Gå til innhold
Arkivverket

[#62820] Ander Andersen Pyck, pantebok for Bergen 1680-84


Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Her er noe, kort fortalt. En Sign Hendrich Spensts etterlatte børn og arfinger selger,skiøder og avhender til ærlig og velagtet mand Anders Andersen Pyck,borger og indvoner herudi Bergen og hans arvinger et voris faders tilhørende hus og grund stående og beroende ved Korskirke sogn,mellom bemelte Henrich Pychs iboende hus og grund på den ene side og den andre side hans belgetreders iboende hus og grund. Det er undertegnet av Johan Spenst.Dette Spenst navnet kan jeg ikke huske at jeg har sett .Hvis det da ikke skal være Span. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tusen takk for svar, Terje.Her får vi vite et par nye ting jeg ikke visste fra før:1. Det fantes en Henrich Pych som bodde mellom dette huset og Henrich Spechts 'belgetreder'. Hvem kan Henrich ha vært, og hva betyr belgetreder, noen som vet?2. Anders (d.e.) hadde arvinger (det menes vel her livsarvinger) - ant. fra 1. ekteskap. Eller kan ikke dette taes bokstavelig?I sitt 2. ekteskap var han jo 'gift i mange aar u. børn, gjensidig testamente 10/9 96.” (Sollied: 'Skjøte og pantebøker' Bok 3 folio 49 B).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser innførselen (del av den) slik:...mellem bemelte Anders Pychs iboende Huuss og grund paa dend ene, og Lars belgetreders iboende Huuss og grund paa den Anden ....Kan ikke se at det er nevnt en Henrich Pycht her. Anders Pych og Lars belgetreder var to forskjellige personer. En belgetreder var en som betjente belgene i et orgel.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk alle tre!Grunnboken er forøvrig grei. Men siden noen av dere har tilgang til panteboken, er den også tilgjengelig på nettet?Skulle gjerne visst essensen i fire til vedr. Anders Andersen Pych:1. Pantebok for Bergen 1688-1691 protokoll 1c s. 97, 104b, og 156.2. Pantebok for Bergen 1686-1687 protokoll 1b s. 104 (nevnt som formynder)For de fire siste takker jeg også på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk til Arnfrid og Yngve. Hadde glemt at denne tjenesten er ute på prøve. Virker ikke så bra i min IE 8.0 Beta ver. 2, selvom det står at den er beregnet på 8.0, men tror det er en bug i ver. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

12: Begge linker virker både i IE 7.0 og 8.0 Beta ver. 2, men når jeg går inn f.eks i en pantebok for Bergen og får opp 1. side, virker ikke blaingen frem og tilbake med de ulike knappene, sidene begynner å laste ned, men så står det Done og siden er blank. Dette skjer kanskje bare hos meg, ihvertfall er IE 8.0 Beta 2 mindre stabil enn 8.0 Beta 1, også i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.