Gå til innhold
Arkivverket

[#62840] Nordland; Beiarn 1886 Aleksander Olsen barnefar


Gjest Tove Tjøstheim Eek
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg leter etter Aleksander Olsen , han skal være svensk. Han får i 1886 en datter med pike Karen Pernille Dortea Pedersdatter i Beiarn .Ingen alder på han , og når datteren gifter seg i 1904 er han oppgitt å være maler av yrke. Blandt emigranter fra Trondheim i 1893 er en Aleksander Olson fra Sverige , denne oppgir alderen sin til 31 år. Noen som har tips til hvor i Sverige jeg skal begynne å lete? Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hvis du vet hvilken gård Karen Pernille Dortea er knyttet til, er det lettere å finne henne i slektsboken. Kanskje har du andre opplysninger også som kan sette en på sporet av barnfaren.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

I 1865 tellingen bor hun ( Karen Pernille Dortea 10 år ) sammen med foreldrene Peder Johannesen på 48 og Gjertru Larsdatter på 35 på Frostos, Beiarn. Om Alexander har jeg ikke flere opplysninger.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Da er hun oppført med sine foreldre på gården Larsos i 'Slektsbok for Beiarn'. Karen blir gift med Søren Johansen i 1893, bosatt på Dokmo. Ekteparet er oppført med sønnene Gustav Edvard f 1895 med etterkommere. Johan f 1896 - d 1907 og Gerhard Severin f 1900 - d 1918. Noen av Gustavs barn er sikkert i live i dag. Kan det være en mulighet for at noen av disse kjenner Aleksander Olsens herkomst? Det er en god del svensker som bosetter seg i dette området, mest sannsynlig ville det være at han kom fra et sted i grensetraktene mellom Sverige og Salten. Men han kan også være en omreisende maler og da er det ikke lett å finne han uten videre.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

I følge den av Karens etterkommer som jeg har kontakt med , vet de ikke mer om Aleksander Olsen enn navnet hans og at han skulle kanhende være svensk.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Permanent bildelenke: Lenke - her er dåpsinnførselen for barnet, nr 5. Den gir dessverre ikke noen flere holdepunkter for Alexander Olsons bakgrunn.Har du funnet ham i folketellingen for 1875?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Her er Karen med famile i 1900 - tellingen - Lenke. Bernhardine er oppført som tjenestejente. Hun bruker Olson som etternavn.Ved hennes dåpsinnførsel står det at det er morens, Karens, andre leiermål.Har du funnet hvem som er faren i dette tilfellet? Går ut fra at det ikke er Aleksander Olson her også.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Her er dåpsinnførselen for Karens første barn, Anna Maria, døpt i 1878, nr 47- Lenke Barnefaren oppgis å være Bernard Cornelius Andreas H i Bodø by. Hva står etter Ungk.? Kan også Aleksander Olson ha oppholdt seg i Bodø?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Berhard - navnet skrevet med h. Og dåpsinnførselne er nr 46, her er det klusset litt. Farens etternavn ser ut som Hansen.Ville kanskje å prøvd å lete etter Aleksander O i Bodø. Mest trolig at han kan ha hatt maleroppdrag i denne byen.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det ble en del skrivefeil i forrige innlegg også - Bernhard. Kan det være en mulighet i å lete etter Aleksander O. i skannet kirkebok, inngåtte ekteskap etter 1886, eller dåpsinnførsler i Bodø? Det kan jo være han slo seg ned. Men en annen mulighet er at han dro videre. Det kan bli en uløselig oppgave å finne ut av dette. Hva med etterkommere etter Bernhardine? Kjenner du til noen? Pussig at hun fikk det navnet egentlig.Tror ikke jeg kommer lenger her. Håper andre har forslag til videre leting.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Siste forsøk: Bernhardine Viktoria Aleksandersdatters konfirmasjon i 1900 - Permanent bildelenke: Lenke - her oppgis det at faren er i Amerika. Da det bare å gå over til søk i Amerika. Jeg er sikker på at noen kan hjelpe deg videre.Foreslår at du oppretter et nytt tema med søk etter Aleksander Olsson. Søk på Anbytarforum/Sverige er kanskje også en mulighet. Lykke til videre.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Ja jeg antar at vedkommende som drar til Amerika i 1893 fra Tromdheim er 'rett ' mann.Han oppgir å være fra Sverige , alder 31 i 1893 , men hvor han kom fra i Sverige er faktisk det vi lurer mest på. Takk for at du rakk å finne Karen\s første barn. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tove Tjøstheim Eek

På IGI family search finner jeg en god kandidat; Alexander Olson f 25 september 1860 i Bjuv, Malmøhus , Sverige ; denne kandidaten dør i 1944 i Rockford, Winnebago ,USA .Er det noen son har tilgang til Ancestry og kan se om det opplyses i folketellingene i 1900- 1920 hva yrke han hadde og og om det opplyses når han kom til USA? Takknemlig for hjelp.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.