Gå til innhold
Arkivverket

[#62829] Leter etter et eventuelt giftemål til Hans Martinsen f. 1854 i Frogn


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Kan dette være 'din ' Hans Martinsen i 1900,på Sørli i Frogn.Gift med Otilie Nilsdatter.Dåpen til datteren Inga på tellingen.Hun ble født 17 juni 1883 Foreldre:Hans Christian Martinsen og Antonette Otilie Nilson: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5510&idx_id=5510&uid=ny&idx_side=-43>LenkeVielsen til foreldrene.De giftet seg 29 okt 1882. Brudgommen's far:Martin Olsen. Bruden's far:Smed Nils Svendsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Ann-Mary, Takk skal du ha. Jeg fant dem i ft også og lette etter giftemålet. Det er mulig, men ingen kjente navn for øvrigMen - jeg har ikke funnet Hans, evt Hans Christian som døpt, heller ;-)Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei, en liten mulighet fant jeg i giftemålet du oppga. Der kommer forlover Ellef Johansen til. Han KAN være ev. svoger, gift med Hans' (hvis han heter Christian) søster Mathea Julie Martinsdatter. Jeg har også Mathea og Ellef kun fra ft. Så dette er spennede - er det to riktige familier/etterkommere fra søsknene Hans og Mathea!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jeg fant faktisk en Hans Christian Martinsen som KAN være rett sønn av Helene Hansdatter og Martin Olsen Langen.Dette er den Helene Hansdatter bygdeboksforfatteren for Frogn tror er datter på Mellom-dal, men som jeg tror er feil antakelse. Han fikk en Helene i 1897, denne Helene dør i 1865, født i 1814.Av linken nedenfor ser vi at de fikk en sønn Hans Christian i 1856. Lenke Søsknene til Hans Christian kan være Maren Sofie, 1843 kjent etterslekt Mathea Julie f. 1849 mulig gift med Ellef Johannesen Olaus Ferdinand, f. 1851 (Hans Christian f. 1856, mulig g m Otilie Nilsdtr) Johan f. 1858 Hilda f. 1863 Karen Lovise f. 1846 g m Baltser Samuelsen - har noe etterslektEr takknemlig for mulig hjelp videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Eneste Martin Olsen jeg finner i Frogn i 1865 er på gården Hagen (plads) i FROGN. Han har en sønn Hans Martinsen.Det står at fødestedet til Hans Martinsen og søskenene er FROEN.ikke FROGN.Men de er nok født i Frogn,ser det ut til.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60215&gardpostnr=238&personpostnr=1406&merk=1406#ovre>LenkePå tellingen var en søster av Hans Martinsen .Hun het Hilda. Her er konfirmasjonen hennes.Hilda Marie Martinsdatter,født 16 mai,døpt 18 sept 1864.Foreldre:Martin Olsen og Helene Hansdatter.Lenke Dåpen til samme Hilda(nr 73). Og på FS fant jeg dette: FS har gitt barna etternavnet Mortensen,ikke Martinsen.Agar Oline Mortensen,døpt 25 aug 1841: LenkeKirkeboken: Agar Oline,21 aug 1841(nr 30,høyre side) Foreldre Martin Olsen og Helene Hansdatter. Lenke FS: Johan Jørgen Mortensen,døpt 22 jan 1860: LenkeFra kirkeboken: Johan Jørgen,født 20 aug 1859,Kaiplads,døpt 22 jan 1860. Foreldre Martin Olsen og Helene Hansdatter: LenkeFS: Hilda Marie Mortensen,døpt 18 sept 1863: LenkeFra kirkeboken(nr 73) Hilda Marie,født 16 mai,døpt 18 sept 1864: Lenke Blir nok vanskelig å finne dåpen til Hans Martinsen. Kirkebøker Drøbak 1842-1858 Gikk tapt ved brann 07.03.1904.LenkePå tellingen i 1865 var Martin Olsen enkemann.Har ikke funnet dødsfallet til kona Helene Hansdatter.Datteren hilda Marie ble født i Mai 1864.Helene Hansdatter må være død mellom Mai 1864 og tellingen 1865.Fant konfirmanten Olaus Ferdinand Martinsen.(Konfirmant nr 8,14 juni 1868) Han var født 12 feb 1853:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen takk, Anne-Mary! Flere interessante ting her.Sorry for at søsknene til Hans Christian kom litt ugreit ut ovenfor.Agar Oline er ny for meg - og nok riktig! Her finner jegannen familie som faddere (Ingebret Olsen), Andreas Nilsen Sønstedal og Karen Hansdatter Sønstedal (søster av Helene?) kan jo også være aktuell familie..Ved Johans dåp er søsteren Maren Sofie fadder, de øvrige kjenner jeg ikke. Fikser du navnene?Grethe Arnesdtr ...?Maren Sofie MartinsdatterBolette ??Olaus Olsen Skaug ???Anton Olsen Helene Hansdatter døde 12 desember 1865 på Mellomdalsplass, gravlagt 17. desember i Drøbak kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Nei,jeg greier ikke å tyde disse fadderne. Får håpe noen andre greier tydingen på fadderne til Johan Jørgen,født 20 aug 1859,Kaiplads,døpt 22 jan 1860 .(innlegg 7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Faddere i Johan Jørgens dåp:Grethe Arnesd GullerudMaren Sophie MartinsdBolette SkaugOlaus Olsen SkaugAnton Olsen GarderFadderene er de nærmeste naboer til Kai/Kaiplass, Maren Sophie Martinsdatter kjenner jeg ikke bostedet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Det er nok søsteren Maren Sofie født 1843 på Kaiplass, 1859 ved konfirmasjonen bosatt på Kaiplass, antakelig på Tverkjeglen i 1865.(Ingebret kan ha vært en gammel mann som ble olderfar til Maren Sofies barnebarn :-) - et ganske Long Shot, kanskje. Ingebret, dtr Anne-Helene, bb Anton Juliussen gift med Anna Sofie Nilsdatter på Glenne/Kallestad, datter av Maren Sofie Martinsdatter på Kaiplass og Nils Pedersen (Kallestad)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Nei, parentesen er muligens feil, det bodde nok flere ved navn Ingebret på stedet. Muligens er også konfirmasjonen på Hans Christian Martinsen feil. Det står i kirkeboka for ham jeg fant (Nes 1869-1879, 13.11.1870, nr 7) med foreldre Helene Hansdtr og Martin Olsen, bosatt Hougen, at han er født i 1856 og ved vielsen står det at han er født i 1855.Må vel lete på parets (Hans Chr og Otilie) faddere og sjekke konfirmasjoner igjen, dåpen til Hans (Christian?) er vel ikke mulig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.