Jonsdtr. (Sjur er en av mine stamfedre).Lasse Siursen, Pladsen v/Kiøchelvig og Ingeborg Rognaldsdatter døper datteren Anna i Askøy 30/01-1746.Hvor ble Lasse og Ingeborg født? Hvor giftet de seg? Hvor ble barna døpt? (foruten Anna). Hvor bodde de da de døde? Kan du hjelpe meg? Med vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Skudd i blinde dette også.Fant vielse på FS mellom et par som heter Lasse Siursen og Ingeborg Rognaldsdatter.Viet 8 feb 1728,Aurland,Sogn og Fjordane: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500223781867&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeSer ut til at Anna hadde en søster ved navn Ingeborg som ble døpt 8 sept 1748(nederst på venstre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Det stemmer at de var fra Aurland. Far til Lasse var Siur Torbjørnsen fra Skaim. Moren het visstnok Torbiør. (Aurland bygdebok). Siur døde i 1737, 89 år gammel. Han var gift 2. gang med en Mette Gjertsdatter. Lasse og Ingeborg fikk disse barna i Aurland: Sjur f. 1727, Rognald f. 1729, Ole f. 1731, Torbiør, f. 1732, og Ingeborg 1737-1742. På Askøy fikk de Hans f. 1743, Anna f. 1746 og Ingeborg f. 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg ser litt i mine notat, men dette må jo sjekkes. Ingeborg mulig datter av Rognald Jonsen Onstad 1g. Ingeborg Torvaldsdatter Veum 2g. Anne Pedersdatter. Ingeborg født ca1703 og da nok fra 2 ekteskap og fått navn etter Rognald første kone. Ser ut til at dei flytta litt på seg, budde blandt anna på Sult og Loven i Aurland før dei flytta til Kjøkkelvik. Det var forøvrig mange fra Aurland som flytta til dette distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Til Oddvar (8), Rognald Jonsen Onstad hadde en søn Peder Rognaldsen som giftet seg med Barbro Larsdtr f Veum i Aurland. Peder og Barbro bosatte seg en periode på Kuvikjo i Fitjar inntil Peder R. døde i 1771. Familien dvs Barbro og barna finner vi deretter igjen i Sund hvor Barbro ble gift med enkjemann Ole Johannesen Tyrnevik i 1780 og bodde ca 4 år på Tyrnevik. Når Barbro bøde i ca 1787 var ho bosatt hos dattera si på Vorland ,Sund. Barna til Barbro Larsdtr og Peder Rognaldsen finner vi bosatte på følgende gårder i Sund og Fjell: Ane gift til Kausland i Sund, Gunilde gift til Vorland i Sund, Kristi til Nordre Fjell Gård, Metha til Sæle i Sund, Lars til Angeltveit i Fjell og siste mann Peder Pedersen er ukjent for meg hvor det ble av. I tillegg til disse er flere døde i ung alder, bla en Rognald Pedersen oppført død på Fitjar i 1766. Peder og Barbro flyttet fra Aurland en gang rundt midten av 1750 talet. Alt dette kan dokumenteres gjennom bruk av diverse arveskifter, militær ruller mm.Dette kun ment som et supplement. Disse folka som flyttet til Askøy må sistnevnte ha kjent til da de samme gårdene i Aurland er involverte.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Halloen. Peder Rognaldsen er vel Ingeborg Rognaldsdtr. sin bror. Jeg noterer ned barn og, så dette var av interesse for meg og.Når det gjelder Ingeborg Rognaldsdatter gift m/Lasse Siursen finner jeg de som kommunikanter i Askøy tom 3.dje paaskedag 1752. Som tidl. skrevet finner jeg de ikke død her.Dere som finner nålen i høystakken (Jeg finner bare store tråsneller) har dere noen alternativ til hvor de kan ha flyttet?Jeg fant en Lasse Siurs. Li ytre født 1702 - død 20/05-1784 over døde i Sogn. Kan det være han jeg søker?Kan Ingeborg og Lasse ha hatt en datter Metthe?Fant i kirkeboken over kommunikanter for Askøy 5.te søndag i fasten 1754, skrevet på samme linje Torborg og Metthe Lassedtr.Med vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hallo igjen. Ingeborg Rognaldsdatter og Lasse Siursen ble gift i 1728. Sjur født 1727. Står det noe om at han ble født utenfor ekteskap.Med vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiRognald Jonsen Onstad var g m Anna Pedersdtr Undredal. Anna Pedersdtr Undredal sin mor hette Mette Olsdtr Brekke(g med Peder Hansen Undredal ca 1637 - 1714)Har ikke foran meg alle detaljer om Ingeborg og Rognald, men siden de trolig er søsken så er det ikke unaturlig at de døpte døtrene sin opp etter bestemor Mette Olsdtr fra Brekke i Sogn.mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei igjen,Gårds og ættesoga fra Aurland av Anders Onstad kan muligens gi svar eller gode ledetråder om den da ikke er lest.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei og hjertelig takk for opplysningene. Nei jeg har ikke lest i ættebok for Aurland. Jeg ante jo ikke at jeg hadde aner i Aurland før jeg fikk oppl. om dette ovenfor. Jeg for ta meg en tur på bibloteket å få lånt ætteboken.Med vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Under døpte i Sogn og Fjordane har jeg funnet Sjur døpt 22/9 1727 med far Lasse Skaim. Der står han som ekte. Lasse sin bror Torbjørn som også bodde nær Askøy i noen år , forsvinner også rundt 1750. Han er min ane. Barna hans ble imidlertid værende, og det ble jo Lasse og Ingeborgs barn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Glemte å skrive at jeg har notert Ingeborg Rognaldsdatter som fadder i 1760 for datteren Torborg Lassesdatter sin sønn Peder.(s. 223 i kb for Askøy.)Det er siste gang jeg har funnet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei,Et tips er å undersøke sjømillitære ruller 1749-1777 for den gården de bodde på Askøy.(forutsetter at Askøy hørte til det sjømillitære !?). I disse sjømillitære rullene så KAN det finnes opplysninger om hvor de kom fra , og evt hvor og når de flyttet. Døde de så fremkommer det klart i rullen. Det sjømillitære hadde svært god oversikt over den mannlige del av befolkningen på hver gård i Hordaland.mvh,Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.