Gå til innhold
Arkivverket

[#62831] Fam. Kristian Mathiesen fra Øksnes til Kvæfjord i 1885


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Hei !Kristian Mathiesen ble født 29.mai 1831 på Leka. Han ble gift med Henriette Kristine Henriksdatter i Øksnes i 1872. De fikk 4 barn hvorav en sønn , Gjert Johan Wilhelm døde ung ( 1878-1883).Det er oppgitt i bygdebøkene for Øksnes at familien flyttet til Kvæfjord i 1885. Sønnen Henrik Johan f.17 februar 1884 finner jeg konfirmert i Kvæfjord 23.juli 1899. Ellers kan jeg ikke finne noe mer om denne familien i Kvæfjord, hverken i kirkebøkene eller 1900-FT. Er det noen som vet noe om foreldrene Kristian og Henriette og barna Elene Kristine Jakobine ( 1876-) , Mathilde Serine ( 1880-) og Johan Henrik ( 1884-) ? Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Jostein!Kan dette være familien du leter etter – bosatt i Vågan i 1900?[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1865&kenr=005&bnr=0078&lnr=00>LenkeDa hadde de datteren Helga, f. 1889, boende hos seg. Helga Kristine ble døpt i Vågan i 1889 Nordland fylke, Vågan i Vågan, Ministerialbok nr. 874A03 (1884-1890), Fødte og døpte 1889, side 85. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeElene ble konfirmert i Vågan i 1891 (nr. 27) - Nordland fylke, Vågan i Vågan, Ministerialbok nr. 874A04 (1890-1899), Konfirmerte 1891, side 141. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Her er familien i innflytterlistene til Vågan, se nr. 3-8. Her ser vi at datteren Mathilde Serie døde 17.6.1881 - Nordland fylke, Vågan i Vågan, Ministerialbok nr. 874A03 (1884-1890), Innflyttede 1884-1890, side 294. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10045&idx_id=10045&idx_listetype=if&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-2>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk Grethe ! Det er nok riktig familie du har funnet i Kabelvåg i 1900. Kristian Mathiesen sin bror Hans flyttet fra Leka til Kabelvåg, så det er nok en årsak til at de havnet der. Når det gjelder utflyttingen i 1885 så er det noe som ikke stemmer helt. Jeg har registrert at deres sønn Gjert Johan Wilhelm døde i Øksnes 26 februar 1883 og ble gravlagt der 3 mars. Men det ser ut til at han er oppført sammen med familien da de flyttet i 1885. Ellers er det nok ikke dødstidspunkt for Mathilde Serine som er oppgitt men dåpsdato. En annen ting som er litt merkelig er at deres sønn Johan Henrik ble konfirmert i Kvæfjord 23.juli 1899. Ble barna satt bort ? I 1900 er det bare Helga som er registrert sammen med familien . Jeg har også funnet Mathilde Serine som tjener i Gutvik i Leka kommune hos Simon Nilsen i 1900 !Så her er det enda noen brikker som må falle på plass. Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Beklager at jeg blingset på dåp og dødsfall til Mathilde Serine. Men har familien vært innom Kvæfjord en periode og kommet tilbake til Vågan?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei ! Jeg fant Kristian Mathiesen død i Kabelvåg Vågan 22.februar 1902. Kona Henriette var jo en del yngre så hun levde nok en god del år til Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei ! I FT 1900 finner jeg en Henrik Kristiansen f.1884 bosatt på gården Hundsvær hos ei enke. Han er fisker. Ugift. Kan det være sønn til Kristian og Henriette ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Fant også i 1900 FT ei Eline Kristiansen født 1876 i Hadsel (?) ( ikke så langt fra Øksnes) som var tjenestepike hos fotograf Johan Lind i Kabelvåg. Det er nok sannsynligvis eldste dattera til Kristian og Henriette .Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.