Gå til innhold
Arkivverket

[#62834] Trenger hjelp til å finne ut hva som skjedde med Gulbrand Gaustad Larsen.


Gjest Else Hana Flønes
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Hana Flønes

Jeg prøver igjen.Gulbrand Leonard Gaustad Larsen er fødd i Tvedestrand 22.6.1892. Han står med etternavnet Gaustad i folketellingen i 1900. De andre søsknene står med etternavnet Larsen. Bestefaren hans het også Gulbrand Gaustad.Har hørt at Gulbrand reiste til Amerika og at han druknet der i 1916.Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut når Gulbrand reiste til Amerika og hva som skjedde med ham der borte. Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei ElseJeg legger en lenke til omtrent samme etterlysning du har hatt tidligere. Der er det dessuten litt mer informasjon. Som oftest vil det være lurt å fortsette den tråden man har startet, dersom 'gåtene' fremdeles er uløste, framfor å starte en ny :o)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, han er nok en nøtt. Som jeg har vært inne på i en annen sammenheng, kan det hende at han har reist hjemmefra etter 1910, og dersom han så døde i 1916, er han ikke fanget opp av noen amerikanske folketellinger. Det kan også tenkes at han som sjømann ikke er registrert som innvandret til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, han er nok en nøtt. Som jeg har vært inne på i en annen sammenheng, kan det hende at han har reist hjemmefra etter 1910, og dersom han så døde i 1916, er han ikke fanget opp av noen amerikanske folketellinger. Det kan også tenkes at han som sjømann ikke er registrert som innvandret til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Fant to kort Gulbrand har sendt til sin søster,Bergliot,(min bestemor). Begge kortene er sendt i 1912. Det betyr at han reiste til Amerika etter 1912.Det ene kortet er sendt fra Arendal,i april - det andre er et julekort,sendt fra Fevik. Han bodde tydeligvis ikke i Tvedestrand da..Han kaller seg Gaustad. Ikke Larsen.Synes det er rart de andre søsknene heter Larsen...Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Om Gulbrand har bodd i Arendal og på Fevik i 1912, og om han så døde i 1916, så kan jo det tyde på at et eventuelt Amerika-opphold har vært svært kortvarig. Kanskje har han vært til sjøs, og i den sammenheng bare innom Amerika.Når det gjelder navnet, så var han faktisk - som den eneste i søskenflokken - døpt Gaustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Har sjekket kirkebøkene. Han er døpt Gaustad,ja. Kanskje de ville kalle ham opp etter bestefaren med etternavnet også...Jeg har ikke sett etternavn på fødte/døpte i kirkebøker. Det er litt rart. Er det ikke?Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Hei femmening,Oddbjørn!Det stod forresten i kirkeboken for Tvedestrand etter Agvalds født/døpt: iflg notis i avis: død i Baltimore USA 11.4.1936, begr. 13.4.1936.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er det litt ulik praksis. Fram til rundt 1900 var det vanlig (i hvert fall utenfor byene) at dåpsbarnets etternavn ble dannet av farens fornavn (patronymikon). Gulbrand burde da m.a.o. ha hett Johansen, siden farens navn var Johan Larsen (som jo igjen var sønn av Lars Gjeruldsen). Dermed var det unødvendig å innføre noe etternavn i kirkebøkene. På litt ulikt tidspunkt i løpet av 1800-tallet ble det mer og mer vanlig med faste etternavn ('stivnede' patronymika) i byene. Gulbrands søsken brukte jo, som vi vet, Larsen (ikke Johansen/Johansdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

I natt har jeg fått mail fra Amerika!!Datteren til Agvald lever!! Hun er 72 år og bor i Brooklyn. Det var datteren hennes,Jackie som tok kontakt med meg.De ble veldig overrasket da det var brev fra Norge i postkassen deres - og ikke minst glad for at de fremdeles har familie i Norge. De er også veldig glad for at vi er interessert i dem:) Vi skal iallefall holde kontakten!!Jeg vil igjen få takke alle som har hjulpet meg med å finne Marylyn!!Klem til dere alle fra Else:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.