Gå til innhold
Arkivverket

[#62832] Fra Fjørtof MR/SFtil Vikna, NT - Ragna Otterlei, født ca 1898 hennes opphav ?


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Ragna skal være født ca 1898 på Fjørtoft , Sunnmøre?.Ragna ble gift med Ole Alfredsen Kvalø (f 1898 på Kvaløya i Vikna, NT) og ble bosatt i Vikna, NT.Finnes det noen som kjenner til Ragna og hennes opphav?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Om det er den rette Ragna som Kirsti har funnet, så er hennes mor Anna Olsdtr f.1868 omtalt i bygdebok for Midsund II.Kanskje er foreldre til Ragna nevnt da hun var viet?Men andre kandidater kan jeg ikke finne i Haram/Fjørtoft/Otterlei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei.Ragna Otterlei kommer fra Øvste-Johansgarden i Otterlei på Fjørtoft. Foreldre er Jonas Laurits Larsen Otterlei (1858 - 1932.) og Anne Olsdtr.(1868 -1932) fra Dryna.Foreldre til Jonas er Lars Johansen Otterlei (1828-1877), og Johanne Knutsdtr.(Davik?)(1827 - ?).mvh. Ragnhild Hjertvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan finne giftemålet mellom Jonas Otterlei og Anne Olsdatter? De er gift i FT1900 (ref #2)Jonas må ha vært gift tidligere med Johanne Martinusdatter som døde 22.februar 1887 Se døde #2 : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2690&idx_id=2690&uid=ny&idx_side=-100>LenkeJonas og Johanne hadde en sønn Lars Ludvig 10. desember 1886 (#4) 1887 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ja geografi er viktig.Og store deler av slekta til Anna Olsdtr (tremenning med min bestefar) vil du finne solid dokumentert i kirkebøker for Skodje/Vatne og Borgund/Vatne helt tilbake til Anna sin tipp-tipp-oldefar Ingebrigt Jespersen Drønnen f 1701.LenkeVh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Dag!Foruten geografi må man i tillegg ha tunga rett i munnen når man skal finne ut av slekter på Fjørtofta.Jeg syns det er rart det ikke står noe i Misund Gard og slekt(Johan Julnes) om at Jonas inngår ekteskap nr.2 når han gifter seg med Anna Olsdtr. For det går da tydelig fram at Johanne Martinusdtr.Davik er mor til Lars Ludvik. Har aldri hørt at de ikke var gift.I slektsboka til Astrid Fjørtoft Godø er det heller ikke nevnt at Johanne er mor til Lars.Johanne Martinusdtr.Davik var tante til min mormorJonas og Anna Olsdtr. fikk barna Jonas, Maria, Olav,Ragna, Johan, Johanne, Ingvald og en jente til som jeg ikke har navnet på.Jonas (jr.) bodde i Neste-Johansgarden, hadde barn og etterslektLars Ludvik tok over Øvste-Johansgarden , ble gift med Kristine Lauritsdtr. Otterlei (15.06.1894-29.06.1982)fra Didrikgarden. De fikk 4 barn.mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Orsak at eg avsporar dette, men veit de kvar det vart av broren Olav. Eg meiner å hugse at ei syster til mormor mi vart gift med ein Olav Otterlei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Dag!Jeg har funnet en Jenny Lina Tora Jonasdtr.født 21.juli 1884. Datter til Jonas og Johanne Martinusdtr. (Jenny og Lars var søskenbarn til min mormor).Til Finn Oldervik, vet du navnet på din mormors syster? Jeg har 4 Olav Otterlei å velge mellom, som er født litt før eller litt etter 1900.mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Ragnhild og takk for svar.Eg trur ho heitte Anna Gården frå Ekkilsøya på Averøya. Denne Olav (eller var det Ingvald?) vart busett der også. Han dreiv med fiske og hadde fleire større fiskebåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Vorpbukt

hei Finn Søster til mormor som ble gift Otterlei het Ingeborg, mannen het Ragnvald. Det er sønnen deres som heter Olav. Bror til Ragnvald, Nils, bodde også på Ekkilsøya og har stor etterslekt.('tante' Anna ble gift Kleven)(Har fått kopi av slektsboka til Otterleislekta av Olav)Borgny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.Ragnhild (#11): Jonas Olav (Jonas jr.) er født 11. mars 1901 , Otterlei. Han ble gift 30. desember 1925 i Vikna med Margit Sofie Kvalø (f 1904). Dette er søster til Ole Kvalø som ble gift med Ragna Helga Karolina Otterlei (se #1).(Jenta du ikke har navnet på er Mathea Inga f 11. nov. 1903.)- - - -Lars Ludvig Otterlei (se #nr 7) ble gift med Kristina Lauritsdatter Otterlei ca 1918. Deres sønn Johan (f 10. mai 1918) ble gift med Jenny Beate Petersdatter Bogen (f 10. april 1915, Bogen, Eidshaug i Kolvereid, NT). Denne familien skal ha utvandret til Minneapilis, USA. Det ser ut som om at det har vært nære forhold mellom Haram og Ytre Namdal i disse tider. Etternavn som bl.a. Myklebust finnes også i Nærøy/Vikna i dag uten at vi i denne debatten skal utdype dette nærmere.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få orden i rekkene:Foreldrene til Ole Kvalø (gift med Ragna) og Margit Kvalø (gift med Jonas) er som følger:(Jens) Adolf Olsen (f 01. april 1874, Skjærvø, Roan i Bjørnør, ST) og Petra Amalie Sakariasdatter Kvalø (f 14. september 1876, Kvaløya i Vikna, NT)mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei!Johan som dro til Amerika hadde barna Karin, Johnny, Harold og Lynn. Jon f.1924, som også reiste over, hadde barna Roger, Eva, Gordon og Mona.Borgny Vorpbukt.. jeg antar at den slektsboka du kaller Otterleislekta , er slekta på Ottaremma. Otterleia er den strekninga mellom Søre Fjørtoft og Davika, og dei fleste familiene som bor der, har Otterlei som etternavn.Haram Folkebibliotek har lagt ut flyfoto (fra 1962) fra Fjørtofta. Der finn ein bilde av både Øvste-Johansgarden og Ottaremma. www.haram.folkebibl.no/html/flyfoto_fjortoft.htmlRagnvald og Nils kom fra Ottaremma. Faren het Ole Knudsen Otterlei (1844 - 1897), gift med Severine Larsdtr. Myklebust (1843 - 1922)Severine var søster til Inger Larsdtr. Myklebust (min tipp-oldemor og mor til min oldemor Ingeborg Anna Martinusdtr).Inger var også mor til Johanne Martinusdtr., mor til Jenny og Lars Ludvik i Øvste-Johansgarden.Altså var Ragnvald og Nils på Ottaremma søskenbarn til Johanne og Ingeborg Anna.Om man går inn på www.fylkesfoto.no. (Ålesund Museum), søk i navn, skriv Otterlei i rubr. for etternavn, kommer det opp 8 sider med bilder av Otterlei-inger fra gamle dager.Ha ei fin helg. mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.